Diskuse
Učitel s praxí lepší nováčka?
Děkujeme za pochopení.
Cesira
S tou přípravou to myslíte opravdu vážně?
Dobrý den,
můžu o sobě říct, že nejsem ani stará ani začínající učitelka. Učím 5 let. Opravdu mě překvapují Vaše názory na připravenost učitele na vysoké škole. Je tam jen samá teorie, kterou málokdy použijete v praxi. Ihned po absolvování jsem dostala 1. třídu a nebýt zkušené kolegyně (20 let praxe)v paralelní třídě, byla bych v... Vaše hodnocení toho, že starší učitelé jsou nepoužitelní je dost nadnesené. Pravděpodobně z nedostatku zkušeností v pracovním procesu školy.
Myslím si, že kdybyste na škole nějaký ten pátek odsloužil, hovořil byste jinak. Přestože se zařazuji délkou praxe do počátečního tarifu, který se zvednul, tak díky nedostatku peněz mi bylo sníženo osobní ohodnocení a jsem opět tam, kde jsem byla předtím. A co je ještě víc do nebe volající, můj plat se téměř rovná platu člověka, který učí teprve prvním rokem.A to rozhodně nejsem žádný "looser učitel".
Každopádně "Good luck" až do toho půjdete.
mamina2
Re: S tou přípravou to myslíte opravdu vážně?
Teda, nepochopím, jak může dát ředitel úplnému začátečníkovi hned první třídu. To jsem nikdy neslyšela a to mám v základním školství půl rodiny.
harius
Ještě trochu jinak
Podívejme se na to ještě trochu jinak. Nesouhlasím, že výkon učitele je neměřitelný. Ba právě naopak. Moje dcera je v první třídě a má mladou učitelku, která učí druhým rokem. Celá třída té slečně "zobe z ruky", děti jí milují, těší se do školy a ještě k tomu píší, čtou a počítají až rodiče občas valí zrak. Ta žena je talent, učitelka od přírody a měla by být "vyvážena zlatem". Stejně kvalitní učitelka učí vedlejší prvňáky, ale je o dvacet let starší. I ona by měla být vyvážena zlatem. Další první třídu má ale učitelka, která to prostě nedává, její děti do školy nechtějí, rodiče jsou z toho špatní a ředitel jí má plný chrup. Tato "učitelka", ač má dlouholetou praxi, by měla mít základ a šlus a vlastně by tam vůbec neměla být. A celé je to o talentu a schopnosti učit. Já jsem chodil na fakultní základku i gympl, takže nás občas učili studenti "pajďáku". A to bylo rodeo. Hned bylo vidět, kdo na to má a kdo je N jako Nýmand. A nejhorší byli NN, tzn. "namistrovaní nýmandi".
Prilezitostny pisatel
Re: Ještě trochu jinak
Bohuzel toto je pravda a jako ucitel tezko muzu poprit, ze jsou i ucitele, kteri proste jsou v urcitych ohledech spatni. Ovsem stejne tak by se dala prolustrovat kazda profese. Blbci se najdou vsude.
alienated
Jsem člověk co odučil pět let...
.. a teď pro změnu pět let vydělávám peníze. K učitelování bych se rád vrátil, ale až budu mít vyřešeno bydlení a vydělané peníze budu méít " na děti"...čili snad taky nepíšu od hospodského stolu. Chápu pohled autora, i když s ním nesouhlasím, a chápu pohled starších pedagogů, ovšem souhlasit vesměs nemůžu ani s ním. Pokud mám hledat smysl strmějšího zvýšení platů u nastupujících pedagogů, může to fungovat jako lehká motivace pro absolventy škol aby to vůbec zkusili. Pokud v následujících letech dojde k celkovému navýšení platů u pedagogů, je šance že tam schopní zůstanou - pokud to má mít takový smysl, ok. Pokud ovšem hodnotím schopnost pedagogů přinést výstup který je žádoucí, bez zkušeností to většinou jde velmi ztuha a z hlediska tohoto kritéria většinou zkušenosti stavím nad "nadšení". Takže záleží ja je změna prezentována, ovšem pokud absolventi nenastoupí s pokorou elévů, NIKDY nebudou ani tak dobří pedagogové jako ti o kterých si dnes myslí že jsou "za zenitem"...
vlada511
Re: Jsem člověk co odučil pět let...
Super příspěvek, není co dodat.
Prilezitostny pisatel
Syty hladovemu neveri
Ja bych rekl, ze nemate pravdu. Ucim 16 let, vidim kolem sebe stare, ale i mlade ucitelky (semotamo i ucitele). Vyse uvedeny Vas text na zaklade mych zkusenosti neplati ani co se tyka vyuky, ani co se tyka ovladani IT (vzhledem k tomu, ze je to muj hlavni obor i vedlejsi prijem jako OSVC, vcelku muzu odpovedne posoudit, zejmena mam zkusenosti z vice skol - jako lektor IT a externi spravce).
Hodnotite opravdu predcasne. Ale za 10 - 20 let se to spravi... :-)
Cder
Učitelé nemají málo
Teď asi kopnu do vosího hnízda, ale přemýšleli jste někdy nad tím, jak to mají učitelé jednoduché? Ukázkový příklad z mé blízkosti: Pracoviště 5 km od domova, do práce většinou na 8 nebo na 9, z práce (až na výjimky) ve 12 nebo ve 13 doma; nasmlouvaných 22 vyučovacích hodin = 16,5 hodiny pracovní doby týdně za cca 24 tisic (24 tisíc za 16,5 odpracovaných hodin týdně je, jen pro orientaci, 58 tisic hrubého za měsíc za ŘÁDNÝCH 40 hodin/týden); do toho placené volno za všechny prázdniny, co jsou (týden sem, týden dam, dva dny sem, 2 měsíce v létě tam); za přesčasy 300 procent příplatek.
Na tohle se hodí jedna z Paroubkových slavných vět: "Dámy a pánové, kdo z Vás to má?"
iBLESK v žoldu ODS
Re: Učitelé nemají málo
Ve 12 doma? Ten byl dobrej.. Možná tak na prvním stupni základní školy. A jestli si myslíte že pro vysokoškoláka s extrémně náročnou psychickou prací a obrovskou zodpovědností je adekvátní plat po 20ti letech praxe 24 000 hrubého, tak je to smutné. Na prázdniny dostávají učitelé kvůli šetření výpověď takže hurá na brigádu popř. na pracák. Samozřejmě že jejich práce nespočívá jen ve vyučování ale i v opravování testů, vytváření zadání, tvorba výukových materiálů atd.
stabylak
Nováčci
Začínající učitelé by měli mít zhruba polovinu platu,než mnohaletí s praxí.
Postupně přidávat,tak jako jinde!!!
Cder
Učitelé praxí moc nezískávají
Souhlasím s autorem. Učitelé brečí, jak jim v postupem praxe nerostou platy jako ostatním zaměstnancům, ale podívejte se na to z toho pohledu, co jim dávají zkušenosti, jak se učitelé vzdělávají...? Mladí učitelé si musejí vypracovávat materiály, podle kterých budou děti učit, což jim zabere spousty hodin. Staří učitelé akorát jdou do školy, odkroutí si pár hodin, pak dojdou domů, uvaří si kafe, hodí nohy na stůl a až do večera remcají, jak jsou "strašně po těch 3 hodinách ve škole unavení". Staří učitelé berou další samovzdělávání jako zbytečnou zátěž a dál se vzdělávat nechtějí (a proč taky, jsou to státní zaměstnanci, od nich se neočekávají výsledky). Naopak například u pracovníků v soukromém sektoru je samovzdělávání nepsanou samozřejmostí, protože jinak zaměstnanec přijde o práci. Zaměstnanec se tak pořád zdokonaluje a má pořád více nových poznatků a zkušeností, proto mu i roste plat. Starý učitel je snadno nahraditelný. Vědec nebo technik s 10letou praxí ne.
vlada511
Re: Učitelé praxí moc nezískávají
Opak je pravdou - díky penězům z EU se vzdělávají učitelé až moc. Pobavilo mě, jak si každý myslí, že může učit, když umí násobilku. Já třeba umím léčit rýmu a za týden již máte po ní.
Je super, že mladému technikovi po škole, plnému elánu, nabitého nejnovějšími poznatky, se svěří náročný úkol - třeba navrhnout chlazení reaktoru. Určitě tomu věnuje více úsilí než nějaký unavený vyhořelý technik po 10 letech praxe, který již ze školy vše zapomněl, a vytvoří nový výkres tím, že opajcuje nějaký, co má v šuplíku. Prostě lepší mladý, iniciativní, než starý rutinér. Na jeho obhajobu musím ale říci, že rutinér absovoval již 3x za 10 let školení z bezpečnosti práce.
Omlouvám se za sarkasmus, ale opatrně z hodnocením druhých profesí - každá má svoje a praxi bych nepodceňoval ani u učitele.
vlada511
Článek je silně účelový
Bohužel kvalita VŠ obecně klesá, to si myslím je prokázáno už tím, že VŠ studuje dnes kdekdo (asi 50% populace ?) a mladí absolventi nepředstavují většinou pro dobré učitele konkurenci. V argumentaci o platech v soukromém sektoru - viděl nějaký přispívatel rozložení výše platu v soukromém sektoru dle věku ? Každý svou osobní zkušenost v jednotlivém případě zobecňuje na celý svět. Nvíc pochybuji, že v soukromém sektoru někdo zná platy svých kolegů. S navýšením platu pro začínající učitele souhlasím, nikoliv však s účelovou argumentací autora. Důvod je, že starší generace učitelů stárne a je třeba učitele doplnit. Metodou výběru se mezi nimi najdou i kvalitní. Stavění generací proti sobě mi přijde dost hloupé. Učitelé jsou kvalitní nebo nekvalitní a ne mladí (a tedy super) a staří (a tedy neschopní). Hodnotit kvalitu učitelů lze pomocí testování a výsledků žáků - myslím, že to tedy je možné. K tomu vyvinout tlak na ředitele, a to zveřejňováním výsledků škol.
cliff
tarify
jak je mozne, ze maji nastupujici ucitele vyssi platy nez ti, kteri jiz nejakou dobu uci? predpokladam, ze minimalni dosazene vzdelani vsech ucitelu je VS a diky tarifnim stupnum neni mozne, aby mel nove nastupujici ucitel vice. predstavit si to dokazu jen v pripade, ze starsi ucitel nesplnuje pozadavek VS vzdelani, ktere mozna v minulosti nebylo vyzadovano. potom by vsak mel dostat nejakou dobu, aby si vzdelani doplnil (a tim se take dostal do prislusne platove oblasti) a kdyz to nezvladne, ze sveho mista odejit. neco podobneho se v minulosti delo u policistu, kteri nemeli maturity.
a jedna technicka, na obrazku nemate ucitele, ale rezisera Bohdana Slamu.
felia
Příliš s obsahem nesouhlasím
Máte pravdu v tom, že se některý učitel za celý život nenaučí vést svou třídu a její jednotlivé žáčky. Nemám dojem, že první tři roky jsou tak důležité. Nevím, kdy se stane ze studenta dobrý učitel. Je to do jisté míry v genech. Dobrého budoucího učitele poznáte už mezi studenty vyšších ročníků při jejich praxi na školách. Mezi kantory je velmi vysoká fluktuace. Jestli učitel jde do důchodu jako učitel , má to nejčastěji dva důvody. Buď nesvede nic jiného nebo příliš miluje učitelské povolání. S čím vůbec nesouhlasím je názor, že by učitel měl být také vychovatelem. To je myšlenka, kterou šíří pedagogičtí diletanti, například lidé z ministerstva školství, kteří nikdy neučili a vystudovali obor pedagogika. Jestli student na střední škole neumí pořádně číst, má špatnou paměť a obecně je obtížně vzdělatelný, je to především vina rodičů. Začít s jakoukoli výchovou ve věku šesti roků je příliš pozdě.
- Počet článků 62
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2900x
Po dosažení titulu Mgr. v září 2011 nyní pracuje ve vzdělávací agentuře.