"Máte slovo" aneb Co se nevešlo

Včera jsem bohužel v pořadu „Máte slovo“ nemohl sdělit některé podstatné myšlenky. Rozhodl jsem se je v sepsat do tohoto článku.

V úvodu bych chtěl ještě jednou poznamenat, že MŠMT a vláda selhaly zejména v přípravách na současnou situaci a v ochraně zaměstnanců škol. Řešíme-li centrální problém, nemohou nechat část jeho řešení na jednotlivých zřizovatelích. To prostě nebude fungovat. Další veliký problém je ve špatné komunikaci, která způsobila rozdělení společnosti. Obojí lze dokumentovat na vztahu MŠMT k mateřským školám. Jedná se o první krok na cestě za vzděláním dětí! O úplně první základní kámen, který je následně obestavěn základy na prvním stupni ZŠ. Dosud nikdo zaměstnancům MŠ nevysvětlil, proč je provoz MŠ tak důležitý, byť je nebezpečný. Dosud stát nezajistil pro provoz MŠ potřebné ochranné pomůcky. Proč například nepřišla výzva ministra školství, aby rodiče, kteří mají možnost ponechat dítě doma, tak učinili? Pro úřady jako kdyby MŠ ani neexistovaly.

Ukazuje se, že vzdělání dětí stále není prioritou. Jinak by nebylo možné, že v 500 miliardách se nenajdou tři miliardy (pouhého cca půl procenta) na vybavení pro distanční výuku a na připojení žáků a učitelů. To je opravdu smutné. Probuďme se a pojďme už konečně společně investovat do budoucnosti naší země. Investujme do našich dětí.

MŠMT mělo o prázdninách připravit všechny možné varianty chodu škol. To se opět bohužel nestalo. Navíc, když se objevila data na začátku září, jak bleskově roste počet nakažených žáků a učitelů, mělo MŠMT ihned jednat a spustit krizové scénáře (a že jsme jich navrhovali – od střídavé výuky se zajištěním péče o děti 1. stupně, přes změny v učebnách, po například snížení počtu hodin a úpravy priorit). To by je však muselo mít.

Stát rezignoval na systémová řešení a přichází bohužel pouze s řešením tzv. „ode zdi ke zdi“.

MŠMT také nepřipravilo dostatečnou metodickou podporu školám. V manuálu k distanční výuce řeší spíše technikálie. Podstata v něm však chybí. Manuál měl podle mě obsahovat různé varianty řešení specifických situací. Osobně by se mi líbily vymezené mantinely, ve kterých by se ředitelé pohybovali. A chybí mi i větší důvěra v ředitele škol. Stejně tak mohlo dojít k transformaci České školní inspekce na poradní a metodický orgán. To by velmi pomohlo.

Obecně se dnes ukazuje, že v době, kdy stát selhal a nám nezbývá než doslova hasit požár, budeme se muset spolehnout na střední management řízení. Dnes je veškerá tíha na ředitelích nemocnic, ředitelích sociálních ústavů, ředitelích škol….Věřme jim, že oni se o své „bližní“ postarají. Máme kvalitní střední článek řízení a já věřím, že se to ukáže. Je to naše největší naděje.

Dnes už není čas na hádky. Hasit musíme všichni. Ať máme vnitřní názor jakýkoli.

Nestihl jsem ani říci, že bychom měli co nejvíce apelovat na naše žáky, aby co nejvíce pečovali o svoji imunitu, aby sportovali a zdravě se stravovali. Ale vy víte, že toto píši často. Navíc se to asi i děje.

Musím se zastavit i u distanční výuky. Je náročná a musíme se ji stále učit. Není všespásná, ale nyní nic lepšího nemáme. Dejme čas učitelům, oni ji budou zvládat lépe a lépe. Distanční výuka má i svá pozitiva – pokud je správně nastavená. Jen je musíme postupně najít. Díky ní můžeme naše žáky naučit lépší  spolupráci, ale i samostatnosti. Můžeme je učit dovednosti a kompetence, které bychom jinak ve škole neučili. Řekněme si na rovinu, tato doba může přinést našim žákům spoustu jiných znalostí a dovedností, než je obvyklé. Ale to vůbec nemusí být špatně. Je třeba distanční výuku dobře nastavit, správně nakombinovat počet video hodin, kombinovaných hodin i ostatních druhů činností. Distanční výuku musíme dobře vysvětlit nejen naším žákům ale i jejich rodičům.

Závěrem bych chtěl poprosit, aby byly školy otevírány postupně a s různými dalšími opatřeními. Nejdříve první stupně. Následně maturanti a závěrečné ročníky učebních oborů. A pak už přidávejme další a další s tím, že budeme opatrní a nastavíme přiměřená pravidla, která eliminují opětovný nárůst nemocných.

Byl bych nerad, kdyby to vyznělo, že MŠMT udělalo vše špatně. Pár věcí se povedlo.

Kolegyně, kolegové, zaměstnanci škol, všem vám děkuji za vaše úsilí zvládnout současnou situace. Vím, jak je to nyní náročné. Psychicky, časově i fyzicky. Máte můj obdiv. Prosím, držme nyní pospolu. Není čas na dohady. Přijměme situaci s pokorou a věřím, že díky obětavosti nás všech pandemii zvládneme. Mějte co nejlepší dny.

Štefan Klíma

ředitel ISŠ a SPgŠ Mladá Boleslav

Autor: Štefan Klíma | pátek 16.10.2020 15:25 | karma článku: 25,01 | přečteno: 1846x