Nejděsivější hollywoodské propadáky posledních 20 let

Vzpomenete si ještě na hity jako Showgirls, Battlefield Earth nebo Ostrov hrdlořezů? Cesta do pekla je dlážděná dobrými skutky, nebo snad mamonem?

John Travolta ve filmu Battlefield Earth

 Znáte to. Sázky na jistotu. Zaplatí se hvězdy, doplní se známými herci, pozvou se schopní režiséři a předhodí se do placu prefabrikovaný scénář. Funguje to tak už dob Kmotra, kdy se ukázalo, že sázka na dobře prodávaný román a omáčka dodaná bulvárem skvěle prodává. V případě Kmotra to vyšlo, poté to vyšlo s Čelistmi, Star Wars a Vetřelcem. A od té doby to tak funguje každé léto a zimu, kdy lidé chodí do kina nejčastěji. Ty úspěšné hity všichni dobře známe, ale kam se poděly noční můry producentů? Dovolte malou retrospektivu.  

  Pamatujete ještě Sylvestera Stallonea? Největší hvězda konce 70., celých 80. a s chabými výsledky i počátku 90. let? Tento chlap, zosobnění republikánské politiky Ronalda Reagana, který si spravil reputaci videoherce oživením sérií Rocky a Rambo je symbolem tohoto článku. Držitel nejvíce ocenění za nejhorší herecký výkon, ale i  2 nominací na Oskara (za herce a scénář k Rockymu) je typický troublemaker. Na konci 80. let v 3. díle Ramba vyhnal náklady na svou soukromou válku v Afghánistánu natolik, že i přes astronomické celosvětové tržby měl co dělat, aby nakonec skončil v černých číslech. O poznání drastičtější konec měly jeho drahé komediální pokusy. Filmy Stůj, nebo maminka vystřelí!, kde mu byla komediálním partnerem drobná dáma v letech na plakátu s obrovskou zbraní, a komedie Oskar, kde i přes snahu chyběl vtip, fatálně propadly, stejně jako Stalonneův drahý pokus o comeback Rocky V, který ani diváky a už ani kritiku nezajímal. Po pár letech up& down se mistr ochrnuté tváře pokusil vrátit na konci milénia s novými hrdiny v dramatu Formule, režiséra Rennyho Harlina. Výsledek však ukončil mistrovu kariéru kinoherce na řadu let.

 

    Á propos Renny Harlin. Finský zázračný hitmaker, který ve světlých chvilkách natočil Die Hard 2, Cliffhangera (jediný Stalloneův opravdový hit 90. let) nebo úspěšnou stokrát omletou variaci na Čelisti s názvem Deep Blue Sea dokonce zruinoval celé studio. Film Ostrov hrdlořezů přišel o celých 7 let dříve než Jack Sparrow a vzhledem k tomu, že hlavní roli odmítl Michael Douglas rozhodl se Harlin ke kroku, za který by ho dnes hollywoodští mogulové Andrew G. Vajna a Mario Kassar (Total Recall, Terminátor 2, Die Hard 2, Evita nebo Základní instinkt) nejraději viděli na ostrově jako v názvu filmu. Velkolepá podívaná propadla na plné čáře, studio Carolco vyhlásilo bankrot a Harlin nejen že ze své manželky Geeny Davis akční hvězdu neudělal, ale dokonce se s ní rozvedl.

 

    Na druhou stranu nejen Harlin je vinen likvidací Carolca. Své by k tomu mohl dodat i hollywoodský internacionál, narozený v Holandsku, Paul Verhoeven. Jeho film Showgirls za poctivých 60 milionů pojednávající o zákulisí velkých show v Las Veagas a vzestupu a pádu až možná ,,příliš” velké profesionálky nejen v tanci svou velkolepostí prudérní Ameriku poslal do kolen. Nejtvrdší nepřístupnost, lascivní nahota, sexuálni zvrhlosti a Elizabeth Berkeley (hvězda jediného filmu, za to schopná evidentně všeho) film sice proslavily až ke kultovnosti, ale promítaní jen ve večerních hodinách filmu přiřadila nálepku jednoho z největších propadáků všech dob.

 

    V dávných časech se z každé obálky usmíval jistý Kevin Costner. Obrovské hity jako Tanec s vlky, Osobní strážce nebo nová verze Robina Hooda ho pasovaly na znalce receptu na hit. Vodní svět se vymkl kontrole, ale ještě vydělal. Costnera odepsal až jeho drahý režijní opus Pošťák: Posel budoucnosti. Splácanina o postapokalyptické budoucnosti sklidila posměch od kritiky i od diváků. Přesto tuto 3 hodinovou nudu občas reprízují v ČT v hlavním vysílacím čase. Chápu, že některé filmy jsou zdarma, ale takhle šetřit snad není třeba.  

  Největším průšvihem je ale film Battlefield Earth Johna Travolty. O tom, že tento chlap někdy ztrácí soudnost svědčí jeho věta v propagaci tohoto filmu: ,,Točím Hvězdné války, jen o trochu lepší”. Zfilmovaná scientologická bible uvrhla Travoltu v nemilost, pohřbila na řadu let jeho obnovenou kariéru a ani zdaleka nepokryla náklady. Film uspokojí diváky jen s minimálními požadavky na filmovou podívanou.   

   Samozřejmě, že není možné vyjmenovat všechny alespoň ,, komerční propadáky”, jistě by zde své místo mohla mít leckterá komedie Eddie Murphyho z poslední doby, celá tvorba Martina Lawrence nebo naprosto neuvěřitelné hity ,,něco” Movie, která ale až na poslední Disaster Movie (nomen omen) i něco vydělaly. Jistě, propadáky občas právem zkultovní – např. Blade Runner a Vertigo, ale zpravidla končí bídně a to je tedy u filmů v divákově zapomnění. Vzpomeňte si na to až budete brouzdat nabídkou digitálních stanic na Vašem novém digitálním set top boxu. Hollywoodské hity typu Žoldák, Hartova válka nebo Rollerball totiž hity vážně nejsou a povídačky - co je ,,Made in Hollywood” je automaticky hit - prostě neplatí.     

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Ondřej Slanina | čtvrtek 27.11.2008 13:11 | karma článku: 24,34 | přečteno: 5542x