Z ostudné neznalosti některých našich politiků mne jímá hrůza

Český člověk si u našich politiků zvykl na mnohé. Lži, překrucování, vykrucování, korupce... To vše snad již bohužel považujeme za běžný kolorit naší politické scény. Máme si zvykat i na jejich absolutní neznalost a diletantismus?

Dnes dopoledne zveřejnil zde na blogu článek sociálně demokratický senátor Marcel Chládek. Doslova mne zvedl ze židle. Položil jsem si otázku, jestli je vůbec možné, aby takto vysoko postavený politik veřejně projevoval tak základní neznalost problematiky o které píše. Položil jsem si otázku, jestli je vůbec možné, aby tak hrubé neznalosti projevoval politik, který je místopředsedou Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu a lidská práva Senátu České republiky. Ano, bohužel nejen že je to možné, je to prostě otřesný fakt.

Pan senátor v článku zmiňuje, že je zbytečný projekt, který má dostat do škol absolventy nepedagogických vysokých škol a zároveň pochybuje, že absolvováním doplňkového pedagogického studia, které organizují pedagogické fakulty zpravidla v rozsahu tří semestrů, získají lidé s vysokoškolským vzděláním v nepedagogických oborech dostatek dovedností a kompetencí k učení. Marcel Chládek dále píše, že učitelé studují pět let, že součástí studia je praxe na školách.

Ano, učitelé studují pět let. Ovšem obsahem jejich studia nejsou jen pedagogické vědy, ale též discipliny odborné. Například student učitelství dějepisu a českého jazyka získává znalosti z těchto oborů. Stejně jako například student VŠE získává odborné znalosti v ekonomických oborech. Rozdíl je v tom, že student učitelství krom odborných předmětů své apropace studuje pedagogícké vědy, student VŠE pouze předměty odborné a související a že smyslem studia učitelství je připravit studenta na povolání učitele a studenta VŠE na odbornou ekonomickou profesi.

Pan Chládek ve své úvaze ovšem naprosto opomíjí nejen to, jak prakticky školy fungují, ale i právní rámec jejich fungování. Zřejmě vůbec netuší, že existuje zákon o pedagogických pracovnících, který stanovuje, že do roku 2014 se musí všichni pedagogové dovzdělat, pokud jim chybí kvalifikace, kterou ten stejný zákon stanovuje. A ty podmínky jsou poměrně striktní a velmi konkrétní. Je třeba říct, že v některých případech snad až úzkostlivě konkrétní. Po roce 2014 nesmí ředitel školy přijmout nikoho, kdo předepsané kvalifikační předpoklady nemá.

To vše je vážným ohrožením zejména pro střední školství. Učitele odborných předmětů, kterých je v široké škále středních odborných škol obrovská řada, prostě pedagogické fakulty nepřipravují. Nakonec proč také. V praxi to pak vypadá tak, že účetnictví na patřičné škole vyučuje inženýr ekonom, statiku na stavební průmyslovce inženýr stavař, programování na počítačové střední škole inženýr "ajťák". No kdo jiný by to měl učit?

Ti všichni splňují tzv. odbornou způsobilost při posuzování kvalifikace, nikoliv však pedagogickou. Tu právě získají doplňkovými programy pro učitele odborných předmětů, které organizují pedagogické fakulty zpravidla v rozsahu tří semestrů. Do konce roku 2014 musí tento doplňkový program absolvovat nebo jej alespoň již studovat. V opačném případě jim hrozí výpověď pro nesplnění kvalifikace.

Katastrofa pro střední školství však může nastat po roce 2014. Pak již žádná odborná škola nebude moci přijmout nikoho, kdo v době nástupu nesplňuje odbornou a pedagogickou způsobilost. Kdo tedy nadále bude odborné předměty na středních školách učit? Jste právníkem a napadne vás po několikaleté praxi v advokátní kanceláři učit právo na střední škole sociálně právní? Prostě máte smůlu. Stejnou smůlu má ovšem i škola, protože vás prostě zaměstnat nemůže.

Doplňkové programy pro učitele odborných předmětů poskytují pedagogické fakulty za úplatu. Zpravidla se jedná o několik desítek tisíc korun za ony tři semestry. Celé opatření ministra školství má být motivací k tomu, aby inženýři, lékaři, veterináři, psychologové a další vysoškolsky vzdělaní lidé, kteří třeba uvažují, že by někdy i snad odborné předměty na středních školách chtěli učit v předstihu před tímto rozhodnutím byli plně kvalifikovaní pro učitelství ve svých oborech.

Jinak totiž po roce 2014 hrozí střednímu školství kolaps z důvodu nedostatku kvalifikovaných učitelských sborů.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Lubomír Šula | středa 9.2.2011 16:06 | karma článku: 18,70 | přečteno: 1781x
  • Další články autora

Lubomír Šula

Lež, manipulace či omyl?

15.4.2014 v 10:10 | Karma: 13,79

Lubomír Šula

I my máme své Indiány

9.11.2013 v 10:48 | Karma: 17,23

Lubomír Šula

Láska ve stínu ostnatých drátů

8.11.2013 v 14:30 | Karma: 13,97