Dokonalé auto ... kde je?

Automobilový průmysl se vyvíjí přes jedno století. Jak je tedy možné, že za tu dobu nejezdí po silnicíh dokonalá, nerozbíjející se, kvalitní auta? Pár dobrých aut již vyrobeno bylo. Proč zmizely?

Když se po hospodách chlapí nebaví o politice a ženských, tak se baví o autech. Jsou lepší ta stará než ta nová? No, jako malé děcko jsem si myslel, že nové musí být lepší, protože se vychytají předchozí chyby a tím pádem je novější lepší. Pokud by to tak fungovalo, dnešní auto by mělo být dokonalé. Nemělo by se stávat, že model trpí na poruchy turba, nadměrné opotřebení něčeho, problémy s elektroinstalací...  Jak je možné že tedy auta nejsou dokonalá? Nepoučili se snad již konstruktéři z chyb svých předchůdců?
   Je také zajímavé, že jedna generace auta má skvěle udělanou převodovku, ale turbo se opotřebovává. Druhá má zase nerozbitné turbo, ale zavěšení kol je špatně. Třetí má skvěle udělaný podvozek, ale blbne řídící jednotka. Já vím že to bude znít divně, ale kdybych měl já tu moc rozhodovat, určitě bych dokázal nechat vyrobit dokonalé auto. Přeci si stačí pozvat 1000 automechaniků a fanoušků do aut, probrat co je z jakých aut nejkvalitnější a nejlepší a dát to dohromady. Prostě použít jen ty osvědčené věci. Proč to ještě nikdo neudělal? Vždyť takové auto by mělo ohromný prodejní úspěch. A že by na tom automobilky prodělaly? To určitě ne, protože na západě mění auto tak po 5ti letech ať je v jakémkoliv stavu, no a mi chudší státy si kupujeme starší auta a udržujeme je. Což už pro automobilky není směrodatné. Takže lidé co si drží auto i 20 let, tak ty by měli jen menší nároky na údržbu.
   Pokud si přečtete tabulku s nejméně poruchovými auty a s nejvíce prodávajícími se auty, tak to docela sedí k sobě. Jsou zde výjimky. Porche a Dacia například. Porche je kvalitní, ale ne hojně prodávané a na druhou stranu Dacie je prodejní trhák, ale dost poruchová. Na druhou stranu musíme uvážit, že těch pár poruch na Porche bude nejspíš stát jako deset let provozu Dacie. To se bohužel v těchto tabulkách nebere v potaz, kolik na danou značku stojí servis.
 Taky se hodně diskutuje, jestli je starší auto kvalitnější než ty nové. Starší generace říká, že nové jsou šunty, ti mladší zase raději ty nová auta. Já bych řekl, že je to stejné. Pokud se podívám do internetových bazarů, tak auta 20, 30, 40 let stará mají velice málo najeto. Dříve když škoda 120 měla najeto 80 tisíc, tak to bylo něco. Dnes se na životnost auta najede 200 tisíc bez problémů, 500 tisíc stále nic překvapujícího a lze jít i dále. Samozřejmě že jsou u těch starých aut výjimky, můžete najít veterány s 1 milionem kilometrů. Ale nebylo to obvyklé. Staré auto sice potřebovalo domácí péči, tak někdo říká, že se s němi nemuselo do servisu, jiní zase říkají, že těch poruch bylo moc. Myslím že se to neliší od dnešních aut. Jen lidé si stále méně věcí dělají doma a více využívají servisy, kde následně platí více a tak nadávají. Avšak vyměnit filtry,olej, udělat brzdy, to by si mohlo udělat spousta lidí doma jako tenkrát. Myslím, že se toho jen bojíme. Představa elektroniky a počítačů řídících auto nás od toho odrazuje. Ale mechanické částí jsou stejné jako tenkrát.
   Myslím že auto z roku 1930 už bylo defakto stejné auto jako řídíme dnes. Možná bychom se divili, ale auta v Americe či Japonsku ze 60. let mnohdy předčí výbavou a výkonem ty auta dnešní. Nebyly žádné limity a omezení, benzín byl levný. Taková auta jezdila pohodlně, měla výkonu na rozdávání a jezdila dlouho, protože se tenkrát nešetřilo na materiálech. Dnes vám počítač vypočítá sílu bloku motoru a pístů, vše je duté a lehoučké a udělané, aby to vydrželo při určitém výkonu třeba 200 tisíc kilometrů. Kdyby motor udělali o 10 kilogramů těší, části podvozku a uchycení také, tak bychom mohli jezdit bez závad déle. Já na starší auta nedám dopustit.
   Několik automechaniků říkalo, že určité značky dělaly do roku 2000, 2003 ještě kvalitní auta. Podvozky a kasle pozinkované u aut niších tříd, motory které klapaly, ale jely a jely.
Které auto je pro vás to nej? Myslíte, že by šlo využít to nej auto a ještě ho vylepšit aby bylo to dokonalé?
Vlastním citroena xsaru 1,4i 2000, a vw transporter 1.9td 1997

článek převzatý z mých kutilských stránek www.uinvent.eu

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Tomáš Chmelař | čtvrtek 19.12.2013 15:30 | karma článku: 15,97 | přečteno: 1019x