Kronika Řetězy (12), Lukáš (1967 - 1983)
Tak jak byl zvyklý, šel i na malování od píky a zeširoka. Vyzkoušel všechny techniky, tužkou počínaje olejem konče. Protože maloval doma, v kuchyni, musel ‚terpentýnový‘ olej s ohledem na rodinu opustit. Nakonec mu přirostl k srdci pastel.
Stejně záměrně prošel všemi výtvarnými styly které mu byly blízké, impresionismem počínaje a kubismem konče. Recenzenti později v jeho obrazech nacházeli nejrůznější stylové prvky: pointilismus, secesi, fauvismus, expresionismus a kubismus. Většinou ale současně přiznávali, že jde o osobitou syntézu.
(Své nedostatečné výtvarné vzdělání za nevýhodu nepokládal. „Buď v tobě něco je nebo není. Myslbek byl samouk, a byl to největší sochař, jakýho jsme kdy měli!“ řekl jednou Radimovi. Jindy ho zase Radim přistihl, jak si chválí svůj právě dokončený obraz: „To by Grus (pod čáru: tehdejší předseda Svazu československých výtvarných umělců) nenamaloval, ani kdyby se podělal!“ )
Během deseti let se vypracoval. První si ho všiml redaktor deníku Lidová demokracie. Napsal o něm stylisticky vytříbený článek Sváteční obrazy Lukáše Vrány. Konstatoval, že Lukáš je fascinován velkým uměním a že k němu směřuje.
Pak přišly výstavy, vesměs s kladným ohlasem. Chtě nechtě ho přijali do Fondu výtvarných umělců. Tím získal oprávnění své obrazy prodávat (což jinak povoleno nebylo).
Nejstrmějšího vývoje dosáhl v několika posledních letech před smrtí. Vytvořil si vlastní, již jednoznačně nezaměnitelný styl a rukopis.
Básník Josef Suchý o něm napsal, pro stejný deník, fejeton Nad obrazy Lukáše Vrány:
"Lidé se setkávají leckde. Na ulici, v tramvaji, na mostě a třeba v poli. Já jsem se setkal s malířem Lukášem Vránou v jeho městském bytě na úbočí, které se svažuje k Pisárkám, ale tichým svědkem našeho setkání byla venkovská příroda v podobě kytice polních květin. Malíř nás usadil ke stolu v prostorném pokoji, zadíval se na květy a řekl: „Vidíte tyhle dvě růžičky? Utrhla je moje vnučka. Už jsou suché, ale neopadávají a já se na ně stále dívám. Neodjela na dlouho, a přece je mi po ní teskno.“ V těchto prostých slovech bylo mnoho citu. I zahleděl jsem se také na růžičky, pak na ostatní květy a pojednou jakoby z nich vystřelila vlákénka babího léta, která utkal všudybyl pavouček, zcela neviditelný. Pustil jsem po nich své oči. Zavedla mě k obrazům na stěnách. Zatímco malíř si povídal dál s mou ženou o čase své mladosti, o cestách pěšky z Brna do Černé Hory, při nichž si jednou natrhal kapsy plné nádherných, zralých švestek, já putoval po krajinách zakletých jeho štětcem a hlinkami v podivuhodný tvar.
Byly to krajiny zvláštního kouzla, plné šerosvitů, jakoby zachycené ve chvíli, kdy soumrak přechází v noc. V tu chvíli se v dubnu mihne nad lesním průsekem silueta sluky v hasnoucím nazelenalém světle a na pastvu vychází srna. V té chvíli v létě tančí nad lesním paloukem roj bělásků. V té chvíli v říjnu se nad obzorem rdí ohnivý purpur večerních červánků, tmavá zeleň trávy je žíhaná plamínky ocúnů a po obloze veslují v trojhranu divoké husy. Člověk se zastaví na mechovém stupni a příroda země se prostupuje s přírodou srdce. Na jiných obrazech noc převládala a v ní se šerosvitnými liniemi a vláčnými křivkami rozproudily sny. Nad květy kosatcových tvarů se skláněl chlapec. Jinde se mihlo roucho rusalky. Z ultramarinových hloubek vykvétal blýskavě bílý strom při břehu řeky. Na narůžovělém pastelu se zhlížel pobledlý měsíc ve vodním zrcadle. A tryskaly jiskry, žhnuly snopy nachových svitů a šlehaly zlaté, kapradinovité, sasankovité, hvozdíkovité a hořcovité plameny tajemné noci svatojánské.
Ale Lukáš Vrána nemaluje pouze kouzla soumraku, noci a snu. Maluje také domy a vesnice za clonou barevných vloček. A maluje tváře. Především dívčí a ženské. Sousedství květin, křehkých rostlinných motivů a jejich prolínání s principem lidským tu není náhodné. Vyznívá jako působivá metafora, stejně jako malachitová zeleň jejich pozadí. Název jednoho z obrazů – Tváře lidí a květů – je pro tuto větev jeho tvorby příznačný. Nejeden z obrazů onoho typu je pak umocněn v symbol základních fenoménů a hodnot lidského života individuálního, rodinného a společenského, jako je například mateřství nebo mírová myšlenka.
Malířovou kolébkou je Drahanská vysočina. Odtud vyšel na cestu časem. A svůj čas nepromarnil. Namáčel štětec v studánkách a kalíšcích květů rodného kraje, čerpal zkušenost ze studny života a maloval pro radost všech, kdo mají pozorné oko a citlivé srdce."
Lukáš se znovu dožil úspěchu, a protože i v rodině převládla pohoda, začal být opět šťastný. Jeho obrazy se projasnily. Prchlivost mu však zůstala.
Měl záviděníhodné stáří. Malování střídal s prací na zahradě.
Jednoho dne ho našla Otilie na zahradě mrtvého. Rozvážel kolečkem - tím stejným, kterým kdysi vozil zboží do svého prvního obchodu - hlínu, kterou dopoledne dovezl náklaďák. Pracoval jako vždy naplno, jeho srdce to však tentokrát již nevydrželo.
Na pohřeb přišlo nečekané množství lidí, sál krematoria byl téměř plný. Přišel i brněnský primátor. (Nebyl pozván - byl to jeden z bývalých kamarádů, co se po Únoru vytratili.) Otilie Lukášovi naposledy zazpívala ‚jeho‘ Dvořáka: Biblické písně a árii Rusalky o měsíčku, končící slovem ‚nezhasni‘. Jeden z kondolujících parafrázoval Romaina Rollanda: „Dobrý člověk zemřel“.
Liba se dostala na pokraj psychického zhroucení. Mezi ní a otcem byl vždy mimořádně silný citový vztah.
Radim byl zpočátku jakoby netečný, dokonce pocítil jistou úlevu a styděl se za to. Po čtrnácti dnech však na něho dolehl mírný, ale neodbytný smutek. Trvalo rok, než se s otcovou smrtí vyrovnal. Často s ním potom v duchu rozmlouval. Vzpomínal na něho s nevýslovnou něhou a láskou.
(Je to stěží uvěřitelné, ale jeden z obrazů, které pro sobě Lukáš zanechal, stylizovaně avšak zřetelně zpodobňuje Radimovu druhou ženu, přestože se s ní Radim seznámil až několik let po jeho smrti. Na třech dalších obrazech lze stejně jasně rozeznat obličej jejich syna.)
Bohumil Sláma
Co má hilsneriáda společné se sobotkiádou
Věřím, že naprostá většina diváků, kteří sledovali první díl televizního filmu Zločin v Polné, ho pochopili správně: šlo o zápas zdravého rozumu s rozumem nezdravým, mýtickým, demagogickým a uchylujícím se ke lžím.
Bohumil Sláma
Antisemitismus a antisemitismus
V Hořejšových Toulkách českou minulostí jsem našel pouze dvě chyby: že Havlíček byl antisemita a že Smetana měl pravděpodobně lues.
Bohumil Sláma
V čem mají muslimové pravdu: Milan Lasica nám všem, zejména našim „elitám“
Islám sice navázal na judaismus a křesťanství, ale v mnohém je opravil, byl ve své době pokrokový, a proto se muslimové na judaismus i křesťanství od počátku dívali a dodnes dívají přezíravě, mnozí pohrdavě.
Bohumil Sláma
Je potřebná Ústava Země?
Rád přiznávám, že Návrh ústavy Země, vypracovaný profesorem Masarykovy univerzity Josefem Šmajsem, s jehož textem jsem se seznámil před nedávnem, na mne silně zapůsobil.
Bohumil Sláma
Jak se dá onálepkovat i slovo kavárna
Když jsem v článku pro Aktuálně.cz (Názory, http://blog.aktualne.cz/blogy/bohumil-slama.php?itemid=26497) přiřadil našeho nynějšího prezidenta spolu s Le Penovou k lůze,
Další články autora |
Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů
Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....
Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát
Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...
Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia
„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...
Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození
Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...
Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka
Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...
V Belgii hořela jedna z nejvyšších budov v zemi. Jeden člověk zemřel
Při požáru jedné z nejvyšších rezidenčních budov Belgie zemřel v pondělí v Lutychu jeden člověk,...
Co najdu, odevzdám. Bezdomovec v Nizozemsku vrátil nalezenou peněženku s 2 000 eury
Bezdomovec, který přebýval na hlavním nádraží v Amsterodamu, odevzdal peněženku zapomenutou ve...
Americký politik se přiznal. Za zneužívání nezletilých v Praze mu hrozí třicet let
Bývalý dlouholetý člen parlamentu v americké Severní Dakotě se u soudu přiznal k tomu, že v minulém...
Předáci odborů budou jednat s vládou o reformě penzí i zákoníku práce
Po roztržce mezi vládou a odbory, po níž odboráři na vládě práskli dveřmi, se v úterý ve Sněmovně...
Jan Kempa: Správný muž se nestydí své ženě projevovat lásku
Profesionální trenér sportovců-profesionálů i hobbíků, vytrvalec a závodník, Jan Kempa, je mužem činu. Svůj život obrátil v patnácti doslova...
- Počet článků 512
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1072x