Podraz z ministerstva školství - Revoluce či evoluce 2. díl

Možná by si v Karmelitské měli uvědomit, že ačkoli se na nás řítí krize, větší krize se prohlubuje v našem školství. Nedostatek učitelů rok od roku je větší a větší. Bez starobních důchodců a bez spousty přesčasů učitelů...

V díle prvním jsem se věnoval mateřským a základním školám. Pokračování jsem plánoval zaměřit na střední školy. V mezidobí se však objevily nové informace a chtě nechtě, musím ve druhém dílu zůstat ještě u mateřský škol a u vztahu ministerstva k učitelům.

Minule jsem se věnoval tomu, že většina lidí podceňuje funkci mateřských škol. Ona je ale opravdu velmi důležitá. Připravuje děti na stavbu základů vzdělávání. Oč významnější je úloha mateřských škol, o to více se k pracovníkům MŠ stát a MŠMT hanebněji chová. V posledním období významně práci paní učitelek ztěžuje. Vzpomeňme počty dětí ve třídě, zařazení dvouletých dětí do mateřských škol, neexistenci řízeného procesu v době koronakrize, minimální podporu v práci s dětmi, které mají poruchu či handicap.

Při praxích našich studentek projíždím desítky a stovky mateřských škol. Ve všech vidím stovky báječných paní učitelek, které svojí prací žijí. Dělají pro své děti doslova nemožné. Rozvíjejí své děti v mnoha směrech, vyrábějí pomůcky, věnují se dětem s poruchami a handicapy, pracují do úmoru. Když k tomu přidáte ve většině měst, obcí i vesniček podporu zřizovatelů – městských či obecních úřadů, vidíte doslova neuvěřitelně nádherné mateřské školy. Ve všech je vytvořeno hřejivé a estetické prostředí. Na pozemcích školek najdete naučené stezky, dopravní hřiště, sportovní hřiště, a to vše skloubené s přírodou a nádhernými zákoutími. Za mě jsou mateřské školy nejvíce se rozvíjejícím se stupněm vzdělávací soustavy.

Na jedné straně tak vidíte skvělou práci všech v mateřské škole a na druhé straně mizernou podporu z ministerstva. Nejen že se paní učitelkám a ředitelkám (muži prominou – pokud se zde vyskytují, pak i jim) nedostává patřičné odměny, ministerstvo si z nich navíc dělá poslední dobou otloukánky. Nejnověji je připravena novela, která je výsměchem všem pracovníkům v mateřských školách.

Od 1. září 2020 mělo začít platit nové ustanovení, že v případě většího počtu dvouletých dětí, bude ve třídě mateřské školy kromě učitelky další nepedagogický pracovník, například chůva. Ministr školství Robert Plaga ale nyní předkládá vládě novelu vyhlášky, která daný paragraf ruší!!!

Je to další jasný důkaz toho, že v současné době ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy není ministerstvem učitelů! Je to smutné, demotivující, opovrženíhodné!

Možná by si v Karmelitské měli uvědomit, že ačkoli se na nás řítí krize, větší krize se prohlubuje v našem školství. Nedostatek učitelů rok od roku je větší a větší. Bez starobních důchodců a bez spousty přesčasů u většiny učitelů by školy už mnohde zkolabovaly. Neměl by se kdo postavit před děti. Pokud budou v Karmelitské i nadále jednat s učiteli tak, jak nyní dělají, může velmi brzy přijít doba, kdy opravdu bude „učit“ "kde - kdo". Bude to však mít naprosto zásadní důsledky pro vzdělanost národa. To pak můžete vymýšlet desítky inovací a nových programů. Nebude je však mít kdo realizovat. Tento problém se samozřejmě nevztahuje jen na pracovníky MŠ, ale má dopad na všechny pracovníky ve školství.

Chtěl bych tedy požádat všechny v budově v ulici Karmelitské, nedělejte takovéto kroky. Přistupte k evoluci svého jednání a chování. Jste úřadem i nás – učitelů všech stupňů naší vzdělávací soustavy.

Příště o středním školství. Pěkné dny všem. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Štefan Klíma | neděle 14.6.2020 11:50 | karma článku: 34,55 | přečteno: 3482x