Kam kráčíš naše školství?

Týmy "odborníků" neustále vytvářejí různé složité strategie. Nejsem odborník, jsem obyčejný učitel a ředitel školy, ale pokusil jsem se vytvořit jednoduché desatero rozvoje vzdělávacího systému s naší zemi.

DESATERO VZDĚLÁVACÍHO SYSTÉMU ČR

  • 1. MŠ – snížení počtu žáků v jedné tříd na maximálně 22, financování „překryvu“ učitelů MŠ. Je třeba si uvědomit, že mateřské školy jsou první základem vzdělávacího systému. Neplatí, že v MŠ si děti hrají!
  • 2. MŠ – kodifikování třídního učitele a zavedení příplatku ve výši 1.500 – 2.500 Kč. Přesun učitelů MŠ do 11. platové třídy.
  • 3. ZŠ – rozvolnění učiva na 1. stupni ZŠ tak, aby žáci měli čas si učivo dostatečně upevnit a bylo dost času na procvičování.
  • 4. ZŠ – stanovení maximální počtu žáků v 1. a 2. třídě na 24 žáků, financování dělených hodin ČJ, M a cizího jazyka. První stupeň ZŠ je naprosto klíčovým stavebním kamenem celého vzdělávání.
  • 5. ZŠ – osmá a devátá třída – umožnit žákům vybírat si volitelné zaměření, stanovit základní minimum a nadstavbu ve F, Z, CH, D, PŘ a ve výchovných předmětech VV, HV (souvisí s výběrem volitelného zaměření). Takto by bylo možné snížit počty hodin v učebních plánech v každém ročníku o 1-3 hodiny.
  • 6. SŠ - snížit maximální počty hodin v učebních plánech, mírně redukovat obsah RVP, zejména u učebních oborů.
  • 7. Inkluze – umožnit ředitelům škol, aby rozhodovali o přijetí inkludovaného žáka podle možností školy; umožnit existenci speciálních tříd při ZŠ, zachovat Speciální ZŠ a neomezovat jejich provoz.
  • 8. VŠ – významně investovat do rozvoje modernizace pedagogických fakult. Změnit systém akreditace oborů tak, aby umožňoval státu zajistit dostatek kvalifikovaných učitelů.
  • 9. Výrazně navýšit finance na zlepšení podmínek vzdělávání. Zvýšit příspěvek ONIV na žáka ze současných 20,- Kč na středních školách na minimálně 500,- Kč a školní rok. Stejnou výši stanovit i na základních školách.
  • 10. ČŠI přetransformovat na metodický orgán, který by byl nápomocen školám všeho typu. Celkově musíme systém více orientovat na kvalitu vzdělávání, nikolive na kvantitu.
  • Toto je cílový stav. Na cestě k němu je celá řada překážek, které je potřeba překonat. Autor si je toho vědom. Proto nehledejme, proč to nejde, ale dělejme kroky pro to, aby šlo.
Autor: Štefan Klíma | neděle 24.1.2021 18:47 | karma článku: 22,16 | přečteno: 794x