Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České dráhy dosáhly zisku. Není důvod to zpochybňovat.

Poslední dobou se pravidelně objevují zprávy o zlepšujícím se hospodaření Českých drah. Nyní se objevila informace o tom, že podnik za rok 2007 vytvořil zisk 50 milionů. Většina lidí si při čtení těchto článků neustále stěžuje: jakpak by ne, když dostávají nehorázné dotace! Jenže ta zpráva je skutečně dobrá.

 Mezi lidmi zřejmě není dobrá představa o tom, jak skutečně financování Českých drah probíhá. Stále je častý názor, že stát do celého kolosu sype peníze jako do černé díry, jen tak, aby ho udržel při životě. To je ale opravdu velké zkreslení skutečnosti.

 Otázka dotací je trochu složitější, než si asi většina lidí chce přiznat. Není pravda, že by šlo o nějaký dárek ze strany státu, krajů či obcí. Tyto územněsprávní jednotky si totiž vlakové spoje od Českých drah objednávají a ČD je na základě objednávek provozují. A pokud si něco objednám, musím za to zaplatit, to snad je jasné i absoloventovi základní školy. Jde o naprosto normální obchodní vztah. Nechápu, co by lidé po ČD vlastně chtěli. Aby jejich vlaky jezdily do každé vesnice, vozily dva lidi do práce a jedno dítě do školy, aby to bylo za rozumné jízdné, aby na to dráhy nedostaly od nikoho ani korunu a aby za těchto podmínek ještě vytvářely zisk? 

 Přidávat do internetových diskusí populistické příspěvky o příšerných Českých drahách je snadné, očividně snadnější, než drobné zamyšlení nad celým problémem.

 České dráhy většinu spojů provozují na základě objednávky státu, krajů a obcí. Ne tedy z vlastní vůle. Proto je snad naprosto jednoznačné, že za plnění objednávek musí dostat adekvátně zaplaceno, tedy musejí dostat zaplacenu ztrátu, kterou nerentabilní spoje produkují. Je neuvěřitelné, kolik lidí toto není schopno pochopit. Kdyby si vesnice vymyslela, že chce mít vedle chléva ještě hypermarket, co musí udělat? Žádný obchodní řetězec by sám o sobě do takového místa nešel. Leda, že by mu vesnice platila ztráty, které hypermarket bude na vesnici logicky generovat. Je to přece jasné. České dráhy mají taky právo dostat zaplaceno za to, že udržují spoje, které se při sebelepším hospodaření nemohou vyplatit, ale které tam obec či kraj chce.

 Je to stejné jako říkat: bodejť by neměl pivovar zisk, když mu hospody musí platit za dodávané pivo! Takže bodejť by neměly ČD zisk, když jim zákazníci (kterým jsou i obce, kraje a stát) platí za poskytování dopravy. U pivovaru zisk nikdo nezpochybňuje, proč u ČD ano? Oba případy jsou prakticky analogické.

 Možná namítnete, že se Vám nelíbí zdroj peněz, tedy veřené rozpočty. Ale to není vůbec podstatné. Pro dráhy je to prostě zákazník, ať už se jmenuje cestující, nebo obec. Provozování veřejné dopravy je ve veřejném zájmu. Důvody jsou různé, sociální či ekologické. To je ale zase jiná věc. Jednou se kraj rozhodne mít vlakový spoj, tak ho musí zaplatit. Pokud se vám nelíbí dotování ztrátových spojů, měla by vaše kritika směřovat na obce a kraje, které je objednávají. Nikoliv na České dráhy, které objednávky pouze za sjednanou cenu vyřizují.

 Je pravdou, že obce ze zákona musí svou dopravní oblužnost zařídit, ale nikdo je nenutí kupovat vlakové spoje. Můžou dopravu zajistit pomocí objednaných autobusů, takže jejich vyjednávací pozice není slabá a mohou k Českým drahám přistupovat jako rovnocenní partneři.

 Já osobně nemám zájem České dráhy nijak hájit. Jako podnik stále nefungují tak, jak by asi mohly. Jenže všichni musí vidět, že se situace přece jen zlepšuje už dlouho. Je potřeba také vzít v úvahu, jaké dědictví si dráhy přinesly z minulosti ( rozbujelost, přezaměstannost, zastaralý majetek). V posledních letech dochází třeba k obnovování vozového parku i rozšiřování doprovodných služeb. Stále je ještě hodně co zlepšovat, zejména spolehlivost a přesnost vlaků, protože boj se zpožďováním se stále moc nedaří. Kdo vlakem občas jezdí, dobře ví, že jízdní řád je třeba bát spíše orientačně.

  Informaci o zisku ČD bych interpretoval tak, že České dráhy dokáží vyrovnaně hospodařit za podmínek, jaké si dohodly se svými partnery. Za to jim patří pochvala. Nelíbí-li se vám cena, kterou obce a kraje platí, stěžujte si u nich. Stěžujte si u toho, kdo službu kupuje. Ptejme se, proč jí kupuje a za jakou cenu. To všechno je věc krajů a obcí. Nikoliv Českých drah.

  Na druhou stranu, charakter podniku je trochu specifický. Na České dráhy prostě není možné pohlížet jako na běžnou firmu. ČD totiž poskytují službu ve veřejném zájmu, protože vlaková doprava je ekologická a důvody pro její zachování jsou i sociální. Navíc je to firma státní. Proto není ani důvod se ziskem chlubit, či ho oslavovat. Přesto si myslím, že je to dobrá zpráva. A to nejsem z Českých drah, ani mi tam nepracuje nikdo z rodiny, známých či kamarádů. Jen se mi nelíbí, když sporná kritika míří na nesporně špatné cíle.

Autor: Martin Štros | pátek 11.1.2008 23:02 | karma článku: 12,30 | přečteno: 886x
  • Další články autora

Martin Štros

Kde stát ztrácí miliardy očima úředníka, díl I.

Jako pracovník státní správy jsem se rozhodl, že budu sepisovat své postřehy o tom, kde se ztrácí miliardy od daňových poplatníků, proč tomu tak je a jak to vyřešit. Dnes o tom, jak systém motivuje úředníky k dosahování výsledků.

23.5.2023 v 7:49 | Karma: 22,84 | Přečteno: 842x | Diskuse| Ekonomika

Martin Štros

Co kdyby stát začal šetřit nejdřív na sobě?

Zadlužování naší země roste a jak ušetřit na občanech a firmách, už nám bylo představeno. Neměl by však stát jít příkladem a sám se snažit udělat změny, aby fungoval lépe a tedy levněji?

12.5.2023 v 9:53 | Karma: 27,79 | Přečteno: 1262x | Diskuse| Ekonomika

Martin Štros

Vaječné pokrytectví

Současná vajíčková krize je nejvíce ze všeho demonstrací toho, jak u většiny lidí slova předcházejí činy.

15.3.2012 v 19:37 | Karma: 12,36 | Přečteno: 1014x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Martin Štros

Doktorát jako sociální dávka

Na českých vysokých školách se rozmáhá znepokojivý jev - nezaměstnaní s nálepkou doktorandů.

15.12.2011 v 9:50 | Karma: 22,72 | Přečteno: 2762x | Diskuse| Společnost

Martin Štros

Učitel s praxí lepší nováčka?

Je špatně, že se snížily platové rozdíly mezi nastupujícími a dlouholetými učiteli?

19.3.2011 v 21:21 | Karma: 37,20 | Přečteno: 9339x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Na Islandu havaroval autobus s českými turisty, pět jich skončilo na JIP

16. června 2024  11:35,  aktualizováno  21:42

Při páteční nehodě autobusu na severu Islandu se zranilo dvanáct lidí, z toho pět skončilo na...

Pomalý návrat žen do práce po dětech? Je čas více zapojit otce, říkají experti

16. června 2024  20:20

Česko patří mezi země s nejpomalejším návratem rodičů po rodičovské do práce v celé Evropské unii....

Dělníci se zasekli v tubusu elektrárny. Ven je dostali až hasiči

16. června 2024  20:12

Hasiči v neděli několik hodin zachraňovali čtyři dělníky z převráceného vozíku v tubusu...

Rusku může globální oteplení pomoci, proto šíří klimatické lži, říká sociolog

16. června 2024

Premium Globální oteplování není. Za klimatickou krizi nemůže člověk, ale mimozemšťané. Jde o světové a...

  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2900x
Autor narozen v roce 1987, absolovent Přírodovědecké fakulty UK v Praze, obor učitelství geografie.
Po dosažení titulu Mgr. v září 2011 nyní pracuje ve vzdělávací agentuře.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy