Klenoty českého filmu: Císařův pekař a Pekařův císař (1951)

K příležitosti výročí 400 let od úmrtí píšu další ze svých populárních blogů na téma historie českého filmu.

Pokud jste o víkendu nebyli doma, tak idnes.cz mi publikoval můj článek k výročí 400 let od úmrtí Rudolfa II. Vzhledem k tomu, že se jedná o mou osobní vášeň, rád bych tímto blogem přispěl k obecnému povědomí o kultuře a historii Česka, přestože se v tomto blogu bohužel musím dotknout i méně radostné epochy české kultury, kterým jsou 50. léta.

 

Císař Rudolf II. (Jan Werich) je pěkně nevrlý. Bolí ho zub a jeho alchymistům (Josef Kemr, Miloš Kopecký, Lubomír Lipský) se stále nedaří ani výroba zlata, natož elixíru mládí. Místo toho jim pořád vznikají lepidla a slivovice. Žádný ze zástupců pavěd také nenalezl legendárního Golema, po němž císař touží. Vládnout ho nebaví a bezmezně věří svým podvodným rádcům. Při hledání mandragory na šibeničním vrchu, která má být klíčem k elixíru mládí sám Rudolf najde hliněného obra Golema. Po návratu mu alchymista Scotta (František Černý) odevzdá údajný elixír. Rudolf po něm usne a když se probudí, spatří své alter ego v zrcadle. Neví, že v zrcadlovém rámu ve skutečnosti stojí pekař Matěj (Jan Werich), který se do císařových komnat dostal při útěku z vězení, kam byl vsazen za to, že rozdal obzvláště vypečené císařské rohlíčky chudým. Matěj vypadá stejně jako císař, akorát mladší o takových pětadvacet let. Rozradostněný císař, v domnění, že se mu skutečně vrátilo mládí, se vydá za milostným dobrodružstvím do Brandejsa a pekař se začne pohybovat na dvoře plným intrik a nebezpečných komplotů.

Kolem filmu Císařův pekař a Pekařův císař se během let vyrojila řada mýtů a polopravd. Nemyslím si, že lidí, kteří tento film neviděli bude mnoho, ale možná je na čase uvést na pravou míru řadu informací, potažmo dát věci do souvislostí. Jak možná víte, Jan Werich miloval legendu o Golemovi a v Osvobozeném divadle se hrálo úspěšné představení, kde tvůrčí tandem Voskovec s Werichem přetavili kolorit rudolfínského dvora do veselohry se zpěvy. Když se v Praze začal připravovat francouzský snímek Golem byli oba pánové přizváni ke spolupráci. Nicméně tvůrčí neshody se vzápětí projevily naplno. Francouzi natočili horror a pro veselé pojetí světa, zejména od Jana Wericha nebylo místo.

 

Jan Werich zůstal v komunistickém Československu a Jiří Voskovec zkusil napodruhé kariéru v USA. S odstupem času víme, jak to dopadlo, byť nejsem přesvědčený o tom, že by jejich vztah byl tak ideální, jak se o tom píše v literatuře a zástávám v tomto ohledu názor velmi kritický. Jisté je to, že Jan Werich byl národní oblíbenec a v momentě, kdy se rozhodl zůstat v Praze získal řadu osobních privilegií, o kterých se ostatním kolegům v branži ani nesnilo. Jednou z nich byla i silná pozice v domácí kinematografii.

Voskovcův autorský oddíl na hře byl pro tuhý totalitní režim pochopitelně tabu, ale příliš často se zapomíná na důležitou třetí osobu, kterým byl spisovatel historické literatury Miloš Václav Kratochvíl. Kratochvíla historici neuznávají, protože uznával materiály jiného ,,nepravého“ historika a dramatika Josefa Svátka, který je třeba v Německu relevantním historickým zdrojem a v Čechách patří do říše bájů a pohádek. Důvodem je pochopitelně absence poznámkového aparátu, kterým se Svátek opravdu nezatěžoval. Pravdou však je, že jako rudolfínský badatel jsem v archivech objevil řadu materiálů, které Svátkovi často fantaskní domněnky potvrzují. Jako celek ho však také nikdy neuvádím. Kratochvíl Werichovi prozradil informace z rudolfínského dvora, tak fantaskní a senzační, že byl Werich nadšený. Císařova pekaře si zvolil za osobní projekt a plně se v něm angažoval.

Scénář k filmu se stal horkým zbožím a po zfilmování zatoužil režisér Jiří Krejčík (Vyšší princip). Po režisérské sesli však toužil zřejmě podle Wericha až moc a Werich byl rozhodnut film nabídnout svému dlouholetému kamarádovi Martinu Fričovi. Frič se pro celou látku od počátku nadchnul, ale jeho profesní život měl vážné trhliny. V roce 1948 mu bylo novým režimem sděleno, že pokud nepřistoupí na nové pořádky zažije tvrdý dopad dělnické pěsti na svá bedra. Enormní tlak začal tlumit zvýšenou konzumací alkoholu a v roce 1949 vstoupil do KSČ. V tu chvíli mu dovoleno natáčet. Jeho autentické životní motto:,,Když jsem několik dnů nedělal film, měl jsem pocit prázdna.“

Jak si asi dovedete představit, smysl pro humor dříve veselého a optimistického muže byl tentam. První průšvih jeho kariéry se jmenoval Zocelení a pojednával o stávce dělníků během hospodářské krize. Za film dostal Cenu boje za sociální pokrok na MFF v Karlových Varech. V okamžiku, kdy mu Werich nabídl Císařova pekaře, vrátil se mu životní elán. To se ovšem nelíbilo jednomu z nejodpornějších lidí v české kultuře soudruhovi a hnusnému živlu Ministrovi kultury Zdeňku Nejedlému. Tato parodie na intelektuála byl duševně nemocný člověk, kterého na sklonku života potkal pobyt na Psychiatrické klinice VFN, kde se mmj. léčil z koprofilie (pojídání vlastních výkalů). Tento odporný člověk se vyžíval v lidském neštěstí a kromě toho, že se snažil zlikvidovat a zdiskreditovat opravdové umělce české historie našel své perverzní zalíbení i v Martinu Fričovi. Přesněji řečeno, nenáviděl ho. Nejprve Fričovi udělil zákaz činnosti na 2 roky a když pochopil, že Frič je proti němu PAN OSOBNOST a má spoustu vlivných zastánců, házel mu klacky pod nohy, co to šlo. Jako osobní poznámku si neodpustím skutečnost, že jsem několik let studoval na Gymnáziu v Říčanech, které se před revolucí jmenovalo Gymnázium Zdeňka Nejedlého. Jelikož bylo strašně moc dopisních papírů, učitelky následně mocnými údery kláves X na psacích strojích mazaly jeho jméno z úředních papírů. Inu, kdo s čím zachází, tím také schází.

Vlastní názor na to, co si Werich myslel o Nejedlém pochopitelně mám, ale nemám ho ničím podložený, jedná se o mé pouhé domněnky. Faktem je, že pro Wericha bylo otázkou osobní cti dlouholetého kamaráda podržet a režii svého vysněného projektu mu svěřit. Film to byl nesmírně drahý a je to na něm vidět v každém záběru. Na kostýmech se dokonce podílel slavný výtvarník Jiří Trnka. Tvůrci ovšem netušili, co je bude v průběhu realizace čekat. Z historické komedie se totiž díky cenzorským zásahům začala stávat nepěkná prorežimní agitka a Werich s Fričem si toho byli velmi dobře vědomi. Naštěstí se jim podařilo ostrým útokům na českou historii vykládaným ,,lidovým“ a neskutečně elitářským režimem zbrousit hrany a podařilo se jim také velkofilm rozdělit do dvou dílů. Frič si prý vždy pouštěl jen ten první a na druhý se nikdy ani nepodíval.

Diváci film dodnes nenechali padnout a zahrnují jej svou neutuchající přízní. Kultovní a přátelé pozor, autentické hlášky typu:,,Hopsa, hejsa, do Brandejsa“ nebo ,,Císař se smál“ se dostaly do běžné mluvy a legendární Golem s nabitou výpravnou akcí patří mezi vrcholy české filmařiny. Jediná škoda tohoto filmu je v tom, že nevznikl v nějaké normální době. Mohla to být totiž bezchybná historická komedie, kterou by jistě ocenili i diváci v zahraničí.

Československo 1951, režie: Martin Frič, scénář: Jan Werich, Jiří Brdečka, Martin Frič, kamera: Jan Stallich, hudba: Julius Kalaš, dobová hudba, střih: Jan Kohout, hrají: Jan Werich, Marie Vášová, Nataša Gollová, Bohuš Záhorský, Jiří Plachý, Zdeněk Štěpánek, František Filipovský, František Černý

144 minut, 35 mm, barevný, premiéra 4. ledna 1952

Autor: Ondřej Slanina | pondělí 23.1.2012 11:55 | karma článku: 16,98 | přečteno: 2912x

Další články autora

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma: 19,33 | Přečteno: 871x | Diskuse | Kultura

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma: 11,02 | Přečteno: 651x | Diskuse | Kultura

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma: 14,46 | Přečteno: 661x | Diskuse | Kultura

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma: 12,27 | Přečteno: 294x | Diskuse | Kultura

Ondřej Slanina

Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara

Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.

8.3.2017 v 11:10 | Karma: 15,49 | Přečteno: 3114x | Diskuse | Kultura

Nejčtenější

Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě

14. dubna 2025  8:27,  aktualizováno  9:06

Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Výbuch v Poličce: ostraha hlásila, že se předtím nad areálem vznášely cizí drony

11. dubna 2025  18:12

Exploze v muničním areálu v Poličce, k níž došlo koncem března, stále vyvolává otázky. Ačkoli...

Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu

14. dubna 2025

Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...

Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty

15. dubna 2025  14:06

Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...

VIDEO: Rozvozci jídla v Praze zcela shořela dodávka, ozvala se i exploze

18. dubna 2025  14:54

Auto společnosti Bidfood rozvážející potraviny shořelo po poledni v pražské ulici Ve Smečkách....

Ruské vězeňkyně se hrnou do armády, Moskva navzdory jednáním posílila nábor

18. dubna 2025  14:30

Ruské vězeňkyně se v posledních měsících stále častěji hlásí o odchod na ukrajinské bojiště. K...

Hrkání v Českých Budějovicích hrozil zánik, teď je oblíbená tradice zpátky

18. dubna 2025  14:24

Má velkou sílu, vzbuzuje emoce, působí tajemně až kultovně. To řekne snad každý, kdo někdy na...

Pokud se do pár dní nepohneme, USA ukončí mírové snahy, varoval Rubio

18. dubna 2025  9:30,  aktualizováno  13:46

Sledujeme online Spojené státy ukončí úsilí zprostředkovat mír mezi Ruskem a Ukrajinou, pokud během několika dní...

  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2237x
Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vyšla má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Aktuálně je v prodeji má kniha Slavná románská filmová klasika. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.