Distanční výuka. Sorry jako...

Řada "odborníků" nám ve sdělovacích prostředcích neustále předhazuje, že vše spojené s distanční výukou je špatně. To "odborník" je záměrně v uvozovkách. Nejsou to odborníci, jsou to lidé, kteří mluví do něčeho, čemu nerozumí.

Slovo ředitele k distanční výuce

Sdělovací prostředky jsou plné různých názorů na distanční výuku. Povětšinou jsou kritické, hledající cokoli špatného na tomto druhu výuky.  Je zajímavé, že tyto názory obvykle píší lidé, kteří ve školách nepracují. Pracovně je označuji jako „rádoby odborníky“, či jako „odborníky v uvozovkách“.

Osobně pracuji jako učitel či ředitel školy už nějakých 25 let. Oproti „odborníkům“ se snažím vylepšovat vzdělávání žáků. Hledám a zavádím do své školy pozitivní změny. Přijímám skutečnost realisticky a snažím se prostě s aktuální situací vypořádat tak, abychom vše s našimi žáky zvládli co nejlépe. I proto se musím ohradit proti tomu, že vše je špatně. Není to tak!

Ve škole jsme nastavili po důkladné analýze systém tří druhů hodin. Video hodiny – v průměru tři hodiny denně – zejména maturitní a odborné předměty. Kombinované hodiny s individuálním přístupem k žákům, a také samozřejmě hodiny bezkontaktní výuky. Ukazuje se, že systém funguje. A potvrzují mi to i ohlasy na náš systém ze zahraničí. Je to prostě umění možného.

Na video hodiny jsme přešli i v odborném výcviku, ale samozřejmě chápu, že jsou obory, u kterých to jde, a že jsou i obory, kde to možné není. Proto bych se přimlouval, aby byly otevřené i odborné výcviky a praxe, až se budou otevírat školy prvňáčkům a nejmenším žákům obecně. Tam je to potřeba, ale hlavně ředitelé škol jsou schopni zajistit přísná epidemiologická pravidla.

Na rovinu si také musíme říci, že rozumné školy vyhodnotily situaci a mírně přeorientovaly výuku. I v době distanční výuky se totiž dají najít kompetence a dovednosti, které se nyní dají prohlubovat a zdokonalovat. A že jich je… V takových školách dělají učitelé mnohem více práce, než když jsou ve škole. Mají za to můj obrovský obdiv a velkou poklonu. Věřte, že to je dřina. Děkuji všem takovým učitelům.

Mám pro vás tři ukázky. Prosím nehledejte super kvalitu. Videa jsou o nápadech, o výuce. O práci s žáky, o jejich nadání. A to třetí je navíc průřezem video výuky odborného výcviku u oboru cukrář. 

Dobré dny a zase někdy v lepších časech.

Štefan Klíma, ředitel SPgŠ a ISŠ, Mladá Boleslav

 

https://www.youtube.com/watch?v=-0Lsua9j0LA 

https://www.youtube.com/watch?v=D-ERuw6J0F8

https://www.youtube.com/watch?v=VUGewMKGeQQ

 

PS Buďme raději realisty. Nespěchejme, nedělejme žádná ukvapená rozhodnutí. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Štefan Klíma | úterý 10.11.2020 14:07 | karma článku: 28,38 | přečteno: 2572x