Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Smrt jako přítomnost (Nietzscheho proměny smrti - 1. část)

Smrt je nejčastěji chápaná jako vyústění života. Její umístění bychom pak tedy měli hledat na jeho konci. Takto pojímaná smrt by pak rozhodně platila za jakousi budoucnost, to co ještě nenastalo, ale teprve nastane. Tato pojetí nám určuje především lineární pojetí času. Ovšem ani cyklické uchopení časovosti na tom není lépe. Pořád je tu probíhající život, na jehož konci je smrt. Rozdíl je pouze v tom, že na rozdíl od předchozího pojetí se zde neustále opakuje. Pořád tu však bude probíhající život, který směřuje ke své smrti položené kdesi v budoucnosti.[1] 

 Oproti tomuto tradičnímu vnímání smrti přichází Fridrich Nietzsche s radikální myšlenkou, umístit smrt do přítomnosti, tedy chápat smrt jako přítomnost. Smrt již pro něj není onou vzdálenou budoucností, ale je stejně přítomná jako život. Tak jako na jiných místech své filosofie, boří i zde léty strnulé axiomy, o kterých jsme se domnívali, že jsou neochvějné.

Avšak jak se mu tento „husarský“ kousek povedl? Odpověď hledejme v pojetí časovosti. Nietzsche totiž, na rozdíl od většiny svých předchůdců, nedělí čas na minulost, přítomnost a budoucnost. Odmítá se pochybovat na přímce lineární časovosti či kružnici cyklického pojetí.[2] Budoucnost a minulost jsou entitami, které pro něj v tradičním slova smyslu[3] neexistují.

Ústředním bodem se u něj stává přítomný okamžik. Minulost a budoucnost se pak skládá z těchto přítomných okamžiků. Nejde tedy rozhodně mluvit o nějaké svébytné entitě minulosti (či budoucnosti), jež má pouze vztah k přítomnosti. Pokud Nietsche říká, že se minulost skládá s přítomných okamžiků, které přitom nejsou jen částmi minulosti, ale naprosto svébytnými entitami, pak je minulost a budoucnost de facto přítomností.

Tato myšlenka je uvedena v život v třetím dílu Zarathustry v kapitole O vidění a hádance. Zarathustra opět schází dolů k lidem a vypravuje lodníkům, jak se mu jednou, když vystupoval na horu, usadil na rameni duch tíže, napůl krtek, napůl trpaslík. Spolu pak mluví krom jiného právě o časovosti.[4]

„Tu se stalo, co mi nadlehčilo: neboť trpaslík mi seskočil s ramenou, zvědavý! A dřepl si na kámen přede mne. Byla to však právě cesta branou, kde jsme se zastavili. „Viz tuto cestu branou, trpaslíku!“ pokračoval jsem: „ta má dvě tváře. Schází se tu dvě cesty, těmi ještě nikdo neprošel až na konec. Tato dlouhá ulice zpět, ta trvá věčnost. A ona dlouhá ulice dopředu – toť jiná věčnost. Odporují si, ty dvě cesty, narážejí si právě o čelo – a zde pod tou branou se setkávají. Jméno té cesty branou je napsáno nahoře: Okamžik.“:[5]

Nietzsche zde pojednává o okamžiku, přítomnosti, ve které se setkávají minulost i budoucnost. Obě dvě cesty z brány (okamžiku) vycházejí a opět do ní vstupují. Na první pohled by se sice mohlo zdát, že je zde vyjádřen cyklický pohyb času (byť trochu prozaičtěji). Je však třeba si uvědomit, co Nietzsche říká, když se zastaví trpaslíkem pod branou, stane v přítomnosti. Na adresu samostatně stojící minulosti a budoucnosti lze z jeho slov vyčíst neskrývanou marnost, vždyť jak sám říká: „…těmi ještě nikdo neprošel až na konec.“[6] Dále pak pro něj obě dvě stojí navzájem v protikladu. Vypadá to tedy, jakoby sami o sobě byly neúplné, jakoby ke své plnosti potřebovala jedna druhou, spojení. Je to pak právě přítomnost, kde se jejich protivy potkávají a tvoří celek.

Nesmíme si však myslet, že by Nietzsche připustil, aby se v přítomnosti setkali a poté se opět vydaly svojí cestou. Jeho vykreslení časovosti tak nelze pojmout čistě cyklicky. Kdyby člověk opakovaně procházel minulostí budoucností a občas se zastavil pod branou (v přítomném okamžiku), lavíroval by mezi neúplnou minulostí, budoucností a plností okamžiku. Taková pouť by nebyla zajisté méně strastiplné než tradiční lineární časová přímka. Pokud tedy nechceme připustit, že by nám Nietzsche tato muka připravil, je třeba hledat jiné vysvětlení.

Zarathustra, jenž se zbavil ducha tíže, stojí pod branou. Jedině odtud může nahlédnout minulost a budoucnost v jejích pravých barvách, jedině zde si může uvědomit, co každé z nich chybí. V tomto okamžiku má tedy konečně rozvázané ruce. Kdyby tento bod[7] opustil, pak opět ustrnul s okovy v „žaláři časovosti“. Pokud si tedy chce zachovat volné ruce (o tom, že je tento motiv v Nietzscheho filosofii více než patrný asi netřeba pochybovat), pak musí nutně v tomto bodu zůstat.

Z uvedeného se tedy jeví, že by bylo nejadekvátnější chápat Nietzscheho časovost, jako sled přítomných okamžiků, jež neupadají do minulosti a nejsou jen čistě v možnosti budoucnosti.[8] Tato řada okamžiku, by se pak zajisté dala spojit do okamžiku jediného a překlenout bránou (tedy oním okamžikem) nad touto cestou.[9]

Co však toto zjištění znamená pro Nietzscheho pojetí smrti? Především to, že smrt již nelze s tak neochvějnou jistotou pokládat do vzdálené budoucnosti (jako se to činilo dříve). Tato projekce smrti do vzdálené budoucnosti nám totiž může navodit pocit její nepřítomnosti a tedy nás nechat lhostejnými k uvědomování si sebe sama.[10]

 

[1] zde pak není ani tak podstatné, jestli tento proces bude neopakovatelný (v pojetí lineárního času), či neustále se opakující (v případě času cyklického). Vztah života jako přítomnost a smrti jako budoucnosti zde bude stále nanejvýš patrný.

[2] Nietzscheho pojetí času velmi připomíná cyklickou variantu, liší se však od něj tím, že minulost a budoucnost nejsou samostatnými entitami, ale spíše jen participují na přítomnosti. 

[3] mám na mysli pojímání minulosti a budoucnosti, jako časových úseků před a po přítomnosti.

[4] FINK, Eugen. Filosofie Fridricha Nietzscheho. Praha: OIKOYMENH, 2011. s. 98 – 100. ISBN: 978-80-7298-266-0.

[5] NIETZSCHE, Fridrich. Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995. s. 144. ISBN: 80-85885-79-4

[6] NIETZSCHE, Fridrich. Tak pravil Zarathustra. Olomouc: Votobia, 1995. s. 144.

[7] přítomný okamžik se zde více než patrně jeví téměř jako umbilicus mundi, bod ze kterého je možno pohnout světem, jak se vyjadřuje i Archimedes. Za pozornost stojí především ten fakt, že myslitelé (od dob Archimeda, ale i před ním) hledali tento středobod světa mimo něj. (Většina představ směřuje k bodu nezávislému na tomto světě, tedy minimálně takové entitě, která nepodléhá časovosti a prostoru, které jsou světu imanentní. F. Nietzsche však k údivu všech klade tento bod do světa, a co víc přímo do naší přítomnosti.

[8] FINK, Eugen. Filosofie Fridricha Nietzscheho. Praha: OIKOYMENH, 2011. s. 100.

[9] pro ty z vás, které tato úvaha děsí a jsou rozhodně mě obvinit s naprostého překroucení Nietzscheho myšlenky, má zajisté největší pochopení. Avšak zároveň bych vám rád uložil i takový malý úkol, podat lepší výklad a přitom ubohému Nietzschemu nesvázat ruce.

[10] podobně o tom mluví také M. Heidegger, který vztah ke smrti chápe jako „starost“ o pobyt (dasein) člověka ve světě. Tato „starost“ nás pak nutí k tomu, abychom se svým pobytem více zabývali. Tedy opět, abychom hledali sebe sama. (Scherer, Georg. Smrt jako filosofický problém. s. 72.)

Autor: Honza Skopal | středa 15.4.2015 11:41 | karma článku: 5,21 | přečteno: 230x
  • Další články autora

Honza Skopal

Smrt člověka (Nietzscheho proměny smrti 3. část.)

Mnohdy vznášíme ortel smrti jen nad tím, co nám není tak úplně vlastní. Avšak pokud si chceme zachovat svoji čest, je třeba provést stejný soud i se sebou samými. Nietzsche tento čin rozhodně neudělal jako jeden z prvních, avšak opět i na tomto poli byl jeho hlas ze všech nejrazantnější.

17.4.2015 v 22:54 | Karma: 4,75 | Přečteno: 152x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Smrt boha (Nietzscheho proměny smrti 2. část.)

„Ale když Zarathustra byl samoten, promluvil takto k srdci svému: „Což je to možné! Tento stařičký světec ještě ani nezaslechl v svém lese, že bůh je mrtev ...“[1]

16.4.2015 v 20:04 | Karma: 4,51 | Přečteno: 180x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Svíce (povídka)

Kráčeli rázným krokem po silnici. Kolem nich se proháněl vítr v divokých vírech, hladil jejich tváře svou ledovou dlaní a pak se jim neprosto nepředvídatelně opřel do zad, ženouce je zběsile dolů z příkrého kopce. Spěchali, téměř běželi, choulíce se pod kapuce, které si museli přidržovat, aby jim je vítr neodvál dozadu. Jejich ošlehané tváře zíraly před sebe, neotáčely se k sobě, zůstávaly v podivné tichosti.

8.4.2015 v 8:25 | Karma: 5,60 | Přečteno: 229x | Diskuse| Poezie a próza

Honza Skopal

Hleďte, hlásám vám nadčlověka

„Hleďte, hlásám vám nadčlověka, toť onen blesk, toť ono šílenství.“[1] Asi nejznámější citát od jednoho z největších provokatérů v dějinách filosofie, Fridricha Nietzscheho. Samotný F. Nietzsche, objevený Martinem Heideggerem, byl již snad nesčetněkrát zavrhován či oslavován. Pozdvižení, které tento Němec, trpící často podle jeho životopisců depresemi, roznítil na poli filosofie, se asi dá jen těžko přecenit. Každá podobná „rozbuška“ je pro filosofii (ale nejen pro ni) přímo zázračným hnacím motorem. Otázky, které vzbuzují Nietzscheho spisy, inspirovaly mnohé a jejich esence nevyprchala dodnes.

5.4.2015 v 17:40 | Karma: 7,12 | Přečteno: 512x | Diskuse| Společnost

Honza Skopal

Krátké pojednání o jednom z nejfluidnějších pojmů, totiž o filosofii

Co je to filosofie? Tak zní otázka, ale jak z ní odpověď? A dá se na tuto otázku vůbec jednoznačně odpovědět. V následující úvaze krátce o tom, jaké trable před nás staví tato otázka, která je jednou z nejdůležitějších, jaké si člověk položil a stále pokládá. Zavedou nás myšlenky k oné vysněné moudrosti všech filosofů a jak vůbec tuto moudrost chápat?

2.4.2015 v 14:11 | Karma: 4,46 | Přečteno: 173x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

ANALÝZA: Válečný kabinet se sype kvůli zájmům Netanjahua

20. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Po protestu ministra obrany se přidal i člen válečného kabinetu Benjamin Ganc. Chtějí od Netanjahua...

Rušte dětská lůžka, vybízí pojišťovna špitály. Ve hře jsou denní stacionáře

20. května 2024

Premium Pediatrů je málo, dětských oddělení moc a ne všechna využita. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje

19. května 2024  14:38,  aktualizováno  20:42

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 364x
Kdo jsem? To stoprocentně nevím, ale kdo nejsem to vím zcela určitě.