EURO - na poslední chvíli I- jak se dopravit

14dní chybí do slavnostního zahájení EURO 2012. Až podezřele příznivý los osudu svedl do slezské metropole Wroclaw(Breslau, Vratislav), domácí Polsko, ČR, Rusko a Řecko, kdyby z osudí bylo místo Ruska vytaženo Německo byla by ironie osudu dokonalá, fotbalová válka o Slezsko by dosáhla dokonalosti. Návštívili jsme Woclaw 14dní před prvním výkopem a nestačili se divit. Cítili jsme se jako doma- vše se dělá na poslední chvíli, odborník žasne, laik se díví a peníze mizí...

Rozhodli jsme se vyzkoušet dopravní spojení metropolí, Prahy, Opavy s Wroclaví a to autem, autobusem, a vlakem.

Autem:

Z Prahy si můžete vybrat ze čtyř tras paradoxně nejrychlejší je ta nejdelší 3hod 34min 325km přes Liberec, na E40 najet u Gorlitz(Zhořelec) v žádném případě neodbočujte na Jelení Goru prodloužíte si cestu o celé 2hod. Chcete-li jet nejkratší trasou právě přes Mladou Boleslav a Jelení Góru ušetříte cca 60km ale doba jízdy se přehoupne na 5hod 21min varianta na Trutnov je cca o hodinu rychlejší a nepatrně 25km delší. Poslední variantou je trasa Hradec Králové - Trutnov 436km 5hod 40min jen naprostý zoufalec by jel na  Náchod 410km za 7hod 30min!!!

Z Opavy je situace jednoduchá 190km přes Ratiboř a Krapkovice dáte za 2hod 30min po nově opravených cestách (jediná výjimka 5km vyfrézované vozovky cca 20km za Ratiboří, ale snad to stihnou položit), o jiné variantě neuvažujte, tedy pokud nechcete pochopit logiku polského značení směru, kdy je označník směru přímo v křižovatce, nebo za ní, a v 90% odkazuje na město, které je bezesporu historicky důležité, ale vám zcela neznámé. Raritou je ukazatel Lódź 321km který je systematicky rozmístěn po celém Polsku bez ohledu na směr a vzdálenost od tohoto krásneho města. Ostraváci využijí naší skvělou D47 a to až do vzdáleného Bohumína a přes Chalupki po nové cestě dorazí až na E40 a do cíle za 2hod 15 min.

Autobusem:

Z Florence ráno 5:30 8:00 9:00  vybrali jsme si spoj v 9:00 kvůli rezervaci a online platbě. Cesta trvá 5 a půl hodiny za bratru 900Kč!!! No nekup to. Autobus čistý, pohodlný,WC funkční, obsluha příjemná, občerstvení ano.

Z Opavy. Tady začíná to pravé dobrodružství. Napsat vůbec je příliš milosrdné a nespravedlivé vůči kolegovi který projevil značnou dávku cestovatelského ducha a po 16hodinách do cíle dorazil. Popíšu stručně jeho trasu Opava- Strahovice autobusem ODIS, pěšky cyklostezka polem 3km do Krzanowitz(PL). Autobusem, z roku 1968(ověřeno u pracovníka na aut. nádraží) do Ratiboře. Z Ratiboře autobusem rv.1979(ověřeno) do Rybniku. Z Rybniku autobusem mercedes rv.1995(kvalifikovaný odhad) do Opole. Autobusem z počátku tisíciletí Opole do Wroclawi. Cena jízdenek 32kč + 56PZL(cca 380Kč). Autobusy jsou čisté a podle stáří i hlučné, opravdového milovníka pouťových atrakcí potěší jízda v zadní části vozidla, starší cestující rádi zavzpomínají na skvostný autobus S706RTO který by se mezi Jelczy a přestárlými busy všemožných značek rozhodně neztratil. Obsluha vozidel je milá a úslužná, cizinec v těchto spojích bývá raritou.

Vlakem:

Z Prahy do Pardubic a Klodzka. V Klodsku si můžete vybrat následný spoj regionálních přepravců, kterými jsou Przewozy regionalne, popř Dolnoślanszkie. České dráhy sice nabízejí akci vlakem na EURO, ale zatím o ní na přepážkách nikdo neví, a odkaz na stránkách je nefunkční- upozorňuji, že toto je jediná negativní věc kterou o ČD napíšu, pochopíte proč. Ale cesta po vlastní ose je opravdu zážitkem, pokud chcete mít co nejméně starostí kupte si jízdenku ČD Net+Polsko region za 275Kč - a cestujte 24hod dle libosti, neměli jsme s ní nejmenší problém- pozor nechte si ji označit v českém vlaku( nám se podařilo polského průvodčího ukecat, ale vysvětlil nám že to je důležité). České vlaky znáte, ale připravte se kulturní šok- viz dále.

Z Opavy. Můžete jet na Ostravu Bohumín Chalupki Ratiboř a Wroclaw, nebo Krnov, Glucholazy a Wroclav na tyto cesty vám bohatě postačí jízdenka ČD net moravskoslezský za 300kč.

Ale máme pro vás variantu mnohem zajímavější a zábavnější. Jste-li pohodlný, nechte se dopravit do Ratiboře na nádraží(odjezdy 6:30, 7:30, 9:30 atd.) a za pouhých 30PZL(asi 190Kč) dorazíte za plus mínus 4 hodiny až do Wroclavi.

 Nebo, a tuto variantu, z mnoha praktických i ekonomických důvodů doporučuji, sbalte si na pár dní, nasedněte na kolo, zajeďte si do Ratiboře po vlastní ose, na nádraží si kupte třídení síťovou jízdenku a cestujte dle libosti. Věřte mi že tohoto rozhodnutí nebudete hlavně v cíli cesty litovat.

 Cestování po vlastní ose, vám přinese nejedno překvapení, některá z nich budou příjemná, cena PHM, téměř nové hlavní silniční trasy, levné nakupování. Jiná negativní, špatné dopravní značení, nemožnost parkování, téměř dokonalá absence turistických map a plánů měst, nepřehlednost jízdích řádů. Ale celkové pocity z výletu budou spíše pozitivní.

Srovnání:

Autem- Cena cesty je závislá na počtu osob dělících se o náklady, hlavní tahy jsou v dobrém stavu, problém nastane, když je opustíte- nevěřte slepě navigaci, každopádně si aktualizujte mapy. Opravdové utrpení zažijete ve Wroclavi, navigace vás bude pravidelně posílat do zákazů, a dle informací místního policisty (děkujeme za doprovod), jich bude v době EURO podstatně více. Zapomeňte na příjezd a parkování v okruhu do 3km od stadionu, vůbec parkování ve městě je pro cizince téměř nemožné. Pokuty za parkování se mohou vyšplhat vysoko nad 10 000Kč!!!

Budete muset využít služeb záchytných parkovišť a i ty budete složitě hledat. Policie předpokládá že v okolí města vyroste mnoho "neoficiálních" placených stání od 20 do 100PZL !!!

Automobilová doprava již dávno přerostla městskou infrastrukturu, zácpy se běžně tvoří i ve všední dny. Jak nám s úsměvem řekl náš policista k totálnímu kolapsu místní dopravy bohatě postačí "Czeska blondyna w superbu".

Cestu autem doporučujeme v případě že jedete "na otočku", parkování na hlídaném parkovišti v dosahu MHD.

Autobus- osobně nevidím jediný důvod pro jízdu autobusy, snad jen milovníci adrenalinu a logických hádanek ocení tuto formu cestování.

Vlaky- tato varianta u nás jasně zvítězila, nízká cena, solidní čas přepravy, relativní pohodlí.

Jak jsem již předestřel, připravte se na malý kulturní šok, polské reginální dráhy disponují, až na malé výjimky, totálně zastaralým vozovým parkem. Vrátíte se časem o dobrých 50let, budete projíždět zdevastovanými nádražími, mnohdy značné historické hodnoty, zatlučená okna, grafiti, vyhořelé budovy. Za posledních 20let investovala ČR i Polsko za významného přispění EU,do drah přibližně stejný objem prostředků, nemůžu se ubránit pocitu že u nás jsou přece jen více vidět. Ale vlaky jsou čisté a to včetně sociálek, jezdí dle jízdních řádů.

 

Autor: Jiří Slaný | pátek 18.5.2012 12:45 | karma článku: 8,60 | přečteno: 924x