Je náboženská svoboda pouhým snem?
Fakt, že v mnoha zemích dnešního světa jsou lidé za svoje náboženské přesvědčení pronásledováni, samozřejmě není překvapivý. Řada organizací náboženské pronásledování soustavně monitoruje – zvláště jedná-li se o pronásledování křesťanů, kteří jsou největší pronásledovanou náboženskou skupinou – a na různé eskalace náboženských konfliktů se příležitostně zaměřuje pozornost médií. Dosud však chyběl nábožensky nestranný a sociologicky rigorózní výzkum, který by analyzoval porušování náboženské svobody v celosvětovém měřítku. Tuto informační mezeru nyní zaplnil nezávislý institut Pew Forum díky rozsáhlému projektu Global Restriction on Religion (Globální omezování náboženství), který pečlivě prozkoumal situaci náboženské svobody ve všech zemích s výjimkou Severní Koreje (přičemž o tom, že právě tam nemá náboženská svoboda rozhodně na růžích ustláno, asi nikdo nepochybuje), do níž je jak známo extrémně obtížný přístup.
Vládní a společenské restrikce
Mimořádný význam tohoto výzkumu spočívá nejen v jeho globálním rozsahu, ale i v komplexní metodologii, která umožňuje hodnotit jednotlivé země podle dvou základních kritérií. Prvním jsou různá vládní restriktivní opatření diskriminující obyvatele podle náboženského klíče, druhým je společenská atmosféra v jednotlivých zemích a její vztah k náboženské toleranci nezávisle na daném legislativním rámci. Díky tomu se dozvíme například to, že zatímco v Číně panuje stran náboženské svobody relativně uvolněná společenská atmosféra, oficiální čínská politika se dopouští závažné náboženské diskriminace. Podíváme-li se na druhou nejlidnatější zemi světa Indii, zjistíme, že tato země má – podle definice Pew Forum – na rozdíl od Číny „jen“ vážné a nikoli velmi vážné problémy s příslušnou legislativou, ovšem míra náboženské netolerance ve společnosti tam dosahuje extrémně vysoké hodnoty. Dále se ukazuje, že spíše větší než menší problémy s náboženskou svobodou mají i dvě důležité země ležící na hranicích či těsně za hranicemi našeho civilizačního okruhu, tedy Rusko a na brány Evropské Unie houževnatě bušící Turecko.
Jak bylo právě naznačeno, tragickým zjištěním je, že náboženské svobodě se nedaří právě ve značné části těch nejlidnatějších zemí. Z celého výzkumu tak vyplývá, že luxusu života v nábožensky zcela tolerantním prostředí si dnes může dopřávat pouhých patnáct procent světové populace, zatímco těžko uvěřitelných pět miliard lidí žije v zemích, kde je proti náboženské svobodě útočeno s větší či menší intenzitou buď právně, anebo fakticky.
Islám jako netolerantní ideologie
Naše hodnocení by samozřejmě nebylo úplné, pokud bychom se vyhnuli poněkud „politicky nekorektní“ otázce, v jakém vztahu je k náboženské svobodě islám. Čistě z hlediska islámské teologie je tato otázka alespoň podle některých interpretů sporná, protože v Koránu najdeme jak výzvy k násilnému boji proti nemuslimům, tak i verše vyzývající k náboženské toleranci a k náboženskému smíru. Ze společenského a hlavně z politického hlediska však tato otázka patrně příliš sporná není, protože se ukazuje, že prakticky všude tam, kde se islám dostane k moci a stane se tak nejen vírou místních obyvatel, ale i vládní ideologií určující veškerou politiku, se náboženské svobodě daří opravdu jen velmi málo.
Zatímco se tedy v rámci různých snah o mezináboženský dialog můžeme donekonečna přít, zda pravý islám je pouze duchovní naukou, anebo zda má zůstat v platnosti vlivná a hojně rozšířená teze „islám je buď politický, nebo není vůbec“ (což je teze, kterou zakladatel tohoto náboženství v podstatě hlásal svým životním příkladem), s některými „tvrdými“ sociologickými a politickými fakty prostě nepohneme. Abychom byli konkrétnější: seřadíme-li si státy podle míry pošlapávání náboženské svobody a přidržíme-li se přitom jako kritéria kombinace vládních a společenských restrikcí podle metodologie výše uvedeného výzkumu, pak dospějeme nejen k faktu, že z tohoto hlediska je nejhorší zemí zcela islámská Saúdská Arábie, ale i k tomu, že z deseti nejhorších zemí jich je devět (desátá je Indie, mimochodem země s početnou muslimskou minoritou) členem celosvětové Organizace islámské konference – jde tudíž o země, které se přinejmenším politicky k islámu otevřeně hlásí a jejichž populace je v rozhodující míře muslimská. Kromě Saúdské Arábie jde o (seřazeno od „nejhorší“) Pákistán, Indonésii, Egypt, Afghánistán, Írán, Irák, Súdán a Somálsko. Mimoto žádný z členů Organizace islámské konference, která sdružuje všechny islámské státy světa, se v hodnocení zmíněného výzkumu nedostal mezi země, v nichž panuje náboženská tolerance.
Co z toho vyplývá? Přinejmenším to, že bychom se měli definitivně zbavit představy, že pouze nenáboženské ideologie jsou nepřátelské vůči různým náboženstvím a že věřící lidé se nakonec vždy nějak domluví, protože jim jde v podstatě o totéž. Někteří se jistě domluví, jiní ne. Záleží totiž také na tom, k čemu věřící lidi jejich náboženství vede. Ne každé náboženství vede k toleranci a ne každé náboženství je ochotno vzdát se nároku uzurpovat si veškerou, tedy i politickou a legislativní moc. Jak vidno, zvláště islám se ve své politické verzi velmi snadno, ne-li zákonitě stává netolerantní ideologií potlačující občanská práva nemuslimů.
(Tento text vyšel pod názvem "Náboženská svoboda pouhým snem?" v Katolickém týdeníku 19/2010, příloha Perspektivy, str. III.)
Zdroj: http://pewforum.org/Government/Global-Restrictions-on-Religion.aspx
Tomáš Tatranský
Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)

Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.
Tomáš Tatranský
Má smysl bojovat proti korupci?

Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.
Tomáš Tatranský
Otazníky kolem WikiLeaks

Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.
Tomáš Tatranský
Konec pozitivní diskriminace v Čechách

Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?
Tomáš Tatranský
Kořenem terorismu není víra, ale zoufalství

Při pohledu na zakrvácené oběti včerejších teroristických útoků v moskevském metru si opět mnozí z nás položili otázku, co vlastně vede někoho k tomu, že se opásá trhavinou, aby se odpálil někde, kde je co možná nejvíc lidí.
Další články autora |
Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu
Sledujeme online Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny...
A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko
Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...
Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys
Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...
Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů
Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...
Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení
Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....
OBRAZEM: Nad kolonádou zněl Čechomor, festivalový pátek však patřil Skarsgårdovi
Karlovarský festival směřuje nesmiřitelně do finále. Jeho poslední regulérní den se nesl ve znamení...
Bulhaři předstihli Čechy, příští rok zavedou euro. Proč ho chtějí a čeho se obávají?
Skoro dvě dekády od připojení do Evropské unie Bulharsko přijme evropskou měnu. Bulhaři začnou...
Pacienti se začali bránit, natáčejí chování zdravotníků. Zákon jim to umožňuje
Premium Lékaři si už dlouho stěžují na agresivitu pacientů. V poslední době se ale situace otáčí. Stále...
Olivy mizí ze stromů i obchodů. Řecký poklad drtí sucho a zloději
Produkce oliv a olivového oleje je spjatá s řeckou kulturou po staletí. Nyní ovšem i tato nenáročná...

Skladník na letišti v Praze ? mzda 35.000 Kč ?možnost ubytování + další benefity
LEPŠÍ PRÁCE a.s.
Praha
nabízený plat:
30 000 - 35 000 Kč
- Počet článků 66
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3586x
Anketa:
Anketa od BlueBoard.cz
Seznam rubrik
- Věci veřejné
- Věci osobní a duchovní
- Křesťanství a islám
- Cestovní deník
- Čtenářský deník
- Z polských luhů a hájů
- Sókratovské dialogy
- Jiné / soukromé
Oblíbené blogy
- Roman Vido
- Lenka Kučerová
- Vít Machálek
- Jak (ve dvou) přežít multikulturní manželství
- Lucie Flajšmanová
- Adam Fišer
- Očima oslíka
- Ignác Pospíšil
- Tereza Kvasničková
- Karíma Sadio
- Roman Joch
Oblíbené stránky
- Reset - Dialogues on Civilizations
- Arabs for Israel
- Islám dnes
- Persecution of Christians
- Revue Theofil