Tak nám benzin zase pěkně zdražuje...

Ta zpráva zřejmě nepotěší asi nikoho (možná jen pár ekologických aktivitstů), ale je to tak. Benzin (především ten v České republice nejpoužívanější - tedy Natural 95) v posledním období opět poměrně citelně zdražuje. Podle údajů společnosti CCS činila průměrná cena litru Natural 95 ke včerejší půlnoci 27,96 koruny. Oproti předešlému dni litr podražil o 33 haléřů a když to srovnáme s 9. dubnem letošního roku, tedy obdobím před dvěma měsíci, vyjde nám nárůst ceny na 2,28 koruny za litr.

Chtělo by se říci, že to je nárůst jen o pár korun a mávnout nad tím rukou. Jenže ono to tak jednoduché zase není. Dobrá, když vezmeme, že nádrž u běžného auta má například 45 litrů, tak za plnou nádrž řidič oproti době před dvěma měsíci zaplatí o 102,60 koruny více. Ale nečiní tak všichni.

Z nedávno publikovaných statistik je patrno, že jestli byl někde za posledních pár měsíců (tedy v souvislosti s hospodářskou krizí) zaznamenán propad u výdajů Čechů, byly to především pohonné hmoty. Některé údaje hovořily o propadu až 8 procent za kvartál. Jen pro obraznost, jedná se o desítky milionů litrů. Uvádím to i proto, že z každého litru Naturalu 95 stát inkasuje kromě DPH i spotřební daň ve výši 11,84 korun z každého litru. Zatímco výběr DPH je odvislý od konečné ceny benzinu a tedy záleží i tedy na ceně ropy a benzinu na světových burzách (pro nás je klíčová ta rotterdamská), výběr spotřební daně z každého litru je konstatní. Tím jak se snižuje spotřeba Naturalu 95, logicky to znamená i nižší příjmy státu u této daňové položky. A ten třeba pak nemá tolik peněz na opravu silnic a stavbu nových dálnic. Kolik takový propad činil za poslední měsíce si může každý tak jednoduše spočítat.

Vyšší ceny Naturalu 95 mohou mít několik dopadů. Lidé budou více šetřit a nebo budou kupovat méně benzinu. Z jiného šetření zase vyplývá, že mnoho lidí nejezdí k pumpám pro plnou nádrž, ale koupí si benzin třeba za 500 nebo 600 korun. S vyšší cenou je pak logické, že za tuto sumu natankují méně litrů (a stát tak u výběru spotřební daně přijde automaticky o další desetikoruny). Ale to by nebylo to nejhorší. Rostoucí ceny pohonných hmot (protože roste i cena nafty) mohou do svých cen promítnout dopravci a přepravci zboží, prodraží se cesta na dovolenou.

Na jednu stranu to může přinést dopad, že ubude aut na silnicích (přinese to třeba méně nehod - i když v tomto ohledu jsem asi dost idealista) a lidi budou chodit více pěšky nebo přesedlají na kolo. Na druhou stanu se mi ani nechce věřit, že růst cen paliv nezůstane bez odezvy u dopravců a s dopravou svázaných firem a podnikatelů, kteří už nyní mnozí mají co dělat, aby jim krizí způsobený pokles zakázek a vynucené propouštění nezlomilo vaz. Samozřejmě platí pravidlo nebo jakýsi úzus, že lidé, kteří auto potřebují, budou jezdit, i kdyby benzin stál 40 korun. Čas od času auto potřebuje skoro každý nebo se jím sveze s někým jiným. Spekulovat nad vývojem cen pohonných hmot do budoucna je trochu jako věštění z křišťálové koule, ale výše popsaný nárůst za poslední období je skutečnost. A přiznejme si, že ne příliš příjemná.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jiří Štefek | středa 10.6.2009 12:46 | karma článku: 9,88 | přečteno: 1607x