- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Když jsem před dvaceti lety poprvé viděla americký seriál, ve kterém realitní makléři hledali pro své klienty nemovitosti, působila na mě tahle profese jako sen. Vily s bazény, milionářská sídla, malebné usedlosti v horách, domy na pláži, jedna nemovitost hezčí než druhá a klienti příjemní a usměvaví. A také cestování a setkávání se se zajímavými a stále dobře naladěnými lidmi - architekty, designéry a šikovnými řemeslníky, celé to bylo sluncem zalité. Realitní makléři v tom seriálu byli vždycky upravení, šmrncovní sympaťáci a jejich klienti jakbysmet.
Hypotéky, daně, odhad tržní ceny ani rodinné konflikty nikdo v tom seriálu neřešil, klienti měli hotovost a rozhodovali se podle toho, jestli se líbí nebo nelíbí. Neřešili průkazy energetické náročnosti, inspekci nemovitostí, technické dokumentace, výdaje za provoz ani skryté vady.
O mnoho let později jsem pochopila, že nejvíc času realitní makléř tráví věcmi, které se těm seriálovým vůbec nepodobají. A pokud je férový a čestný, nic nezatajuje a informuje klienty o všech faktech, které se k prodeji váží, a ty nejsou vždy příjemné. Třeba takové potvrzení o bezdlužnosti nebo souhlas partnera při prodeji nemovitosti ve společné domácnosti, přestože není spolumajitel. Samostatnou kapitolou jsou právní vady, dluhy, věcná břemena, neshody s ostatními spoluvlastníky při prodeji spoluvlastnických podílů v rodinných domech a další.
A pak je tady další perlička, se kterou se většina makléřů setkává a taky není co závidět - „realitní turisté“, kteří nemají zájem nic kupovat, chtějí se jen podívat. A je jim jedno, že makléř jede sto padesát kilometrů v sobotu ráno otevřít jim chalupu aby se podívali, jestli je hezčí než ta jejich…
Někdy dokonce i rok, na pravidelnou mzdu musí obvykle zapomenout, v těchto chvílích to bez podpory rodiny nejde, výdaje mohou být hrozivé – firemní auto, vzdělávání, křeslo v realice (pracuje-li pro frenčízu), právní služby, inzerce a další výdaje. Proto to spousta lidí vzdá už první rok a jde se živit jinak, třeba prodávat párky. Když je makléř šikovný a umí nabrat nemovitost, což je věda sama pro sebe, a výhodně ji prodat (to může trvat i několik měsíců), vydělá si slušně, ale do poslední chvíle neví, jestli obchod dopadne nebo ne. Féroví makléři si navíc svoji odměnu nárokují, až když dojde k převodu nemovitosti na nového majitele na katatru, což může trvat dlouhé měsíce. Mezitím ale platí za právníky, realitní inzerci, benzín a různé režijní náklady.
A pak je tady potřeba neustálého se vzdělávání - reality, finance, zákony, marketing, prodej, protože k čemu by to všechno bylo, kdyby makléř neuměl prodat. To vše jde v týmu rychleji a je to i jednodušší, protože seriózní realitky zajišťují pro své ovečky vzdělávání a mají zájem na tom, aby se rychle „chytly“, protože jim z každé prodané nemovitosti odvádějí desátky. Ty můžou být od 5-80 % z jejich provize. To záleží na modelu, ve kterém makléř pracuje a co pro něj dává větší smysl k jeho nákladům.
To všechno může být jiné na rozdíl od člověka, který si sám nastavuje vlastní pravidla, pracuje sám na sebe, o provizi se dělit nemusí, ale také si musí vše platit za plnou cenu (realitní inzerci, vzdělávání, kancelář apod.). Každému vyhovuje něco jiného a je to tak dobře.
Začít dnes pracovat v realitách sám na sebe ve vlastní realice je velmi složité a s ohledem na velkou konkurenci skoro nemožné. Pro nováčka bez zkušeností je o dost jednodušší vstoupit do některé z realitek, ve které jsou zkušení matadoři, od kterých se může rychle učit a překonávat počáteční období s podporou svých kolegů a té je zpočátku zapotřebí hodně. Každý realitní případ má svá specifika a jistou dávku stresu, se kterou není vždy jednoduché se poprat a je to jedno jestli prodává chalupu na vsi nebo luxusní rezidenci v pařížské. Všude vstupují do hry osobní potřeby a situace klientů, které se může velmi rychle měnit.
Samostatnou kapitolou je komunikace s klienty, umět s nimi vyjít (nebo se o to pokoušet), a taky umět si nastavit jasné hranice a pravidla - třeba pracovat výhradně exkluzivně, aby nedocházelo k tomu, že nemoviotost jednoho majitele je pod různými cenami nabízena pěti různými realitkami a ve finále se prodá pod cenou. Do kamene pak vytesat spolehlivost, pečlivost, schopnost dotahovat věci do konce a taky toleranci, protože ne každý se nám musí líbit, ale realitní obchod uzavřít chceme.
V neposlední řadě je důležité nebrat si věci osobně a vždycky usilovat o spokojenost klienta i za tu cenu, že to pro makléře bude méně výhodné, protože takový klient se za čas vrátí nebo poskytne doporučení svému známému.
A právě tady to začíná být obchodně zajímavé - reference a osobní doporučení od spokojených a nadšených klientů, kterým makléř pomohl s prodejem nebo pronájmem nemovitosti, to je nejlepší reklama. Počkat si na ní trvá dlouho a ne každý si může dovolit čekat.
Další články autora |
Kaštýlek, Ždánice, okres Hodonín
3 850 000 Kč