Registr vozidel se bouří. Potřebujeme registrovat svá auta?

Stát se rozhodl implementovat nový registr vozidel za cca 50 mil. Kč. Jeden z důvodu lze nalézt na webu ministerstva dopravy - „nový registr vozidel dále nabízí možnost napojení na základní registry a na aplikace Evropské unie, možnost dalšího rozšíření i v souvislosti s novými právními úpravami, a v neposlední řadě též komfortnější uživatelské prostředí.“

Hlavně že pánové Kalousek, Nečas a Schwarzenberg neustále tvrdí, že je EU pro nás strašně finančně výhodná, protože platí rozhledny, bazény a financuje vyvolené firmy a že výsledné saldo je kladné. Opět jsme si museli i díky EU pořídit nějaký nový systém za desítky milionu v době, kdy stát hospodaří s obrovským dluhem a právě i díky takovýmto vedlejším nákladům saldo kladné není.

Všech lidí, kteří dnes čekali mnoho hodin na zaregistrování svého auta (tedy svého majetku) na úřadě, je mi samozřejmě líto. Věřím tomu, že mnoho lidí ani nepostřehlo, že nějaký nový systém za miliony nefunguje. Pravděpodobně se stále mnoho lidí do poslední chvíle domnívalo, že úřad pracuje ve standardním tempu a že je čeká mnohahodinová fronta, jak je na registru vozidel běžně zvykem. Vzpomínám si, že když jsem registroval vozidlo já, mohl jsem si vyzvednout lístek s pořadovým číslem a v klidu se ještě vrátit na pár hodin do práce. Když jsem se odpoledne vrátil na úřad, stále jsem nebyl na řadě.

Určitě mnoho lidí, kteří dnes čekali ve frontě na úřadě, napadla stejná myšlenka jako mě. Proč potřebujeme registrovat svá vozidla? Zajistí stát po zaregistrování auta jeho větší ochranu před odcizením nebo poškozením? Pomůže nám stát snad s údržou vozidla? Ne. Stát auta registruje primárně z toho důvodu, aby měl nad nimi kontrolu a vědel, kdo má jaký majetek a mohl pohodlněji rozdávat pokuty, zejména po zavedení odpovědnosti majitele vozidla za přestupky. Jinými slovy lze říct, že si lidé chodí registrovat auta proto, aby je stát mohl efektivněji zdaňovat (pokuty, poplatek za převod auta, STK a emise, silniční daň) a mít nad nimi větší kontrolu.

Scénář bez registru vozidel mi připadá naprosto realistický. Půjdu si koupit auto, zaplatím ho na základě kupní smlouvy nebo faktury (což je zaroveň doklad o tom, že jsem nabyl auto do svého majetku) a auto prostě používám. Stejně tak to funguje například u mobilních telefonů a také je (zatím) nemusíme nikde evidovat. Žádný registr k tomu nepotřebuji.

Mnozí odpůrci individuální přepravy budou jistě argumentovat tím, že auto je vlastně zbraň a zbraně je potřeba evidovat. Jsem přesvědčen o tom, že mě žádný registr neochrání před tím, aby mě na ulici přejelo auto a především registr neeviduje řidiče, který i například s ústním souhlasem vlastníka auto zrovna řídil a spáchal přitom trestný čin. Stát zatím naštěstí nemá technologii k tomu, aby evidoval řidiče a k němu seznam aut a přesné časy, kdy a která auta řídil. Pokud by taková technologie existovala, určitě by se už zaváděla do praxe. Ne kvůli bezpečnosti (argument, že mě žádný registr nezachrání před tím, aby mě na ulici přejelo auto, je stále platný), ale kvůli ještě efektivnějšímu výběru daní a větší kontrolou nad pohybem lidí.

Autor: Petr Dvořák | úterý 10.7.2012 0:05 | karma článku: 34,83 | přečteno: 2827x