Kronika Řetězy (12), Lukáš (1967 - 1983)

Úraz a nemoc ovšem změnily Lukášův život k lepšímu. Byl mu přiznán invalidní důchod a mohl tak začít malovat naplno. V dvojím slova smyslu: od rána do noci a s veškerým úsilím.

Tak jak byl zvyklý, šel i na malování od píky a zeširoka. Vyzkoušel všechny techniky, tužkou počínaje olejem konče. Protože maloval doma, v kuchyni, musel ‚terpentýnový‘ olej s ohledem na rodinu opustit. Nakonec mu přirostl k srdci pastel.

Stejně záměrně prošel všemi výtvarnými styly které mu byly blízké, impresionismem počínaje a kubismem konče. Recenzenti později v jeho obrazech nacházeli nejrůznější stylové prvky: pointilismus, secesi, fauvismus, expresionismus a kubismus. Většinou ale současně přiznávali, že jde o osobitou syntézu.

(Své nedostatečné výtvarné vzdělání za nevýhodu nepokládal. „Buď v tobě něco je nebo není. Myslbek byl samouk, a byl to největší sochař, jakýho jsme kdy měli!“ řekl jednou Radimovi. Jindy ho zase Radim přistihl, jak si chválí svůj právě dokončený obraz: „To by Grus (pod čáru: tehdejší předseda Svazu československých výtvarných umělců) nenamaloval, ani kdyby se podělal!“ )

Během deseti let se vypracoval. První si ho všiml redaktor deníku Lidová demokracie. Napsal o něm stylisticky vytříbený článek Sváteční obrazy Lukáše Vrány. Konstatoval, že Lukáš je fascinován velkým uměním a že k němu směřuje.

Pak přišly výstavy, vesměs s kladným ohlasem. Chtě nechtě ho přijali do Fondu výtvarných umělců. Tím získal oprávnění své obrazy prodávat (což jinak povoleno nebylo).

Nejstrmějšího vývoje dosáhl v několika posledních letech před smrtí. Vytvořil si vlastní, již jednoznačně nezaměnitelný styl a rukopis.

Básník Josef Suchý o něm napsal, pro stejný deník, fejeton Nad obrazy Lukáše Vrány:

"Lidé se setkávají leckde. Na ulici, v tramvaji, na mostě a třeba v poli. Já jsem se setkal s malířem Lukášem Vránou v jeho městském bytě na úbočí, které se svažuje k Pisárkám, ale tichým svědkem našeho setkání byla venkovská příroda v podobě kytice polních květin. Malíř nás usadil ke stolu v prostorném pokoji, zadíval se na květy a řekl: „Vidíte tyhle dvě růžičky? Utrhla je moje vnučka. Už jsou suché, ale neopadávají a já se na ně stále dívám. Neodjela na dlouho, a přece je mi po ní teskno.“ V těchto prostých slovech bylo mnoho citu. I zahleděl jsem se také na růžičky, pak na ostatní květy a pojednou jakoby z nich vystřelila vlákénka babího léta, která utkal všudybyl pavouček, zcela neviditelný. Pustil jsem po nich své oči. Zavedla mě k obrazům na stěnách. Zatímco malíř si povídal dál s mou ženou o čase své mladosti, o cestách pěšky z Brna do Černé Hory, při nichž si jednou natrhal kapsy plné nádherných, zralých švestek, já putoval po krajinách zakletých jeho štětcem a hlinkami v podivuhodný tvar.

Byly to krajiny zvláštního kouzla, plné šerosvitů, jakoby zachycené ve chvíli, kdy soumrak přechází v noc. V tu chvíli se v dubnu mihne nad lesním průsekem silueta sluky v hasnoucím nazelenalém světle a na pastvu vychází srna. V té chvíli v létě tančí nad lesním paloukem roj bělásků. V té chvíli v říjnu se nad obzorem rdí ohnivý purpur večerních červánků, tmavá zeleň trávy je žíhaná plamínky ocúnů a po obloze veslují v trojhranu divoké husy. Člověk se zastaví na mechovém stupni a příroda země se prostupuje s přírodou srdce. Na jiných obrazech noc převládala a v ní se šerosvitnými liniemi a vláčnými křivkami rozproudily sny. Nad květy kosatcových tvarů se skláněl chlapec. Jinde se mihlo roucho rusalky. Z ultramarinových hloubek vykvétal blýskavě bílý strom při břehu řeky. Na narůžovělém pastelu se zhlížel pobledlý měsíc ve vodním zrcadle. A tryskaly jiskry, žhnuly snopy nachových svitů a šlehaly zlaté, kapradinovité, sasankovité, hvozdíkovité a hořcovité plameny tajemné noci svatojánské.

Ale Lukáš Vrána nemaluje pouze kouzla soumraku, noci a snu. Maluje také domy a vesnice za clonou barevných vloček. A maluje tváře. Především dívčí a ženské. Sousedství květin, křehkých rostlinných motivů a jejich prolínání s principem lidským tu není náhodné. Vyznívá jako působivá metafora, stejně jako malachitová zeleň jejich pozadí. Název jednoho z obrazů – Tváře lidí a květů – je pro tuto větev jeho tvorby příznačný. Nejeden z obrazů onoho typu je pak umocněn v symbol základních fenoménů a hodnot lidského života individuálního, rodinného a společenského, jako je například mateřství nebo mírová myšlenka.

Malířovou kolébkou je Drahanská vysočina. Odtud vyšel na cestu časem. A svůj čas nepromarnil. Namáčel štětec v studánkách a kalíšcích květů rodného kraje, čerpal zkušenost ze studny života a maloval pro radost všech, kdo mají pozorné oko a citlivé srdce."

Lukáš se znovu dožil úspěchu, a protože i v rodině převládla pohoda, začal být opět šťastný. Jeho obrazy se projasnily. Prchlivost mu však zůstala.

Měl záviděníhodné stáří. Malování střídal s prací na zahradě.

 

Jednoho dne ho našla Otilie na zahradě mrtvého. Rozvážel kolečkem - tím stejným, kterým kdysi vozil zboží do svého prvního obchodu - hlínu, kterou dopoledne dovezl náklaďák. Pracoval jako vždy naplno, jeho srdce to však tentokrát již nevydrželo.

Na pohřeb přišlo nečekané množství lidí, sál krematoria byl téměř plný. Přišel i brněnský primátor. (Nebyl pozván - byl to jeden z bývalých kamarádů, co se po Únoru vytratili.) Otilie Lukášovi naposledy zazpívala ‚jeho‘ Dvořáka: Biblické písně a árii Rusalky o měsíčku, končící slovem ‚nezhasni‘. Jeden z kondolujících parafrázoval Romaina Rollanda: „Dobrý člověk zemřel“.

Liba se dostala na pokraj psychického zhroucení. Mezi ní a otcem byl vždy mimořádně silný citový vztah.

Radim byl zpočátku jakoby netečný, dokonce pocítil jistou úlevu a styděl se za to. Po čtrnácti dnech však na něho dolehl mírný, ale neodbytný smutek. Trvalo rok, než se s otcovou smrtí vyrovnal. Často s ním potom v duchu rozmlouval. Vzpomínal na něho s nevýslovnou něhou a láskou.

(Je to stěží uvěřitelné, ale jeden z obrazů, které pro sobě Lukáš zanechal, stylizovaně avšak zřetelně zpodobňuje Radimovu druhou ženu, přestože se s ní Radim seznámil až několik let po jeho smrti. Na třech dalších obrazech lze stejně jasně rozeznat obličej jejich syna.)

Autor: Bohumil Sláma | úterý 29.3.2011 11:39 | karma článku: 6,48 | přečteno: 659x

Další články autora

Bohumil Sláma

Co má hilsneriáda společné se sobotkiádou

Věřím, že naprostá většina diváků, kteří sledovali první díl televizního filmu Zločin v Polné, ho pochopili správně: šlo o zápas zdravého rozumu s rozumem nezdravým, mýtickým, demagogickým a uchylujícím se ke lžím.

7.2.2016 v 9:32 | Karma: 12,31 | Přečteno: 1094x | Diskuse | Ostatní

Bohumil Sláma

Antisemitismus a antisemitismus

V Hořejšových Toulkách českou minulostí jsem našel pouze dvě chyby: že Havlíček byl antisemita a že Smetana měl pravděpodobně lues.

15.1.2016 v 12:50 | Karma: 12,12 | Přečteno: 687x | Diskuse | Ostatní

Bohumil Sláma

V čem mají muslimové pravdu: Milan Lasica nám všem, zejména našim „elitám“

Islám sice navázal na judaismus a křesťanství, ale v mnohém je opravil, byl ve své době pokrokový, a proto se muslimové na judaismus i křesťanství od počátku dívali a dodnes dívají přezíravě, mnozí pohrdavě.

13.1.2016 v 12:38 | Karma: 35,67 | Přečteno: 2733x | Diskuse | Ostatní

Bohumil Sláma

Je potřebná Ústava Země?

Rád přiznávám, že Návrh ústavy Země, vypracovaný profesorem Masarykovy univerzity Josefem Šmajsem, s jehož textem jsem se seznámil před nedávnem, na mne silně zapůsobil.

19.12.2015 v 16:39 | Karma: 6,82 | Přečteno: 354x | Diskuse | Ostatní

Bohumil Sláma

Jak se dá onálepkovat i slovo kavárna

Když jsem v článku pro Aktuálně.cz (Názory, http://blog.aktualne.cz/blogy/bohumil-slama.php?itemid=26497) přiřadil našeho nynějšího prezidenta spolu s Le Penovou k lůze,

15.12.2015 v 18:58 | Karma: 17,40 | Přečteno: 988x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě

14. dubna 2025  8:27,  aktualizováno  9:06

Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty

15. dubna 2025  14:06

Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...

Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu

14. dubna 2025

Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...

Konec vystavování těla jako v minulosti. Papeže uloží do prosté rakve

21. dubna 2025  19:02

Sledujeme online Tělo papeže Františka bude uloženo do rakve v pondělí v osm hodin večer. Oproti jeho předchůdcům ho...

Německá policie zadržela dva podezřelé po dvojnásobné vraždě u Frankfurtu

21. dubna 2025  18:52

Německá policie dnes po rozsáhlém zátahu zadržela dva podezřelé z podílu na sobotní vraždě dvojice...

KOMENTÁŘ: Papež, který dvířka církve nerozkopal, ale pootevřel

21. dubna 2025  18:46

Změnil papež František katolickou církev, nebo po něm zůstávají jen symbolická gesta? Obě hodnocení...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 512
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1073x
Psycholog, polyhistor, publicista a spisovatel; zakladatel dobročinného vydavatelství Atelier 89, autor knih Milostné koláže, Základy muškaření a Zapomenutý prorok Tomáš G. Masaryk, editor knihy K.H.B. a T.G.M o svobodném myšlení, spoluautor knih Tomáš G. Masaryk, neomodernismus a Charta 2012 a Věrni zůstaneme. Články publikuje nejčastěji na Aktuálně.cz.

Seznam rubrik