Je nízká volební účast vadou na kráse eurovoleb?

Rok 2014 sice z českého pohledu nebude rokem supervolebním jako ten minulý, přesto se máme na co těšit. Za námi jsou totiž sice už volby do Evropského parlamentu a čekají nás ještě ty (pro někoho snad zajímavější) komunální.

     Jenže co to? Vypadá to, že se nikdo k urnám nehrne. Europarlament si sice vysloužil alespoň chvilkovou pozornost zhruba půldruhého milionu Čechů, to však dává pouze slabých 18% oprávněných voličů. A v případě, že se podíváme do Rakouska, kde lidé mohou k volbá už v šestnácti, vyznívá aktivita českých voličů ještě hůř - je totiž nepravděpodobné, že by šestnácti a sedmnáctiletí Češi (pokud by mohli volit) účast zvýšili. Osobně totiž znám jen několik málo takto starých lidí, kteří se zajímají o politiku. 

     Jak podotýká ve svém dnešním komentáři Petr Just, politici a komentátoři se brzy po souboji o voliče "předhánějí v tom, kdo/co za takto nízkou účast může." Jen bych rád dodal, že tito buď vyjmenují spoustu, často nesouvisejících faktorů, jindy jeden (obvykle ten, co se jim nejvíc hodí). Ani jednou jsem si však nevšiml (čest mě neznámým výjimkám), že by některé z politiků zmínil sám sebe a vlastní stranu. Přitom to je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou podle mě voliči na našich reprezentantech postrádají: sebereflexe. Jinak se totiž dívá na člověka, který něco lidově řečeno pohnojí, omluví se za to a příště to udělá líp (nebo raději odstoupí), a jinak na někoho, kdo dělá, že se vlastně nic nestalo. Nebo hází špínu a své chyby na jiné. Jedním z faktorů, kdo tak za nízkou účast může, jsou samotní politici, kteří dělají málo pro to, aby k volbám přilákali více lidí.

     Médii však občas probleskne i komentář, který má jistou hodnotu. Myslím tím například tvrzení, že za neúspěchem voleb u Čechů je nízká informovanost. Párkrát už v této souvislosti zaznělo, že by se mohlo na školách věnovat více času učení právě o Evropské unii a jejich institucích. Plán však obvykle rychle zapadne a má navíc i trhlinky. Pokud by se totiž k tomuto tématu zařadil samostatný předmět, najednou by žáci a studenti neměli pomalu žádný volný čas. Kromě tohoto se totiž už zavádí nebo se uvažuje o zavedení také etiky, finanční gramotnosti či další hodiny tělocviku. Na koníčky, kamarády, rodinu nebo přípravu do školy pak zbyde v lepším případě minimum času. Učení o Evropské unii by navíc mohl potkat další zádrhel. Pokud by totiž kantor nebyl schopný teenagerům vysvětlit, proč se o něčem takovém vůbec učit, nebo to neuměl podat, setkal by se akorát s klasickou znuděnou reakcí a narůstajícím počtem školáky sepsaných omluvenek. Trochu kontraproduktivní, no ne?

     Na závěr je však třeba připomenout, že nejen politici jsou viníky stávajícího nezájmu, zvláště o Evropské volby. Samotní voliči totiž musí mít chuť vyhledat si alespoň základní informace o stranách a o volbách, stejně tak o Evropském parlamentu. Stačí málo, a alespoň základy jsou v malíčku. Setkal jsem se však už s nejedním člověkem, který se jednoduše dal strhnout davem: volil jak jeho třída na gymnáziu nebo zbytek rodiny. Trochu zvrhlé pojetí demokracie a voleb, nemyslíte? Ve chvíli, kdy máme značnou volnost vybrat si podle svého VLASTNÍHO uvážení, tuto možnost zahazujeme. Navíc dobrovolně. Když nad tím vlastně tak přemýšlím, je vlastně dobře, že k volbám šlo málo svátečních voličů.

 

Zdroje:

www.volby.cz,

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/116432-v-rakousku-budou-smet-volit-sestnactileti.html

http://www.novinky.cz/komentare/337338-komentar-nizka-ucast-oslabeni-euroskepticismu-a-zadni-extremiste-petr-just.html

Autor: Michal Sobecký | pátek 30.5.2014 10:52 | karma článku: 4,55 | přečteno: 212x