Čím se jezdí v Göteborgu?
Tak si to představte. V Göteborgu mají místo tramvají lodě! Že vás to nepřekvapilo? Samozřejmě, Göteborg je přece jen přístavní město, ale že ta lodní tramvaj jezdí každých šest minut a dokonce zadarmo, to už stojí za zmínku. Možná si Švédové spočítali, že je lepší přepravovat pravidelně pár desítek lidí gratis, než je nechat nasedat do aut a dovolit jim tak znečišťovat výfukovými plyny Göteborg. I tak je doprava v Göteborgu krom pěších zón hodně hustá a hlučná, to víte, největší přístav ve Skandinávii. Lodí se dostanete z centra města na druhý břeh řeky Göta za chviličku (trasa Stenpiren – Lidholmspiren) a pokud budete chtít, můžete pokračovat dále po tom či onom břehu a prozkoumávat lodí bývalý nákladní přístav. To už je ale za peníze - důvěrně jen pro vás však mohu sdělit, že jízdenku nikdo vidět nechce a nekontroluje, beztak je jen elektronická.
Na zastávku je třeba ale přijít včas, podobně jako tramvaj loď nečeká, přijede, lidé vystoupí, čekající nastoupí a hned se zvedá nástupní můstek a jede se dál. Na přídi lodi se digitálně odpočítává čas, který zbývá do odjezdu (je to obvykle méně než minuta) a neradila bych vám najíždět v posledních sekundách na kole. Oni to Švédové dělají, ale asi už mají ten grif.
Ten, kdo vjel do lodi na kole, nebyl nějaký náhodný výletník. Na kole jezdí v Göteborgu všichni a všude a za každého počasí, takže říční trajekty s koly samozřejmě počítají. V prosklené kabině je řada sedadel jen u jedné stěny, u té druhé je volno na kola. Ale kolaři stejně nejradši stojí venku na přídi, už už aby loď spustila můstek a oni mohli rychle vyrazit po své vlastní ose dál. Vyzkoušela jsem to a je to fakt bezva pocit, takhle tam na palubě stát a nechat se jakoby unášet vodou vstříc rušnému velkoměstu. Jen si to představte, takhle jezdit do práce!
Ale my kola nemáme, tak se můžeme usadit a vychutnat si šest minut cesty. Göta je největší řeka ve Švédsku, tak si připadáme jako na moři, s kterým v Göteborgu už tak trochu splývá. Ohromný několikaposchoďový trajekt Stena Line, vedle kterého je vaše tramvajová lodička nicotnou kocábkou, kotví poblíž. Prý snad na něj vyjdou lístky levněji než vlakem, pokud tedy chcete cestovat z Göteborgu do Kielu v Německu, je to ale bez záruky a pravděpodobně i bez kajuty. Kamiony, co jsou seřazeny v dlouhé frontě na silnici před trajektem, o výhodnosti plavby patrně nepochybují. Kromě nich si musíte odmyslet i paneláky, co vám tak trochu kazí onu bezstarostnou přímořskou atmosféru. Je to tak, v Göteborgu je paneláků plno a neplatí to jen pro okraj města. Nezadá si to s ulicemi plnými socialistické výstavby, jak jsme na to u nás zvyklí. Kdepak nějaká severská architektura!
Vraťme se ale na zpátky na loď. Pokud jedete mezi třetí a čtvrtou, dá se očekávat docela nával, možná si ani nesednete. Lidí jako mraků. Po páté už je celkem klid, z čehož vyvozuji, že Švédové pracují do tří maximálně čtyř odpoledne. Přitom je Göteborg druhé největší švédské město s cca půl milionem obyvatel, takže jak to tak rychle zvládnou z práce, je mi docela záhadou. Pokud vím, šestihodinová pracovní doba, která se testovala právě v Göteborgu, zatím neprošla (ono se to totiž moc nerentovalo, i když si to každý pochvaloval - jak by taky ne!)
Asi se nechcete pořád vozit jen sem a tam na druhý břeh. I pro vás mám dobrou zprávu. To je totiž na Göteborgu úplně nejlepší. Co? No přece souostroví! Jsou dvě, jižní a severní a na to jižní můžete dojet městskou dopravou. Ony se vás budou snažit nalákat různé výletní společnosti svými okružními plavbami, ale nedejte se. Radši se zeptejte v informačním centru. Poradí vám, že když si stáhnete aplikaci Västtrafik ToGo (něco jako PID lítačka, Pražáci ví), můžete vzít na svou jednodenní jízdenku za 115 SEK (momentálně cca 240 Kč) dokonce tři mládežníky do 19 let zadarmo! Všude po Göteborgu včetně ostrovů. Zcela normální tramvají, které mají v Göteborgu bílo-modrou barvu, dojedete západním směrem za město na terminál čili přístaviště lodí a za necelé půl hodinky jste na ostrově Brännö. Ani se nenadějete. Platí tu zdá se princip, čím vzdálenější ostrov, tím rychlejší loď na něj. Pořád za vašich 115 SEK včetně tří dětí a mládežníků.
Ať už vystoupíte na jakémkoliv ostrově, první, co uvidíte, jsou kola, kola a kola. Zároveň pochopíte, proč je u terminálu na pevnině tak obrovské parkoviště plné aut. O tom, co vás tam čeká, ale možná příště. A taky o Vikingovi, torpédoborci s nevinným názvem Malá země, Volvu a elektromobilech.
Fota byla pořízena autorkou článku. Jsou tmavší, vím, dokreslují však poněkud pošmourné počasí, které v Göteborgu panovalo.
Radmila Švaříčková Slabáková
K čemi potřebují města lanovky aneb Grenoble a bubliny
O tom, proč se staví ve městech lanovky a v čem je v tomto mimořádný francouzský Grenoble. A o Bastile, bez níž by bubliny nebyly.
Radmila Švaříčková Slabáková
Jaké to je, když je člověk nečekaně přítomen na indické svatbě? A co se tam děje?
Vyfotit si svatbu v Indii, to se vám nestane každý den. A že se při tom člověk nestačí divit. Je to něco úplně jiného než svatba u nás. Tak třeba si tam snoubenci mačkají na čele něco, co vám nápadně připomíná žvýkačku...
Radmila Švaříčková Slabáková
Perlička z Ria aneb i samozřejmé věci mohou být úplně jinak
O tom, jak člověk nevidí věci, které se nacházejí přímo před jeho očima. A o tom, o čem se v průvodci po Riu de Janeiru nedočtete.
Radmila Švaříčková Slabáková
Do favely! Drogy a samopaly jako turistická atrakce: důvěrná reportáž z brazilského Ria
O podivné turistické atrakci v Riu de Janeiru, o lidech, co žijí ve čtvrtích pro chudé, o překupnících drog, samopalech, střelbách a o jedné z nejsmrtonosnějších policií na světě.
Radmila Švaříčková Slabáková
Jak přežít Rio de Janeiro
O tom, jak se člověk připravuje na cestu do města zločinu. Jak o Riu píší průvodci a jaké to tam je na základě vlastních zkušeností. O žabkách, taxících, policejních autech, metru i autobusech. A rada na závěr.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky
Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...
Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu
Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...
Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky
Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...
Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus
Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...
- Počet článků 20
- Celková karma 11,24
- Průměrná čtenost 636x