Návrh a projekce zahrady.

Objevení harmonie a krásy přírody, znamená první předpoklad pro realizaci pohodové zahrady. Každá správně vytvořená zahrada má svoji poezii: "Oči se chtějí dívat a srdce začne zpívat."

Magnolia acuminata

Krásná zahrada nebo krajina v nás vyvolává různá asociační spojení s představou hudby, poezie, inspiračních myšlenek a proto i náš cíl při tvorbě zahrady je pocit pohody a klidu.

Pozorování krásy je pro nás stejně důležité jako zdravé prostředí na čerstvém vzduchu, pobyt na slunci a užívání čisté vody. K tomu je nutná práce sadovníka - zahradního architekta. Je to výtvarná, umělecká práce, která se v konečné podobě neprojeví ihned po dokončení díla, ale až za řadu let, neboť např. stromy narostou do své definitivní velikosti někdy až za několik desetiletí. Sadovník proto pracuje zároveň s představou, jak se bude jeho kompozice měnit v jednotlivých létech po výsadbě.

Mnohdy se setkáváme s neprofesionální tvorbou tvůrců, kteří vysazují zahrady často metodou - pokusů a omylů. Tvrdí při tom: „Pokud to poroste více, tak to budeme řezat a když to přeroste, tak to vyhodíme.“ Myslím, že netřeba dodávat, že takováto tvorba nemá nic společného s uměleckou prací sadovníka-zahradního architekta.

Sadovnická kompozice je uspořádání všech použitých prvků podle estetických zásad, při němž jsou jednotlivé a rozličné prvky a části skladby ve správném vzájemném poměru a zároveň podřízeny celku. V sadovnické tvorbě je důležité také navázaní na prostředí např. na krajinu, na užitkovou část zahrady atd. Zahrada bez kompozičního řešení může být zajímavá jako sbírka okrasných dřevin, ale jako umělecké dílo nás neuspokojuje.

Zde je možné srovnání s malířem krajiny, který na plochu plátna z jednoho stanoviště maluje obraz. Také sadovník má představu obrazu zejména v nejexponovanějších pohledech v zahradě, včetně výhledů z oken, teras domu apod. Stejně tak využívá krásných scenérií např. krajiny, na kterou zahrada navazuje. Malíř má jednodušší tvorbu v tom, že maluje pohled z jednoho místa, hloubku prostoru vyjádří perspektivou a používá k tomu materiálu, který se již nemění.

Sadovník naproti tomu komponuje krajinné obrazy přímo v prostoru, jeho obrazy by měly být zajímavé z mnoha pozorovacích stanovišť. Používá k tomu živých rostlin, které se mění v průběhu roku a během dalších lét. V neposlední řadě musí svůj výběr přizpůsobit prostředí a pěstitelským nárokům jednotlivých druhů.

Náročnost sadovnické tvorby je velká a žádá si letitých zkušeností nejenom projektanta, ale také pracovníků realizace. Profesionální skupiny se již dávno rozpadly a neprofesionální práci je vidět v současné době na každém kroku. Pro zákazníka to znamená, že jen těžce se orientuje kdo je kdo. Pomohly by závazné sadovnické normy tak, jak je to např. v Německu a profesionální výběr firem, jenž se touto činnosti budou zabývat.

Rozhodně je možno říci, že tvorba zahrady není jen o vysazování, ale o malování, tj. o výtvarné práci! Z tohoto pohledu, ne každý zahradník je zahradním architektem, stejně jako, ne každý výrobce barev je malířem.

Vzhledem k tomu, že v sadovnické kompozici se nejedná o jediný obraz, který vytváříme, je zcela nutné si návrh nakreslit. Navíc jeden pohled je vždy složen z minimálně dvanácti obrazů, tj. pro každý měsíc v roce jiný. Proto zákazník, který chce mít krásnou , reprezentativní zahradu měl by si nechat zpracovat projekt. Předejde tak mnohým zklamáním. Navíc v projektové dokumentaci je také rozpočet, popis realizace a následné údržby, která je podstatná pro dosažení záměrů kompozice. Nespornou výhodou zákazkového zpracování projektu je konzultace zákazníka s projektantem. Zákazník si určí jaké variantě dává přednost.

V případě, že se rozhodnete nechat si zpracovat projekt své budoucí zahrady postupujte podle následujících bodů:

1. Zvolte finanční částku, kterou chcete do zahrady investovat.

2. Zvolte způsob realizace - na etapy - firmou z části - firmou "na klíč" - svépomoci -svépomoci se zajištěním materiálu - svépomoci se zajištěním materiálu a montážestavebních zahradních prvků - svépomoci s odbornou asistencí apod.

Na základě rozpočtu a jeho výměnic budete mít možnost se rozhodnou, které práce svěříte firmě a které si provedete svépomoci. Při zpracovávání rozpočtu je možné stanovit etapové provádění prací.

3. Sepište záměry a cíle, které má zahrada splňovat.

4. Sepište všechny zahradní prvky, které chcete do zahrady umístit.

5. Určete prostory z pohledu funkčnosti a využití v závislosti na ročním období.

6. Sepište oblíbené kombinace prvků a rostlin, nebo seznam případných dalších přání.

7. Sepište všechny možné skutečností, které můžou zabránit zdárnému dokončení a užívání díla. Např. inženýrské sítě.

8. Určete nejexponovanější pohledy prostoru..

9. Nakreslete situační plánek stávajících prvků v měřítku, s popisem, s uvedením výšek, orientaci světových stran. Určete, které prvky chcete odstranit.

10.Pořiďte fotografie Vaší stávající zahrady.

Počítejte s tím, že průměrná zahrada obsahuje asi 1/3 výsadbových ploch. Sadové úpravy jsou oceňovány podle jednotlivých prací, které je nutno provést. Záleží také na sklonu pozemku. (člení se na pozemek v rovině nebo na svahu 1:5, pozemek na svahu od 1:5 do 1:2 a pozemek na svahu nad 1:2)

Počítejte, že průměrná sadová úprava při použití školkařského materiálu vychází v rovině 200 až 300,-Kč za 1 m2. Např. dlažba asi 1500,-Kč/1 m2, altán asi 30 000,- Kč, pergola 20 000,-Kč apod. Cena roste s použitím vzrostlých dřevin, stavbou skalek, zídek, jezírek, bazénů, výsadbou květinových záhonů, provádění asanačních prací apod.

Kontakt:

605 783 045 (Ostrava)

tvorba,zahrady@email.cz

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Milan Slatinský | neděle 2.1.2011 15:45 | karma článku: 10,08 | přečteno: 1028x