Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podmínky pro herní průmysl se v Česku zlepšují, říká zakladatel iniciativy GameDev Area

O českém herním průmyslu jsme hovořili s Jakubem Bedecsem, zakladatelem iniciativy GameDev Area, která se snaží dostat tuzemské vývojáře mezi světovou špičku.

Pokud jste nedávno zaregistrovali čtyřdenní vývojářskou herní konferenci Game Access, s takovými jmény jako Chris Avellone (designér, pracoval například na hře Fallout) nebo Mateusz Tomaszkiewicz (designér příběhu herní série Zaklínač), tak vězte, že za ní stáli lidé z GameDev Area, kteří se od roku 2014 snaží pomáhat českým herním vývojářům. O tom, co chybí českému hernímu průmyslu a jak se jej snaží zlepšovat, jsme mluvili se zakladatelem iniciativy Jakubem Bedecsem.

GameDev Area pochází z iniciativy vývojářů s několikaletou praxí, kteří dokázali definovat, co odvětví chybí. Co tedy přesně českému vývojářství chybělo či stále chybí?

Chybí tu především lidé. Ačkoli každý rok přibude několik nových schopných vývojářů, poptávka po mladém talentu je mnohonásobně vyšší. To souvisí s tím, že výuka herních oborů stále není příliš rozšířená a zarytých nadšenců samouků, kteří jsou ochotní obětovat několik let života učení se na menších projektech, není tolik jako na začátku minulé dekády.
Chyběla tu ale také užší spolupráce. To bylo dáno tím, že, jako v mnoha odvětvích spolu jednotlivá studia a lidé, kteří byli jejich součástí, příliš nekomunikovala, protože o sobě mnohdy vůbec nevěděla. To samozřejmě není něco, co by mohla změnit jakákoli nezávislá iniciativa, to musí chtít změnit každý jeden z nás. My se alespoň snažíme připravit co nejideálnější podmínky, aby měli lidé chuť s tím něco dělat. A zatím se nám to dle ohlasů ze všech stran daří.
Máte také několik projektů, které mají za cíl vývojáře rozvíjet, jako jsou setkání, vzdělávací semináře nebo třeba konference. Který z nich hodnotíte jako nejpřínosnější?

Právě naše projekty jsou tím, co ony příznivé podmínky vytváří. Přínosnost jednotlivých akcí je těžké hodnotit, jsou-li vytržené z kontextu. Každá přináší něco trochu jiného a jen díky jejich kombinaci je možné docílit toho, co jsme si vytyčili.
A kromě těchto projektů, jak ještě podporujete herní průmysl?

Vším, co nás jen napadne a máme na to jen sebemenší kapacity. Mimo projektů jako jsou meetupy, gamejamy, konference herních vývojářů či sportovní události, jsme také my sami vývojáři. To samo o sobě herní průmysl samozřejmě také podporuje, ať už ve smyslu, že tu v Jihomoravském kraji vzniká další velký a doufejme i zajímavý projekt, tak v tom, že je zase o pár pracovních míst víc.
Do hry se ale dostávají i dílčí vyjednávání například s Jihomoravským Inovačním Centrem, městem Brnem či Jihomoravským krajem. Nejenže s nimi jednáme o zviditelnění a přímé podpoře herního průmyslu v regionu, ale už samotná jednání přenáší do mysli zastupitelů veřejné správy větší povědomí o tom, co to herní průmysl vlastně je a jak velký má význam.
Nedávno jste také pořádali mezinárodní vývojářskou konferenci Game Access. Kolik dorazilo návštěvníků? A byli to především lidé z praxe, nebo i studenti?

Konference Game Access pro nás byla velkou událostí a jsme rádi, že dopadla tak dobře. Chceme ještě jednou poděkovat všem, kteří se přišli podívat i všem, kteří nás podpořili. Celkem jsme měli lehce přes šest set návštěvníků, takže jsme zase o kus vyrostli. Byli to především lidé z praxe, ať už začínající či velmi zkušení vývojáři. Studentů jsme čekali více, a i když se samozřejmě na konferenci také ukázali, doufáme, že se nám jich příští rok podaří nalákat mnohem větší počet. Přeci jen je mladý talent jednou z věcí, kterou teď herní průmysl kriticky potřebuje.
Podařilo se vám do Brna dostat atraktivní speakery, jako například Mateusze Tomaszkiewicze, který pracoval na atraktivní herní sérii Zaklínač. Který řečník se nejvíce líbil vám a proč?

Jsme opravdu moc rádi, že se nám letos do Brna podařilo nalákat velká jména. Bylo by asi trochu nefér hodnotit, která z přednášek byla z našeho osobního pohledu nejlepší, neboť jako organizátoři jsme měli možnost vidět jen několik málo přednášek a ani jednu od začátku do konce. Těšíme se, až budou zpracované záznamy.
Přípravě programu jsme ale věnovali hodně času i úsilí, sledovali jsme předchozí výstupy všech řečníků a skládali rozvrh tak, aby si pokud možno každý mohl vybrat, co ho zajímá a výklad si vychutnal. Podle ohlasů se nám to do velké míry podařilo.
O který z workshopů byl největší zájem?

Zájem byl velmi vyrovnaný. I trochu dražší workshop Nicholase Lovella byl prakticky vyprodán. Jedná se totiž o skutečnou kapacitu v oboru a i ti, co sami vedou workshopy pro začínající či lehce pokročilé, se od něj mají co naučit.

Myslíte si, že stále platí, že je Brno "herním městem"?

Naprosto. V Brně je tradičně největší koncentrace herních vývojářů. Snad na tom má podíl i to, že je to město studentů, a to nejen českých, ale také mnoha slovenských, což v jiných městech tolik nevidíte. Svá sídla nebo pobočky tu mají jak čeští vývojářští obři, tak bezpočet menších a mnohdy velmi úspěšných studií. A vůbec nejdůležitější je, že tu funguje přátelsky naladěná vývojářská komunita.
Zlepšují se v Česku podmínky pro lidi, kteří by se chtěli věnovat některému z oborů souvisejícím s vývojem her, nebo platí, že za příležitostmi do zahraničí?

Podmínky se určitě zlepšují. Vnímání zahraničí jako něčeho bezpodmínečně lepšího je už spíše přežitek. Ano, v zahraničí je spousta vynikajících příležitostí, dost jich je ale i u nás. Možnosti jak profesionálního, tak finančního růstu jsou srovnatelné. Finančně možná ne absolutně, ale při přepočtu na životní náklady zcela určitě. Nevýhody tu samozřejmě jsou, ale spíše pro majitele firem, kteří se například zatím netěší žádné podpoře státu. Samozřejmě také záleží na tom, s jakou zemí chcete Česko srovnávat.

Nabývá podle vás herní průmysl na stále větší důležitosti?

Rozhodně. Nejenom že herní průmysl již tržbami dávno a vysoce předčil například ten filmový, ale lidé začínají vnímat hry jako plnohodnotnou součást kultury. Mluvíme tady nejen o aktivních či bývalých hráčích, ale i o lidech ze státní správy či různých kulturních institucích. Jsem proto rád, že například Muzeum Města Brna bude na přelomu roku na Špilberku pořádat výstavu Kouzelný svět počítačových her.
Michaela Lebedíková

Autor: Stisk Studentský deník | neděle 21.5.2017 15:00 | karma článku: 13,27 | přečteno: 218x
  • Další články autora

Stisk Studentský deník

Jízdu mezi stromy si v novém brněnském pumptracku užijí i nejmladší

V brněnské části Bystrc město otevřelo vítězný projekt participativního rozpočtu Dáme na vás. Dráha, která je plná vln a prudkých zatáček, umožňuje aktivní relaxaci v přírodní památce Pekárna.

3.5.2022 v 15:46 | Karma: 9,82 | Přečteno: 111x | Diskuse| Brno

Stisk Studentský deník

Kúpeľňu použila ako bunker. Dnes Svitlana pracuje na Masarykovej univerzite

Botanička Svitlana Iemelianova utiekla v prvých dňoch ruskej invázie z Ukrajiny. Prijala pracovnú ponuku od Masarykovej univerzity. Prišla do Brna s jedným ruksakom a dvoma deťmi. Teraz pokračuje vo svojom výskume.

2.5.2022 v 18:21 | Karma: 13,71 | Přečteno: 158x | Diskuse| Osobní

Stisk Studentský deník

Ľudia s duševným ochorením často na sociálny byt nedosiahnu

Problém dostupnosti bývania trápi mnoho ľudí s psychickými chorobami už dlhé roky. Ťažkosťou sú najmä nízke finančné príjmy či stigmatizacia. Pomôcť by mali nielen sociálni pracovníci, ale aj ombudsman.

25.4.2022 v 13:32 | Karma: 8,95 | Přečteno: 122x | Diskuse| Společnost

Stisk Studentský deník

Lykožrútová kalamita spôsobila, že niektoré lesy oxid uhličitý viac produkujú ako pohlcujú

České lesy prestávajú plniť úlohu pľúc republiky. Holiny spôsobené lykožrútovou kalamitou oxid uhličitý viac vyrábajú ako pohlcujú.

25.4.2022 v 0:26 | Karma: 10,48 | Přečteno: 260x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Stisk Studentský deník

Lidé s rakovinou plic se mohou nově léčit v Plicním centru Masarykova onkologického ústavu

Masarykův onkologický ústav na Žlutém kopci otevřel nové centrum pneumologie a intervenční bronchologie. Nemocným jsou k dispozici nové ambulance a bronchoskopický sál, který umožňuje lékařům provádění všech zákroků a vyšetření.

23.4.2022 v 23:40 | Karma: 10,08 | Přečteno: 137x | Diskuse| Brno
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Češi chtěli odříznout proruského Ukrajince, zastání našel na Slovensku

30. dubna 2024  20:56

Proruský ukrajinský politik a podnikatel Arťom Marčevskij, kterého česká vláda minulý měsíc...

Měli „rozjasnit každodenní život v boji“. Pávi vyvolali smršť nadávek na Putina

30. dubna 2024  20:55

Vedení zoologické zahrady v ruském Lipecku dostalo podivný nápad se taky nějakým způsobem zapojit...

Chceme osvobodit Haiti, říká šéf gangu. Je na seznamu nejhledanějších lidí FBI

30. dubna 2024  20:16

Stíhá jej haitská policie, je na seznamu deseti nejhledanějších lidí americké FBI a OSN na něj...

Hackeři nabourali web běloruské KGB. Zveřejnili udání a nabídky, i z Česka

30. dubna 2024  20:16

Hackeři sympatizující s opozicí proti autoritářskému režimu běloruského prezidenta Alexandra...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 2823
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1121x
Stisk online je studentský online deník tvořený studenty Katedry mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Blog Stisku je po dohodě s redakcí Blog iDnes.cz koncipován jako skupinový. Stisk vznikl v roce 1997 jako jeden z prvních internetových časopisů v České republice, v rámci blogu iDnes se představuje od února 2009. Plná verze časopisu Stisk online je k dispozici zde.

Tiráž:
Vedoucí projektu Stisk online: Jaroslav Čuřík
E-mail: curik@fss.muni.cz
Adresa: Katedra mediálních studií a žurnalistiky, FSS MU, Joštova 10, 602 00 Brno.
Tiskové zprávy zasílejte na: stisk.munimedia@gmail.com