Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Způsobí sopky renesanci vzducholodí ?

Sopečný prach je schopen zanést turbíny tryskových motorů i poškodit vrtulové stroje. Technici jistě najdou nějaké řešení jak zabránit pronikání nečistot do motorů, ale pravděpodobně to sníží jejich výkon a prodraží to výrobu. Moderní vzducholodě sice slouží především k vyhlídkovým letům a ke speciálním výzkumným úkolům , ale mohla by nastat i renesance transtlantických letů jako za časů Zeppelinů. V době odolných plastových konstrukcí by neměl být problém zkonstruovat a provozovat bezpečné velkokapacitní vzducholodě pro vysoký počet cestujících a velkou hmotnost nákladu. V nedávné době byl ukončen provoz nadzvukových dopravních letadel Concorde pro velkou spotřebu paliva, hlučnost a nadměrné provozní náklady. V Rusku nadzvukový osobní Tu-144 také skončil. Vzducholodi by se pohybovaly téměř nehlučně při použití slabých elektromotorů - například na solární pohon. Pro minimální spotřebu paliva a ekologický provoz by doprava byla pravděpodobně ekonomická. Návratnost pořizovacích nákladů by mohla být velmi rychlá a doprava by byla v krátké době zisková. V současné době má většina aeroliníí velké ztráty právě pro rostoucí ceny speciálního leteckého paliva. Je otázka, zda by se lidé spokojili s menší přepravní rychlostí.

Které další sopky by mohly ohrozit leteckou dopravu v Evropě ?

V Čechách máme naštěstí jen pozůstatky dávné vulkanické činnosti a žádné aktivní sopky. Ale například Etna na Sicílii a blízné Liparské ostrovy s aktivními sopkami Stromboli, Vulcano aj. je potenciálním nebezpečím při vyšší aktivitě a větších erupcích. Vulkanologové upozorňují na nebezpečí možné aktivace Vesuvu u Neapole. Kdysi jsem vystoupil na vrchol Etny, která často kouří, ale naštěstí méně než ta islandská. Bohužel tekoucí láva z Etny poškozuje okolní vesnice a krajinu.Tady je hrozivý aktuální snímek z Islandu. V Ázii je také velké množství sopek, které by mohly narušit leteckou dopravu. V Severní Americe to byla sopka Mt.Helen s řadou dalších. Jihoamerické i středoamerické sopky se nedají také podceňovat.

 

Žádný vulkanolog však nepředpoví přesně začátek ani konec velkých erupcí. Vulkanická činnost je velmi obtížně předvídatelná. Odbornící se sice snaží podle některých změn v kráterech a okolí předpovídat blížící se nebezpečí, ale odhady jsou jen přibližné. V některých zemích se provádí nucená evakuace obyvatelstva v okolí aktivních sopek. Přesun velkého počtu lidí a majetku je organizačně obtížný a nákladný. Někdy k prudkým erupcím nedojde a obyvatelé se vracejí zpět rozhořčení, že se stěhovali zbytečně. V praxi potom odmítají další evakuace, protože je považují za zbytečně a žijí v blízkosti sopek, i když jim hrozí podobné nebezpečí jako starověkým městům v blízkosti Vesuvu po erupci 79 n.l. (Pompeje, Herculaneum, Stabium)

 

Problémy letadel s popelem a plyny

Prezident USA Obama nepřiletí do Polska na pohřeb pro nebezpečí z poškození letadla. Také náš prezident a další vládní činitelé pojedou pro jistotu vlakem, a pak automobily. Mnoho turistů, kteří uvázli na letištích v celé Evropě zvyšuje příjmy železniční a autobusové dopravě, které jsou sice pomalejší, ale spolehlivější. Letecký provoz byl varován zkušenostmi pilotů z roku 1982, kdy Boeingu 747 vysadily všechny čtyři motory po nočním průletu mrakem sopečného popela nad Indonésií. Naštěstí se britským pilotům podařilo přistát po klouzavém letu , když se jim pak povedlo znovu nastartovat znečištěné motory. Navíc měli piloti velmi ztížený výhled z kabiny, protože při vysoké rychlosti jim sopečný popel poškodil okna. Později vyznamenaná posádka zachránila 260 cestujících a sebe. Podobně došlo nyní k obtížím u letu finské stíhačky F-18 Hornet v mraku popela z Islandu.

Jedním z možných řešení je ekonomicky a ekologicky výhodnější použití vzducholodí v letecké dopravě. Tam by prachem znečištěný vzduch tolik nevadil. Do moderních tryskových letadel však není možné zařadit filtry vzduchu tak snadno, jako papírové filtry do automobilů, se kterými se běžně dopravujeme.

 

Autor: Miroslav Štorch | neděle 18.4.2010 1:06 | karma článku: 15,74 | přečteno: 2869x
  • Další články autora

Miroslav Štorch

Zimní zážitky - fotomatiné

Letošní zima v nižších polohách Ćeska mnoho sněhu neměla a zase je tu obleva. Přidávám jen pár snímků z letoška i minulých let. Když mizí sníh, tak je tu naděje, že zase přijde jaro.

13.1.2015 v 10:12 | Karma: 20,42 | Přečteno: 460x | Diskuse| Fotoblogy

Miroslav Štorch

Vánoční zvyklosti - fotomatiné

V Čechách máme některé vánoční zvyky jiné než na Moravě a jinde. A v jiných zemích mají některé zvyklosti stejné a podobné - jako u nás. Třeba katolickou mši o půlnoci na Štědrý den mají v Itálii, Německu ve Francii a jiných zemích. V Itálii nosí dětem dárky čarodějnice Bafana a v Německu Christkind. Naštěstí se u nás Santa Claus neprosadil. Přidávám jen několik snímků z let, kdy v Česku ještě byly Vánoce bílé. Z mého prvního snímku nechal udělat starosta jednoho městečka vánoční pohlednice s nákladem několika tisíc. To mne potěšilo. Tradici vytváření vánočních Betlémů založil už v roce 1223 řeholník sv. František z Assisi.  

13.12.2014 v 10:21 | Karma: 22,65 | Přečteno: 790x | Diskuse| Fotoblogy

Miroslav Štorch

Okna ve fotomatiné

Když lidé opouštěli jeskyně, tak si začali do chatrčí a domků okny pouštět denní světlo. I když jurty nebo iglú mimo vchodu  a malého stropního otvoru prakticky okna nemají. Nyní v našich umělých jeskyních máme oken více než dost. Ale zase některé prosklené budovy s klimatizací otevíratelná okna nemají. Naše objektivy fotoaparátů jsou okna do světa v okolí. A nemusí to být jen okny.

13.11.2014 v 10:01 | Karma: 20,71 | Přečteno: 418x | Diskuse| Fotoblogy

Miroslav Štorch

Barvy života - fotomatiné

Život naštěstí u nás v Česku není šedivý a nudný, ale barevný a mnohotvárný. Kdysi jsem se pohyboval v jedné azijské poušti a tam byl převážně jen žluto-bílý či občas šedý písek při teplotách nad 40°C ve stínu a na slunci bylo přes 60°C. A zeleň tam byla velmi vzácná. U nás máme zeleno kam se podíváme, jen občas zbudujeme ve městech asfaltovo-betonové džungle. Naštěstí zahradní architekti a projektanti plánují leso-parky i na velká sídliště Tak přidávám pár snímků barevného života v našem městě i jinde.

13.10.2014 v 9:35 | Karma: 20,35 | Přečteno: 412x | Diskuse| Fotoblogy

Miroslav Štorch

Cestovky mají turisty za ovce

Pochopitelně neplatí to pro všechny cestovní kanceláře, ale jen pro ty, které zatím nebudu jmenovat. Tak jsem si spočítal, že letecký zájezd by nás s přestupy do Chorvatska časově vyšel téměř stejně, jako cesta autobusem. Finančně by byl ale mnohem dražší. Těšili jsme se, že nastoupíme v místě bydliště do autobusu a vystoupíme za 14 hodin u moře před penzionem. Stejně tak jsme předpokládali, že to bude při cestě zpět. To byl ale náš veliký omyl. Zajistili jsme si zájezd u cestovní kanceláře, která má centrálu v blízkém městě. Dostali jsme instrukce na cestu, že si máme vzít s sebou ručníky a toaletní papír, který v penzionu údajně nedostaneme. Trochu nás to překvapilo, ale budiž. Příjezd na místo byl takticky uveden v písemných pokynech "v dopoledních hodinách" - což je velmi široké určení času. Cestovka XYZ vyložila rodiny s malými dětmi do chladné tmy (15°C) ve 4 hodiny ráno před hotelem u moře - a doprovod v autobuse nezajímalo, že nemají kde hlavu složit, protože nástup na ubytování byl podle písemných instrukcí - až po úklidu pokojů od 14-ti hodin. To nám připadalo od cestovní kanceláře opravdu bezohledné. Venku bylo citelné chladno, ale naštěstí nepršelo. My jsme pokračovali v jízdě busem podél pobřeží Jadranu dále a jiní turisté postupně vystupovali v dalších městech. Někteří museli dojít s těžkými kufry téměř kilometr do hotelu, protože řidiči autobusu nebyli ochotni sjet z Jadranské magistrály do města. Pomalu svítalo a už jsme se mohli kochat pohledem na moře, které kdysi patřilo k Rakousku-Uhersku. Na místo jsme sice přijeli po 18-ti hodinách cesty, ale nebyla započítána 1 hodina zpoždění již na odjezdu. Ale ta hodina se ještě dá tolerovat při současném stavu českých silnic a hustotě dopravy.

21.9.2014 v 23:25 | Karma: 22,04 | Přečteno: 1336x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  20:58

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít

3. května 2024  19:44

Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!