Havanizace českého autoparku pod vedením ODS
Jenom 15 měsíců to trvalo a automobilový průmysl Evropské unie, dosavadní pýcha inovačního a technického umu, byl fakticky pohřben. V červenci 2021 byla představena legislativa a v závěru minulého týdne vše bylo na úrovni jednání Evropské rady a Evropského parlamentu schváleno. Po roce 2035 nebudou smět být prodávána a tudíž ani vyráběna osobní auta, jež by neměla nulové emise. Sotva něco na tom změní, že realizace procesu má být znovu zhodnocena v roce 2026.
Přestože o to usilovaly Slovensko, Maďarsko, Itálie či Rumunsko, politici EU neschválili podporu vývoje, který by byl technologicky neutrální, tedy aby spalovací auta měla naději v pohonu syntetickými palivy. To bude ponecháno na soukromé iniciativě, což bude také spolu s vodíkovým pohonem zřejmě pro tržní uplatnění velmi drahé a pro minimum bohaté klientely.
Překvapení až nadšení nad hladkým průběhem úspěchu tvrdého tlaku na totální elektromobilitu neskrýval ani hlavní ideolog Green Deal for Europe, místopředseda Evropské komise Frans Timmermans. Podle jeho slov „dohoda vysílá silný signál průmyslu a spotřebitelům: V Evropě nastává posun k mobilitě s nulovými emisemi“. Elektrická auta jsou tak prvními z opatření obsažených v legislativním balíčku Fit for 55, což je praktické naplnění politiky Green Deal.
Tristní na tom je skutečnost, že celému procesu doslovné popravy současné podoby autoprůmyslu v EU aktivně asistovala Česká republika. I když před časem ještě premiér a předseda ODS Petr Fiala hovořil o šanci, že by i český autoprůmysl aspoň z 10 % mohl vyrábět oblíbená auta se spalovacími motory, nyní Česko a její reprezentace se nechaly převálcovat zelenou ideologií. Přece se nehodí, aby Česko jak předsednická země nastolovalo aktivně nějakou agendu, Česko prý musí dialog členských zemí EU konsensuálně „moderovat“. Takhle se naplnila vize Franse Timmermanse, který na zeleném ideologickém summitu v září v Praze jinými slovy řekl, že jakmile se podaří pro Green Deal zlomit Čechy, ostatní členské země už prý Komise zvládne.
V květnu 2019 na okraj vrcholné schůzky EU v Rumunsku tehdejší český premiér Andrej Babiš prohlásil, že elektromobilita je začátkem konce českého autoprůmyslu. Poté snaživě a konformně všechny dokumenty Green Deal v Bruselu podepisoval. Současný – deklarativně konzervativně pravicový - předseda vlády Petr Fiala proti tomuto levičáckému zelenému projektu neudělal nic.
Český automobilový průmysl představovaný třemi finálními výrobci aut (Škoda, Hyundai, Toyota) a vyspělými výrobci dílů a komponentů před covidovou krizí svou produkcí tvořil 10 % HDP, čtvrtinu českého exportu a dával dobrou práci přímo 170 tisícům lidí a nepřímo dalšímu čtvrt milionu zaměstnanců. Po Slovensku bylo donedávna Česko druhou zemí na světě v počtu vyráběných aut na jednoho obyvatele. Zdá se, že vláda ČR si význam tohoto odvětví neuvědomuje.
Až se bude kdokoli v budoucnu ptát, jak se mohlo přihodit, že autoprůmysl vinou násilně nařízené elektromobility přispěl k zásadnímu poklesu ekonomiky ČR a k očekávanému růstu nezaměstnanosti, vzpomeňme si vedle Bruselu také na naše národní politiky. V neposlední řadě na odpovědnost konzervativní ODS premiéra Fialy, která zřejmě zapomněla, že trh nelze znásilnit ideologií a dotacemi. A už vůbec ne ve prospěch pofiderního „světlého zeleného zítřku“ s nástrojem přerozdělování bídy a nedostatku. A je jedno, že klíčové resorty průmyslu nebo životního prostředí vedou ministři za jiné koaliční strany. Klíčovou vládní odpovědnost občanským demokratům nikdo neodpáře.
Přitom vládní analytici mají k dispozici stanoviska renomovaných vědců mj. z ČVUT, že kvůli emisně náročné výrobě i půltunové baterie ze surovin a technologií většinově kontrolovaných Čínou vlastně elektromobil emisně nevyrovná za celou svou předpokládanou životnost emisně méně náročnou produkci konvenčních aut. Nemluvě o neekologickém dobývání lithia, kobaltu a dalších surovin nezbytných pro elektromobilitu. Dle analýzy Mezinárodní agentury pro energii z května 2021 planeta Země nemá na všechny zelené plány dostatek surovin.
Naprosté odtržení vládnoucích českých elit od národa dokumentuje v případě násilné elektromobility fakt, že jí racionální a skeptičtí Češi hrdě ukazují záda. Za léta marketingové, píárové a politické masáže se v tuzemsku prodalo na 13 tisíc čistě elektrických aut, většinou firmám, které si tím vylepšují své zelené ego a obsah plnění norem ESG. To jsou asi zanedbatelné dvě promile z celkového počtu registrovaných aut v ČR. Přitom prodej nových aut se snižoval v ČR i řadě evropských zemí nejen vinou covidu, ale i tento rok. Hluboká hospodářská recese v důsledku neúnosných cen energie opět zaviněných zelenou ideologií Green Deal krizi odbytu automobilů ještě prohloubí.
Představa, že když v ČR i EU nakonec zbydou v nabídce jen elektrická auta s mizernou přidanou hodnotou za cenu milion a více korun, tak se odpor zákazníků a poptávka nakonec „zlomí“, je absurditou sama o sobě. O to více v konfrontaci s prudkým zchudnutím střední třídy a likvidací její kupní síly. Také v západní Evropě nakonec dojdou peníze na dotace elektrických aut, za něž bude v ČR podpořen nákup e-eut jen pro firmy a státní instituce. Nastává omezování mobility, což zásadním způsobem omezuje naši individuální svobodu! Připomeňme si rovněž, že už v roce 2025 vinou zelené politiky ČEZ a zavírání stabilních uhelných zdrojů bude Česko závislé i na dovozu elektřiny. Odkud a za kolik, když dovážet budou chtít kolem nás všichni, a čím chtějí ty miliony elektrických aut nabíjet?
Všude kolem sebe autor článku slyší hlasy Čechů, kteří se chystají koupit svůj poslední kvalitní automobil se spalovacím motorem na benzín či naftu. Protože ten bude muset vydržet ještě hodně dlouho poté, co zákaz prodeje konvenčních aut začne v roce 2035 platit. V Česku tak nastane „havanizace“, tedy po vzoru západními sankcemi omezené komunistické Castrovy Kuby flikování starých aut, jež nemohly být nahrazeny novými modely. Aspoň že máme v Česku tradičně dobré automechaniky.
Jak vidno, totalitní, tentokrát levičácké zelené ideje, po novu importované z Bruselu (ale zase i z Berlína) za podvolené účasti národních politiků zemí, se k nám tlačí všemi směry, tentokrát zdůvodněné klimatickou hysterií. S naší bolestnou zkušeností s rudou a hnědou minulostí tohle přece nemůžeme dopustit! Nebo si budeme s německým spisovatelem Bertem Brechtem trpce říkat: „Každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží!“
Milan Smutný
Ministři Fialovy vlády se bojí občanům říkat pravdu i o drahé elektřině
S pohledem na zadlužení ČR musely dosud dotované položky cen elektřiny přejít na občany a podniky. Nedůstojným lavírováním kolem faktu, že nakonec vše zaplatí spotřebitelé, vláda doložila, že nechce občanům říkat pravdu.
Milan Smutný
Polopravdy a pravda kolem ceny nových reaktorů pro Česko
Jak se blíží termín odevzdání nabídek v tendru na stavbu 5. reaktoru v Dukovanech, množí se články o jeho očekávané ceně. Jsou však spojeny s polopravdami a účelovými manipulacemi, jež nutnou jadernou renesanci v ČR zpochybňují.
Milan Smutný
V dukovanském jaderném tendru by měla zvítězit nejlepší nabídka, ne politika
ČR po letech váhání v energetice netrpělivě čeká na nové jaderné bloky, jež by byly pro zemi optimální cestou k dekarbonizaci a rozvoji ekonomiky. Jihokorejská KHNP se může stát černým koněm v tendru na nový reaktor pro Dukovany.
Milan Smutný
Stoupenec zelené ideologie a bývalý bankéř Niedermayer pranýřuje energetického experta
Jak už je několik let jeho zvykem, někdejší člen ČNB, europoslanec L. Niedermayer, jenž svým zeleným levičáctvím dělá (snad ještě) středopravicové TOP09 medvědí službu, se zase kriticky obul do skutečného experta na energetiku.
Milan Smutný
Solární kanibalové chtějí garantované zisky
V EU včetně ČR dochází vinou iracionální klimatické dotační politiky k letní nadprodukci ze solárů, kdy se zdroje vzájemně kanibalizují, proto solárníci volají po garantovaných výkupních cenách a ziscích.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár
Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...
Tlaková níže přinese mírné ochlazení. O víkendu bude oblačno, přijdou i bouřky
Přímý přenos Silný vítr a nebezpečí vzniku požáru na vybraných místech v Česku hrozí ještě ve čtvrtek, výstrahy...
USA uvalily nové sankce na stovky subjektů. V Rusku, Číně i na Slovensku
Spojené státy americké uvalily nové sankce na stovky osob a právnických subjektů. Souvisejí hlavně...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 121
- Celková karma 36,26
- Průměrná čtenost 2365x