Zahrada pro radost

Tvorba zahrady z pohledu mnohých lidí je nejmenším problémem, kde se postupně všechno krok za krokem upraví. Skutečnost však časem zpravidla ukáže zklamání a marně vynaložené finanční prostředky.

Nejraději chodím tam, kde krása se na mne dívá, moji duši pohladí a srdce rozezpívá.

      Blížící se podzim většinu majitelů zahrad probudil k aktivitě. Mnozí se snaží vytvořit architektonické pojetí okolo svého rodinného domu, vilky nebo firemních objektů. Nabídka rostlin a nejrůznějších zahradních doplňků je tak velká, že někteří neodolají a kupujou a kupujou. Zvláště, když jsou nalákání slevami, které se stály hitem současnosti.
      Nakoupené věci a rostliny pak majitel následně se snaží někde umístit. Takto to udělá několikrát až má přeplněnou zahradu, a zpravidla nakonec zjistí, že dílo, které vykonal, není až tak přesně podle jeho představ.
      V případě, že se jedná o zahradníka nebo zahrádkáře, který má alespoň základní odborné znalostí, pak je předpoklad, že alespoň se vyvaruje pěstitelských chyb.

      Nejhorší výsledné dílo a následné zklamání zažije však člověk, který má jen omezené informace nebo žádné.
      Přehnané sebevědomí a přeceňování svých vědomostí a dovedností se nevyplácí. Tzv. metoda "Pokusů a omylů" se zatím nikomu nevyplatila. Cenově vychází zahrada na několik set tisíc korun a nezřídka se přehoupne přes milion. Z tohoto pohledu obětovat malý zlomek této částky na zahradního architekta se jistě vyplatí!
Majitel obytné nemovitosti by si měl uvědomit, že bydlení a jeho součást - zahrada, ovlivňuje naši psychiku.
Pocity, které v nás vyvolává nevkus, uživatele nakonec donutí k rekonstrukci, která je pak mnohem náročnější a dražší!
Bohužel, ani ti, kteří se rozhodnou svěřit své záměry firmě, nabízející tyto služby, nebo zahradníkům a dalším řemeslníkům, nemají vyhráno. Zejména za posledních patnáct let, se stejně jako ve všech odvětvích našeho hospodářství, také v sadovnictví změnily  podmínky k horšímu. Díky ním se rozpadly dřívější sehrané odborné kolektivy a realizaci sadových úprav převzaly firmy, které již tuto činnost nedělají jako hlavní.

Negativně zapůsobilo zejména, že:
1.byl zařazen sadovnický obor mezi volné živností.
2.došlo ke zrušení stávajících norem a nebyly přijaté nové, které by byly závazné a jednoznačně určily kvalitu předávaných prací.
3.byla dána možnost zavedení učebních oborů ve školách, které neměly předpoklady pro výuku.
4.byly zavedené změny při rozdělování veřejných financí obcím a městům v druhé polovině devadesátých let. 
5.byla dána možnost obcím, výhodně zaměstnat nezaměstnané z pracovního úřadu. (Tato hloupost se nyní zdokonaluje v neprospěch všech)

      Činnost odborníků v sadovnictví převzali mnohdy lidé z příbuzných nebo také diametrálně odlišných oborů. To, že kvalita práce a výsledky snažení jsou na nízké úrovni nikomu nevadilo a nevadí. Spokojenost se svou "šikovností" mají zejména investoři, kteří dosahují slevy a nejnižší ceny.
      Odborníků, kteři by znalecky dokázali stanovit obvyklou cenu je čím dál tím míň. Jedná z největších hloupostí, která byla u nás vyslovena je, že cílem obchodu je
levně nakoupit a draze prodat.
Pro mnohé se tento výrok stál jejich strategií, která spolu s dalším obecně uznaným výrokem, že                  co není zakázáno je dovoleno,
vytváří výborné podmínky pro nekvalitní práci a parazitování na občanech.

      Někteří zákazníci mají pocit, že z morálního hlediska je okrádáním občanů  jen předražování prodavajícím nebo poskytovatelem služeb. Často k tomu napomáhá závist, ale také zoufalství a nemožnost zvýšit svoji životní úroveň z důvodu špatných zákonů, které sledují jiné cíle.

      Stejným okrádáním však je okrádání prodávajícího nebo řemeslníka (firmy) zákazníkem (firmou), který využívá situace a čeká, že se dotyčný přepočte, na něco zapomene a zmýlí se ve svůj neprospěch.
Okrádáním však také je, když k nabídce velmi nízké ceny je např. živnostník dohnán a nemá na výběr.     V současné době jsou některé případy až do očí bijící. Věřím, že většina z nás si je vědomá, že takovéto obchodní praktiky nemají nic společného s tržním hospodářstvím.
      Přesto, že se již mnozí z nás poučili, nejsme zatím schopni zabránit úpadku, ve kterém se již nacházíme.

      Nejhorší snad je, že již máme v novodobé historii novou mladou generací, která jinou morálku nepoznala a myslí si, že tady takoví lidé byli v minulosti vždy. Není tomu tak a máme se za co stydět!

 
      Oprávněnost této kritiky ukazují např. výsledky prací, které máme možnost pozorovat a mladí lidé bez zábran!

      Sadovnictví by prospělo, zavedení závazných sadovnických norem, které by jasně pojmenovaly výsledky snažení odborníků, dle nejnovějších poznatků. Takové rozhodnutí by zcela jistě znemožnilo činnost všech diletantů, jenž v současné době na všech stupních do oboru "fušují".

Co to znamená pro majitele zahrady?

 
      Výsledky práce stávajících firem jsou většinou neuspokojivé, protože se jedná o různé pracovníky a mladé manažery. majitele, kteří neměli možnost nastoupit někde do odborné praxe.

      V případě pohledu na neodbornou práci se nemůžeme divit, že většina zákazníků dojde k přesvědčení, že jsou schopni ve stejné kvalitě si práce udělat sami.
      Jakkoliv se však zdá, že práce na zahradě zvládne každý, v sadovnictví se to musí umět ! Stejně jako v jiných oborech, teprve letitou činností člověk dozrává v odborníka.
      Současní živnostníci bez předchozí praxe v zavedených firmách a mnohdy bez potřebného odborného vzdělání, vykazují svoji vlastní praxi (již mnoholetou), která je často v rozporu s architektonickými a pěstitelskými zásadami. Tito samouci zpravidla mají také svoji technologii, nad kterou opravdoví odborníci jen kroutí hlavami.

 
Jak poznat zahradního architekta, sadovníka?

 
1. Zapomeňte, že tyto práce vykonávají zahradníci. Profese zahradník je učební obor, kde se učí jen základy všech zahradnických odvětví. Vzhledem k jeho rozsáhlosti, není v silách školy a jejich absolventů, aby všechno zvládli a ani to po nich nikdo nechce. Teprve na vyšších stupních odborných škol nastává zpravidla diferenciace oborů a ani tam absolventi nejsou schopni zvládnout celý rozsah např. sadovnictví. Tento obor se učí celý život za předpokladu, že člověk intenzivně pracuje denně na zakázkách, nikoliv jednou za rok (nebo dokonce ještě ve větším intervalu).

2. Zahradní architektura není výroba a prodej okrasných dřevin a ani dendrologie. Je to obor, který se zabývá výtvarným sladěním všech prvků v zahradách, parcích a dalších veřejných místech. Přímo navazuje na činnost stavebních architektů. Registrovaný počet dřevin v sadovnické dendrologii je asi:                         listnáčů 23 000 a jehličnanů 3 500 druhů a variet. Školky a obchodníci nabízejí jen některý poptávkový sortiment a spolupracují se zahradními architekty, kteří mají svůj tvůrčí repertoár stejně jako školkaři svůj výrobní. Z toho plyne, že zahradní architekt vybírá materiál a další zahradní prvky napříč školkaři, prodejci a ostatními výrobci. Pro velký rozsah není nikdo schopen obsáhnout všechno a ani by mu to omezená délka života neumožnila. Z tohoto pohledu se v sortimentu školkařů a prodejců objevuje stále něco nového a nelze tím posuzovat velikost odborníka. Vyzrálost se dá posoudit až po vytvoření díla.

3. Zahradní architekt kromě architektonického sladění s navázáním na okolí kalkuluje cenu sestavením rozpočtu, který zároveň ukazuje navrženou technologii a požadovanou kvalitu. Např. výsadbou vzrostlých dřevin, opravou stávajících záhonů, trávníků a nikoliv jeho znovu založení atd. V sadovnictví je obvyklé použití ceníků ÚRS Praha a.s., které vycházejí 2x do roka s novou cenovou úrovní. Metodika jejich používání již sice není závazná, ale stále nejobjektivněji stanovuje celkovou cenu díla a popisuje kvalitu provedení, t.j. zejména, co a jak se musí provádět. V krajských městech má ÚRS svoje prodejny (V Ostravě je to v Mariánských Horách v budově "Hutního projektu".) Můžete si zde koupit také orientační kalkulace cen při tvorbě zahrady. Nevěřte stanovení ceny jen tzv. "od pasu"! Stejně zaplatíte cenu v mnoha případech vyšší. Proto je lépe od začátku kalkulovat s cenou konečnou, než ji pak muset doplácet formou víceprací. (Velmi se přimlouvám - nechytračte! Člověk, jenž jenž má profesní úroveň a nabízí Vám své služby, konkuruje cenově v tom našem Kocourkově lidem, kteří v tomto oboru nikdy nedělali a vidí možnost jednoduchého finančního zisku.)

4. Zahradní projektant sestavuje projektovou dokumentací z pohledu budoucího vývoje a tudíž popíše také podrobně způsoby tzv. údržby, jinak řečeno - následné tvorby tak, aby bylo dosaženo požadovaného záměru. Také se snaží, aby použité dřeviny zejména svoji velikostí byly vhodné do daného prostoru. Jinými slovy, aby za nějakou dobu nebyl z toho prales.

5. Zahradní architekt se snaží o sadovnickou kompozici, která má zejména svoji logickou jednotnost neboli pravdivost. Proto je nutné respektovat rostlinná společenstva v daných klimatických podmínkách
Z tohoto pohledu nelze všude použít např. cizokrajných dřevin, jak by mnozí chtěli. Stejně nelze použít všechny prvky všude (např. skalka, vřesoviště apod.). Vysazování zahrady není o rozhodování, který prvek nebo dřevina se mi libí, ale o sladění všeho pro dosažení mnoha obrazů v daném prostoru a čase dle architektonických a pěstitelských zásad.

 
6. Zahradní architekt používá uspořádání prvků dle dojmů a pocitů, které chce vyvolat. Nepoužívá kamenů za každou cenu, ani hrady, muchomůrky, trpaslíky. Používá barevného sladění a kontrastů k vytvoření zajímavých pohledů ve všech ročních obdobích, které se mění zároveň s měnícími se jednotlivými rostlinami v průběhu roku. Vytvořením kulis, pozadí, průhledů a rovnováhy, vytváří soulad světla a stínů ve vztahu k prostředí a objektu.

Zahradní architekt zpravidla Vám provede odborný dozor, zajištění materiálu, zajištění montáže apod.

Dobře založená zahrada je rok od roku po realizaci krásnější. Špatná udělá časem svému majiteli ostudu!

Atraktivitu zahrady nedělá neobvyklé použití prvků a dřevin, které nikdo nemá, ale její přirozená krása navazující na prostředí.

Sadovnická kompozice realizována okolo firemního objektu vytváří zvýraznění reklamy a přilákání zákazníků! (Pozn.: Ovšem, musí se to umět!)

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Milan Slatinský | neděle 11.9.2011 18:58 | karma článku: 9,66 | přečteno: 865x