Asijský číselný systém

2 7 9 18 21 3 16 24 45 Přečtěte si tato čísla a zkuste si je v přesném pořadí zapamatovat. Kolik čísel si zapamatujete?

Mluvíte-li anglicky, máte asi padesátiprocentní šanci, že čísla zopakujete v přesném pořadí.  Jste-li Číňané, máte téměř stoprocentní šanci, že tato čísla zopakuje, bez jediné chybičky. 

Jak to? Lidská paměť ukládá čísla do tzv. paměťových smyček, které jsou nejvíce aktivní během prvních dvou sekund. Pokud si chceme zapamatovat tyto čísla, musíme je stihnout přečíst v tomto dvousekundovém intervalu. 

Čínština na rozdíl od angličtiny dovoluje tyto číslice vtěsnat do dvou sekund. Čínské výrazy pro čísla jsou mimořádně krátké - v rozsahu čtvrtiny sekundy. Například čtyřka se řekne "si" a sedmička "ki". Pro porovnání v angličtině se čtyřka řekne "four" sedmička "seven". Jak v češtině tak i v angličtině potřebujeme na vyslovení těchto číslic daleko více času, asi třetinu sekundy. 

Existuje tak korelace mezi časem potřebným k vyslovení číslic a paměťovým rozsahem jednotlivce.

Další výhodou asijského číselného systému je, že jsou logické, a pro děti je snazší se naučit počítat. Jedenáct je jednoduše deset-jedna (angličtina nelogicky eleven), dvanáct deset-dva, dvacetčtyři dvě-desítky-čtyři atd...

Průměrné čínské dítě, již ve čtyřech letech, umí počítat do čtyřiceti. Většina neasijských dětí umí v průměru jen do patnácti a počítat do čtyřiceti se naučí až v pěti letech. 

Asijský systém napomáhá i tomu, že asijské děti se daleko rychleji naučí základní matematické úkony - sčítání a odčítání. Dáme-li americkému dítěti k výpočtu příklad 36+21 musí si nejprve slova thirty-six minus twenty-one  převést na číslo a poté dokáže příklad vypočítat (jedna plus šest je sedm, třicet plus dvacet je padesát). Asijské dítě počítá příklad jednoduše jako rovnici tři-desítky-šest a dvě-desítky-jedna. Výsledek je pět-desítek-sedm. 

Namísto učení čísel z paměti - asijský systém nabízí logiku.

Asijské děti tak mají k matematice obecně kladnější vztah a jsou schopny zapamatovat si více čísel, dovedou rychleji počítat a lépe chápou zlomky.

Obecně je známo, že se Asiaté ve srovnávacích testech z matematiky umisťují na nejvyšších příčkách, a to i děti přistěhovalců. Tento rozdíl mezi západními protějšky není způsobem jen rozdílným číselným systémem. Dnes se obecně věří, že je to důsledek  jakéhosi přirozeného asijského nadání pro matematiku. Tento rozdíl však nespočívá v tom, že by Asiaté dosahovali vyššího skoré IQ (IQ Asiatů bylo v minulosti vždy o něco nižší, než IQ bílých Evropanů, což znamená, že Asiaté v matematice dominují nikoli kvůli vysokému IQ).

Co způsobuje tento rozdíl? Je to jakýsi kulturní odkaz, hluboce zakořeněný v dané zemi? 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Sofie Černá | neděle 2.4.2023 19:39 | karma článku: 16,50 | přečteno: 492x
  • Další články autora

Sofie Černá

Plavba na lodi Beagle

20.4.2024 v 16:02 | Karma: 9,88

Sofie Černá

John Snow

25.3.2024 v 4:44 | Karma: 16,24

Sofie Černá

Hans Joachim Albert Litten

3.12.2023 v 18:28 | Karma: 11,42

Sofie Černá

Rudý Frankenstein

24.10.2023 v 17:25 | Karma: 0

Sofie Černá

Hitlerův synovec

9.10.2023 v 17:23 | Karma: 19,06