České dráhy dosáhly zisku. Není důvod to zpochybňovat.

Poslední dobou se pravidelně objevují zprávy o zlepšujícím se hospodaření Českých drah. Nyní se objevila informace o tom, že podnik za rok 2007 vytvořil zisk 50 milionů. Většina lidí si při čtení těchto článků neustále stěžuje: jakpak by ne, když dostávají nehorázné dotace! Jenže ta zpráva je skutečně dobrá.

 Mezi lidmi zřejmě není dobrá představa o tom, jak skutečně financování Českých drah probíhá. Stále je častý názor, že stát do celého kolosu sype peníze jako do černé díry, jen tak, aby ho udržel při životě. To je ale opravdu velké zkreslení skutečnosti.

 Otázka dotací je trochu složitější, než si asi většina lidí chce přiznat. Není pravda, že by šlo o nějaký dárek ze strany státu, krajů či obcí. Tyto územněsprávní jednotky si totiž vlakové spoje od Českých drah objednávají a ČD je na základě objednávek provozují. A pokud si něco objednám, musím za to zaplatit, to snad je jasné i absoloventovi základní školy. Jde o naprosto normální obchodní vztah. Nechápu, co by lidé po ČD vlastně chtěli. Aby jejich vlaky jezdily do každé vesnice, vozily dva lidi do práce a jedno dítě do školy, aby to bylo za rozumné jízdné, aby na to dráhy nedostaly od nikoho ani korunu a aby za těchto podmínek ještě vytvářely zisk? 

 Přidávat do internetových diskusí populistické příspěvky o příšerných Českých drahách je snadné, očividně snadnější, než drobné zamyšlení nad celým problémem.

 České dráhy většinu spojů provozují na základě objednávky státu, krajů a obcí. Ne tedy z vlastní vůle. Proto je snad naprosto jednoznačné, že za plnění objednávek musí dostat adekvátně zaplaceno, tedy musejí dostat zaplacenu ztrátu, kterou nerentabilní spoje produkují. Je neuvěřitelné, kolik lidí toto není schopno pochopit. Kdyby si vesnice vymyslela, že chce mít vedle chléva ještě hypermarket, co musí udělat? Žádný obchodní řetězec by sám o sobě do takového místa nešel. Leda, že by mu vesnice platila ztráty, které hypermarket bude na vesnici logicky generovat. Je to přece jasné. České dráhy mají taky právo dostat zaplaceno za to, že udržují spoje, které se při sebelepším hospodaření nemohou vyplatit, ale které tam obec či kraj chce.

 Je to stejné jako říkat: bodejť by neměl pivovar zisk, když mu hospody musí platit za dodávané pivo! Takže bodejť by neměly ČD zisk, když jim zákazníci (kterým jsou i obce, kraje a stát) platí za poskytování dopravy. U pivovaru zisk nikdo nezpochybňuje, proč u ČD ano? Oba případy jsou prakticky analogické.

 Možná namítnete, že se Vám nelíbí zdroj peněz, tedy veřené rozpočty. Ale to není vůbec podstatné. Pro dráhy je to prostě zákazník, ať už se jmenuje cestující, nebo obec. Provozování veřejné dopravy je ve veřejném zájmu. Důvody jsou různé, sociální či ekologické. To je ale zase jiná věc. Jednou se kraj rozhodne mít vlakový spoj, tak ho musí zaplatit. Pokud se vám nelíbí dotování ztrátových spojů, měla by vaše kritika směřovat na obce a kraje, které je objednávají. Nikoliv na České dráhy, které objednávky pouze za sjednanou cenu vyřizují.

 Je pravdou, že obce ze zákona musí svou dopravní oblužnost zařídit, ale nikdo je nenutí kupovat vlakové spoje. Můžou dopravu zajistit pomocí objednaných autobusů, takže jejich vyjednávací pozice není slabá a mohou k Českým drahám přistupovat jako rovnocenní partneři.

 Já osobně nemám zájem České dráhy nijak hájit. Jako podnik stále nefungují tak, jak by asi mohly. Jenže všichni musí vidět, že se situace přece jen zlepšuje už dlouho. Je potřeba také vzít v úvahu, jaké dědictví si dráhy přinesly z minulosti ( rozbujelost, přezaměstannost, zastaralý majetek). V posledních letech dochází třeba k obnovování vozového parku i rozšiřování doprovodných služeb. Stále je ještě hodně co zlepšovat, zejména spolehlivost a přesnost vlaků, protože boj se zpožďováním se stále moc nedaří. Kdo vlakem občas jezdí, dobře ví, že jízdní řád je třeba bát spíše orientačně.

  Informaci o zisku ČD bych interpretoval tak, že České dráhy dokáží vyrovnaně hospodařit za podmínek, jaké si dohodly se svými partnery. Za to jim patří pochvala. Nelíbí-li se vám cena, kterou obce a kraje platí, stěžujte si u nich. Stěžujte si u toho, kdo službu kupuje. Ptejme se, proč jí kupuje a za jakou cenu. To všechno je věc krajů a obcí. Nikoliv Českých drah.

  Na druhou stranu, charakter podniku je trochu specifický. Na České dráhy prostě není možné pohlížet jako na běžnou firmu. ČD totiž poskytují službu ve veřejném zájmu, protože vlaková doprava je ekologická a důvody pro její zachování jsou i sociální. Navíc je to firma státní. Proto není ani důvod se ziskem chlubit, či ho oslavovat. Přesto si myslím, že je to dobrá zpráva. A to nejsem z Českých drah, ani mi tam nepracuje nikdo z rodiny, známých či kamarádů. Jen se mi nelíbí, když sporná kritika míří na nesporně špatné cíle.

Autor: Martin Štros | pátek 11.1.2008 23:02 | karma článku: 12,30 | přečteno: 886x
  • Další články autora

Martin Štros

Vaječné pokrytectví

15.3.2012 v 19:37 | Karma: 12,36

Martin Štros

Doktorát jako sociální dávka

15.12.2011 v 9:50 | Karma: 22,72

Martin Štros

Učitel s praxí lepší nováčka?

19.3.2011 v 21:21 | Karma: 37,20