Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fenomén: Filmy o ženách a pro ženy

Odjakživa platilo pravidlo: nikdy neinvestuj do filmu, kde je v hlavní roli ženská a nebo fousatej chlap. Zdá se, že nejen Hollywood bude muset některé regule upravit. Sonda do filmu o ženách a nejen pro ženy v posledních dvou dekádách.

Meryl Streep - legenda amerického filmu

   Každé pravidlo má své výjimky, ale v tomto případě platí téměř absolutně. V hlavní roli žena. Tato představa spoustu filmových titánů stála dobré bydlo. Velkolepá adaptace Johanka z Arku s Ingrid Bergmanovou ve své době zruinovala celé studio a pokud se vedle ženské hvězdy neobjevil adekvátní muž, rozuměj hvězda, byl oheň na střeše. Občas se blýskalo na lepší časy například v konverzačních filmech s Doris Day, které ale spíš než na promyšlený děj lákaly na řeči o tabuizovaném sexu. Slušným magnetem byla Jane Fonda, ale abychom byli spravedliví za neslavné konce řady titulů nestál nezájem publika o její herecké kreace jako spíš její kontroverzní politická angažovanost. Ani královna ,,Kleopatra“ masivních honorářů Elizabeth Taylor nezvládla nikdy sérii hitů jako třeba Robert Redford. Obecně vzato ženy neměly trvalý ,,starpower“, což je termín pro hvězdy v hollywoodském systému a platí v něm pouze jeden zákon:,,Budeme se s tebou bavit podle toho, jak dopadl tvůj poslední film. Zásluhy nás nezajímají.“

    Tmavými uličkami projíždí taxík, za jehož volantem sedí vietnamský veterán v podání Roberta de Nira, který má už dost špíny v ulicích. Štve ho, že mladá holka místo aby chodila do školy si vydělává vlastním tělem. Najednou to nebyla žádná smyslná přítelkyně hlavního hrdiny, co bere spravedlnost do vlastních rukou a nebo exotická krasavice s kterou hrdina mizí za západu slunce. Ta mladá holka byla Jodie Foster a bylo jí 12 let. Taxikář se stal filmovou klasikou a všem tvůrcům zajistil nesmrtelnost ve dvoraně filmové slávy. Jedna větší role pro vycházející hvězdu a mohlo to taky skončit. Foster vystudovala prestižní univerzitu v Yale obor afroamerické literatury,  publikovala několik krátkých povídek a objevila se v několika snadno zapomenutelných dramatech.  Průlom nastal v roce 1988 v dramatu Znásilnění. Hollywood se zrovna utápěl ve finanční krizi, společnosti Columbia z 14 premiér masivně propadlo hned 11 premiér a velké distribuční společnosti měly téměř shodné výsledky. Diváci, ale především divačky se hrnuly na relativně levný film o znásilnění mladé ženy. Foster hraje servírku Sáru, která se svému okolí nejeví zrovna jako ideál ctností a proto se nikdo ani nediví, že jí jednoho večera znásilní tři muži. Může si za to přece sama a navíc byla opilá. Sára musí přesvědčit i svou obhájkyni, aby jí brala vážně. 

    V horrorovém žánru bylo vždy zvykem ženy nejdříve odhalit a potom zamordovat. V devadesátém roce se režisér Rob Reiner po několika velkých úspěších vrhnul na knihu, o které nikdo nevěřil, že by se mohla úspěšně zfilmovat a tou byla Misery Stephena Kinga. Spisovatel románů pro ženy Paul Sheldon v podání Jamese Caana má bouračku uprostřed sněhové vánice v coloradských horách. Zachrání ho fortelná ošetřovatelka Annie Wilkes (Kathy Bates), která Sheldonovy romány miluje a začne o něj pečovat. Když zjistí, že její nejoblíbenější spisovatel její hrdinku v posledním románu poslal na onen svět donutí ho všemi prostředky, aby svou chybu odčinil. Jamese Caana zrovna pustili z léčebny po eskapádách s alkoholem a drogami, takže byl docela rád, že si může na celý film za milion dolarů lehnout do postele, to ale netušil, že se nad ním bude prohánět Kathy Bates. Misery dokázala, že někdy místo slizkých pařátů bohatě postačí starší žena ve flanelové košili a jedno těžítko ve tvaru prasete. S Kathy Bates se stala filmová hvězda a jasný důkaz toho, že i ,,obyčejná“ žena může naplnit kina, což se jí podařilo samozřejmě ještě několikrát zopakovat.

    Ten samý rok se v pro divačky přijatelnějším žánru zjevila nohatá holka s širokým úsměvem, která za 3000 dolarů na týden změnila život milionům divaček na celém světě. O Julii Roberts už se mluvilo s úspěchem dvou filmů Mystic Pizza a Ocelová magnolie, které byly určeny pro ženské publikum a které vydělaly, ale Pretty Woman byla zásahem do černého a Julia Roberts se stala oficiální filmovou hvězdou. První hvězdou o které najednou začalo být zřejmé, že i kdyby hrála v telefonním seznamu, tak na něj přijdou diváci.

     Mladá agentka FBI, která má vyřešit první případ své kariéry pár dnů před koncem školních povinností byla jako stvořená, ostatně jako Pretty Woman pro…Michelle Pfeiffer, která však Mlčení jehňátek (další Oskar pro  Jodie Foster) i moderní romantickou pohádku odmítla. Z ujetých komedií a pohádek se stala často skloňovaným jménem v branži a atraktivní zevnějšek s velkou dávkou talentu z ní udělal další výraznou ženskou hvězdu, která není odsouzena k rolím mužských přívěšků.

     Opravdu feministický film však na plátno převedl Ridley Scott a od režiséra Vetřelce nebo Blade Runnera by to asi očekával málokdo. I když mezi námi, první Vetřelec je feministický film. Silná žena s vlastním názorem bojuje s o mnoho silnějším protivníkem z vesmíru, který na ní vystřeluje své druhé čelisti. Jistě o tom již vznikla řada dizertací. Thelma a Louisa se staly popkulturním fenoménem. Žena v domácnosti Thelma (Geena Davis) a její sebejistá kamarádka Louisa (Susan Sarandon) si udělají nevinný výlet. Když je Thelma málem znásilněna na parkovišti, Louisa muže zastřelí. Začne zběsilá road movie.

    Výčet nemůže být úplný bez nejambicióznější ženy Hollywoodu – Demi Moore. Která jiná herečka hrála vojandy (Pár správných chlapů), vyspala by se za milion dolarů s boháčem, aby mohla dál spokojeně žít s manželem (Neslušný návrh), byla ochraňovaná svou láskou ze záhrobí (Duch) a nebo by se nechala ostříhaná a s řádně vyrýsovanými svaly kopat do obličeje kanadou od pozdějšího Aragorna z Pána prstenů (G.I.Jane).

        Takto silný začátek 90. let naznačil, že ženy už nemusí být takovým rizikem. Julia Roberts se tak s úspěchem vypořádala s uzurpátorským manželem v Nocích s nepřítelem a úspěchy slavila i v romantických komediích, Amerika si oblíbila své blonďaté zlatíčko Meg Ryan, Jodie Foster s úspěchem proplouvá žánry a stálicí je i Sandra Bullock, která se jako jediná dostala mezi hvězdy z akčních filmů. Na druhou stranu Sharon Stone ani zdaleka nenaplnila očekávání, která do ní byla vkládána, Elizabeth Berkeley se stala smutnou hvězdou jediného filmu a to Showgirls, po fenomenálním úspěchu série Vřískot se z Neve Campbell i přes několik příslibů také nestala hvězda první velikosti.   I přes značné úspěchy však ženské hvězdy ani zdaleka nedosáhly platové politiky mužských protějšků. Změnilo se to až rokem 2000 ve filmu, který by mohl mít klidně podtitul padni komu padni. Byla to Erin Brockovich. Film, který stál a padal s Julií Roberts v roli svobodné matky, která bojuje s firmou produkující toxické odpady. Pravda se ukázala. Astronomických 20 milionů bylo pokořeno a film se stal komerčním hitem a jako třešničku si Julia Roberts odnesla vytouženého Oskara. Pak se však rozhodla být matkou a přestala se na delší čas věnovat byznysu naplno jako do té doby. Nyní se vrací ve Dvojí hře, kde má za partnera Clivea Owena, ale film bohužel není zdaleka tak úspěšný, jak se očekávalo.

    V očích ženských divaček také počátkem této dekády pomohl rozvod s Tomem Cruisem dnes už megahvězdě Nicole Kidman, která se stala prototypem silné ženské hrdinky.

    Speciální kapitolu však vytváří Angelina Jolie. Fenomén společenských magazínů, ale i filmových festivalů. Filmová hvězda v pravém slova smyslu. I když řada jejích filmů zdaleka nedopadly jsou některé její výkony skutečně obdivuhodné. Eastwoodova Výměna z loňského roku je toho jasným důkazem.

    Že bedýnka s kouzelnými obrázky má velkou sílu dokázala série Sex ve městě, která přímo zacílila a neminula, popřípadě seriál Ally McBealová. Filmová adaptace Sexu ve městě se stala komerčním megahitem a připravuje se pokračování. 

     Divačky středního věku si velice oblíbily Diane Lane, která se po spíše průměrné kariéře dostala do srdcí diváků úspěšnými tituly s Richardem Gerem, hlavně díky Nevěrné. Sama je však také slušným tahounem. Pod toskánským sluncem i Smrt on-line byly postavené jen na ní a skončily s příjemnými výsledky. To samé potkalo i Jennifer Connely, kterou proslavila herecká kreace v Rekviem za sen a diváci jí zaregistrovali především v oskarové Čisté duši.

    Oskarová ceremonie herečkám pomáhá etablovat se i v očích diváků. Řada kritikou ceněných hereček z nezávislých filmů se tak díky světlům ramp dostanou do společenských časopisů a získají tak ochrannou značku svého talentu a čestné uznání. Vždy ale musejí umět hrát, sezónních krasavic je každý rok dvanáct do tuctu. V současnosti jsou nejlépe placenými herečkami Cameron Diaz a Reesee Witherspoon. 

   Speciální výjimku pak tvoří americká instituce jménem Meryl Streep. Herečka, která si z Oskarů může postavit plot, je posledních několik let tak silným komerčním tahounem, že klidně strčí do kapsy i Bruce Willise. Obrovské hity jako Ďábel nosí Pradu a Mamma Mia prokládané náročnějšími tituly jako jsou třeba Pochyby (The Doubt) dokládají, že zavedená hollywoodská pravidla mají své výjimky. Naštěstí. Nic to ovšem nemění na tom, že zásadní filmy jako byla Zrůda nebo Frida si obě hlavní představitelky Charlize Theron a Selma Hayek musely doslova vydupat ze země z pozice producentek a hrát a točit za minimální honoráře. Je ještě hodně témat a výzev, kterému budou muset ženy ve filmu čelit a po pravdě, pokud by se o této éře měl točit film bylo by to spíš drama než komedie, ale se šťastným koncem.  

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ondřej Slanina | pátek 22.5.2009 17:21 | karma článku: 14,42 | přečteno: 3274x
  • Další články autora

Ondřej Slanina

Kauza Obnova Mariánského sloupu v Praze

Minulý týden se na pražském Magistrátě projednávaly dvě petice vyjadřující stanovisko k obnovení raně barokního Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze.

20.9.2017 v 10:55 | Karma: 19,33 | Přečteno: 863x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Ovlivňují recenze filmové tržby? Známe odpověď!

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Tady jsou výsledky aktuální studie.

14.9.2017 v 14:56 | Karma: 11,02 | Přečteno: 647x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Spadnou nám památky na hlavu?

Minulý týden neprošla Sněmovnou vládní novela o Památkové péči a jelikož se k tomu nikdo nevyjádřil, dovolte mi můj názor na tuto záležitost.

17.7.2017 v 12:03 | Karma: 14,46 | Přečteno: 658x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Cesta do Benátek kolem roku 1600

Možná jste si také někdy položili otázku, jak se vlastně cestovalo v minulosti? Dnes sedneme do autobusu s cestovní kanceláří nebo do auta a jedeme, ale naši předci to měli samozřejmě složitější.

14.5.2017 v 9:52 | Karma: 12,27 | Přečteno: 287x | Diskuse| Kultura

Ondřej Slanina

Dejte mi týden a vyhraji Českého lva nebo Oskara

Aktuální kauza kolem Masaryka dokazuje, že novináři a někteří Akademici mají hodně krátkou paměť, takže osvětleme trochu legendární pravidlo o týdenním promítání.

8.3.2017 v 11:10 | Karma: 15,49 | Přečteno: 3111x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Fica stále operují. Padlo pět výstřelů, ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  20:54

Přímý přenos Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica, který byl ve čtvrtek terčem atentátu, je...

Na Děčínsku narazil vlak do spadlého stromu, trať do Německa stála

15. května 2024  18:10,  aktualizováno  20:44

Vlak jedoucí z Drážďan do Prahy narazil v Dolním Žlebu na Děčínsku do stromu. Cestující se museli...

Do mostu v Texasu narazilo plavidlo a poškodilo ho. Do vody uniká palivo

15. května 2024  20:07

Do mostu v Galvestonu v americkém státě Texas ve středu narazilo plavidlo a do okolních vod uniká...

Na Slovensku není mír a smír, polarizace pokračuje, říká novinářka

15. května 2024  20:03

Premium Slovenské vládní strany po atentátu na premiéra Roberta Fica slovně útočí na novináře. Přidávají se...

  • Počet článků 148
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2274x
Historik umění, publicista, filmař, organizátor a spisovatel. Jsem autor knih Česká animovaná klasika (2016), Slavná česká filmová klasika (2013), Výkladový slovník exotických materiálů používaných v uměleckém řemesle (2012) a Slavná světová filmová klasika (2011). Filmové knihy si můžete objednat v distribuci Kosmasu. Na jaře 2018 vyšla má kniha Ota Hofman: Poutník světem fantazie o scenáristovi a spisovateli Otu Hofmanovi. Aktuálně je v prodeji má kniha Slavná románská filmová klasika. Provozuji Opravdový filmový prostor na webové adrese Realfilm.cz a Opravdu umělecký prostor na webu Realarts.cz. Dokončuji svou beletristickou prvotinu Pražský antikvář, jejíž první kapitolu si přečtěte na tomto odkazu - http://www.realarts.cz/?p=1729. Baví mě objevovat nové věci a podělit se o ně s ostatními.