Když elektrického ptáčka lapají, pěkně mu zpívají
Přestože je v Česku elektromobilita Popelkou s dosud registrovanými 11 tisící vozy v poměru k 6,3 milionu osobních aut v registru, už se omezují před pár lety se slávou vyhlašované výhody. K nim dosud patří bezplatné parkování kdekoli v Praze, nulový poplatek za používání dálnic a čerpání elektřiny do aut bez spotřební daně. Nyní se nad klíčovou výhodou smráká.
Jak dnes uvedla autorubrika portálu idnes.cz, Magistrát hlavního města Prahy registruje příliš velkou zátěž parkovacích míst elektroauty a také plug in hybridy. Jak uvedl zastupitel Tomáš Portlík, jeden z předkladatelů návrhu na omezení této výhody jen na osoby s trvalým pobytem či podniky se sídlem v Prazem, „my musíme primárně myslet na Pražany, kteří zde bydlí, a na podnikatele, kteří v Praze podnikají a zaparkovat zkrátka potřebují“.
Pohodlné parkování kdekoli v Praze zdarma, které před třemi roky zásadně zpřísnilo většinovým zavedením placených modrých zón, je přitom zcela zásadní motivací pro fyzické i právnické osoby z Prahy a Středočeského kraje, aby si takový velmi drahý vůz s problematickým dojezdem a nabíjením koupili a financovali i na leasing. Jestliže takové e-auto stojí milion i více, určitě zásadní výhodou není odpuštění dálničního poplatku 1500 korun ročně. Praha jako pátý nejbohatší region EU a do ní denně dojíždějící Středočeši (asi 300.000 lidí denně) se dle Svazu dovozců automobilů podílejí z 66 % na pořízení nějakého elektroauta v ČR.
Pokud návrh na pražském zastupitelstvu projde, takřka podle všech zástupců automobilek a leasingových firem to bude mít zásadní negativní vliv na další už tak problematické prodeje elektrických aut, které Česká republika s výjimkou nižších stovek aut pro státní a veřejnou správu dle nařízení EU dotačně nepodporuje.
Aby problémů s mobilitou nebylo málo, Evropský parlament a po něm všichni ministři životního prostředí zemí EU včetně lidovecké ministryně za ČR Anny Hubáčkové (v rozporu s postojem premiéra Petra Fialy za ODS) schválili zákaz aut se spalovacími motory po roce 2035. Ovšem realizace ideologie záchrany planety před sodovkovým plynem naráží na zásadní problém, který v rozhovoru s agenturou Reuters zdůraznil finanční šéf koncernu VW Arno Antlitz. Podle něho sice bude zákaz spalovacích motorů už za 12 let problematický, ale daleko větším problémem bude výroba dostatečného množství baterií pro e-auta.
Vedle postavení dostatku výrobních kapacit jde v prvé řadě o kritické suroviny, jako jsou pro současné baterie lithium, nikl, mangan, kobalt a další vzácné kovy a zeminy, jež v posledních letech raketově zdražily (např. lithium na jaře meziročně na šestinásobek!) a navíc mnoho z nich kontrolují diktátorské země Rusko a Čína. Generální ředitel automobilky Stellantis Carlos Tavares minulý měsíc uvedl, že automobilový průmysl postihne nedostatek baterií pro elektromobily už v roce 2024 a 2025.
Tam, kde sáhne násilná ruka regulátora a v podstatě drogová závislost na dotacích, tam ekonomika a život lidí skomírají. Nicméně tržní princip se uplatňuje také: čeho je málo, to je drahé, což odsunuje marketingové sliby o brzké cenové dostupnost elektroaut na neurčito. Zato se blíží zánik masové mobility v podobě dostupných malých rodinných klasických aut.
Řada zemí má s elektromobilitou obrovské plány, jež se jaksi nenaplňují. Německo mělo mít v roce 2020 už milion e-aut, což nemá dodnes navzdory souhrnu dotací a daňových na jedno auto ve výši 20.000 eur, kdy Berlín chce v roce 2025 tuto podporu ukončit. Za osm let mají mít e-aut Němci na trhu 15 milionů…Češi mají v roce 2030 podle optimistického scénáře vlastnit 500.000 elektroaut, zatím je to 11 tisíc, tedy 1,8 promile vozového parku. Podle rozboru Mezinárodní agentury pro energii (IEA) by se i při realizaci všech ambiciózních (rozuměj fantasmagorických) plánů zavádění elektromobility ve světě snížil v roce 2100 růst planetární teploty o 0,0001°C.
Když jsme v roce 2003 do Evropské unie vstupovali, byla to pro Čechy radostná představa nového člena exkluzívního klubu s demokracií a svobodným trhem. Dnes se EU mění na superstát s demokratickým deficitem ovládaný politikou řídící ekonomiku dotačního rovnostářství a nedostatku. Dnes je EU byrokratický moloch, který se nám pod záminkou světlé, tentokrát zelené budoucnosti, plete do každodenního života. I když autor blogu chápe, že ČR je s 80 % exportu do ostatních 26 zemí EU na Unii ekonomicky i bezpečnostně klíčově závislá, hlasovala by dnes většina občanů ČR pro vstup do Evropské unie?
Milan Smutný
Ministři Fialovy vlády se bojí občanům říkat pravdu i o drahé elektřině
S pohledem na zadlužení ČR musely dosud dotované položky cen elektřiny přejít na občany a podniky. Nedůstojným lavírováním kolem faktu, že nakonec vše zaplatí spotřebitelé, vláda doložila, že nechce občanům říkat pravdu.
Milan Smutný
Polopravdy a pravda kolem ceny nových reaktorů pro Česko
Jak se blíží termín odevzdání nabídek v tendru na stavbu 5. reaktoru v Dukovanech, množí se články o jeho očekávané ceně. Jsou však spojeny s polopravdami a účelovými manipulacemi, jež nutnou jadernou renesanci v ČR zpochybňují.
Milan Smutný
V dukovanském jaderném tendru by měla zvítězit nejlepší nabídka, ne politika
ČR po letech váhání v energetice netrpělivě čeká na nové jaderné bloky, jež by byly pro zemi optimální cestou k dekarbonizaci a rozvoji ekonomiky. Jihokorejská KHNP se může stát černým koněm v tendru na nový reaktor pro Dukovany.
Milan Smutný
Stoupenec zelené ideologie a bývalý bankéř Niedermayer pranýřuje energetického experta
Jak už je několik let jeho zvykem, někdejší člen ČNB, europoslanec L. Niedermayer, jenž svým zeleným levičáctvím dělá (snad ještě) středopravicové TOP09 medvědí službu, se zase kriticky obul do skutečného experta na energetiku.
Milan Smutný
Solární kanibalové chtějí garantované zisky
V EU včetně ČR dochází vinou iracionální klimatické dotační politiky k letní nadprodukci ze solárů, kdy se zdroje vzájemně kanibalizují, proto solárníci volají po garantovaných výkupních cenách a ziscích.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Podporujeme kulturu nahoty. Obec na Sardinii jako první umožní nudistické sňatky
Obec San Vero Milis na severu středomořského ostrova Sardinie jako první v Itálii umožní sňatky...
Demonstrace v Tbilisi pokračují. Premiér odvolal návštěvu Spojených států
Gruzínská policie začala zatýkat demonstranty, kteří i ve čtvrtek pokračovali v metropoli Tbilisi v...
Izrael zasáhl budovu bezpečnostních sil v Damašku, osm vojáků utrpělo zranění
Při izraelském vzdušném úderu byla ve čtvrtek večer zasažena budova syrských bezpečnostních sil na...
Záplavy na jihu Brazílie si vyžádaly desítky obětí, přehradám hrozí kolaps
Rozsáhlé záplavy, které v těchto dnech sužují jih Brazílie, mají nejméně 29 obětí. Dalších 60 lidí...
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....
- Počet článků 121
- Celková karma 36,26
- Průměrná čtenost 2365x