Jizerské hory a trošku Krkonoše na kole a malinko vlakem s třemi

fotoaparáty. Hory příroda formovala přímo pro cyklisty. Jen informace, že stačí vyjet na hřebeny a budeme jezdit jako u Kolína se ukázala lichou. Kořením cyklistiky jsou však kopce. Bez nich se nesvezete ani nepohlédnete do krajiny. Neměli jsme však na zádech batoh s vodou a hadičku zavedenou do úst ani kanylu do žaludku. Nejeli jsme na kilometry, ale na pohodu a panoramata.

V přepravní fázi jsme využívali služeb Českých drah a měli štěstí na nesmyslná nařízení, která kompenzoval vstřícný personál. Cesta nám ubíhala příjemně a spolucestující jsme nenudili.

Naši základnou byl Kořenov. Kdysi tam z Tanvaldu jezdila elektrická a ještě nedávno ozubnicová železnice. Přímo na kořenovském nádraží o tom mají muzeum. Občas potěší milovníky kolejí nostalgickou jízdou. Neni nad to, když do sebe všechno zapadá a rozměry souhlasí.

Hned po ubytování jsme šlápli do pedálů směr Zlatá Olešnice a už po prvním stoupání se kochali.

I na vrcholech bylo s kým pohovořit

nebo kde se zastavit.

Časový plán však bylo třeba dodržet. Čekala nás exkurze do vodní elektrárny, a tak jsme zastavili jenom na stylový na oběd

a nezdrželi se dlouho.

Vodní elektrárna Pod Spálovem je ukázka šikovnosti našich předků. Je v provozu od roku 1926 a sloužila bez větších komplikaci až do roku 1997 kdy byly původní Francisovy turbíny nahrazeny Kaplanovými. Přežila i padesátá léta, komunistům asi vadilo, že nepříspívá k plánované spotřebě uhlí a nemá komíny. Exkurze potěší i návštěvníky bez elektrotechnického vzdělání, například lustrem vyrobeným místnímí skláři. Pietné k našim předkům jsme si odpustili rafinované poznámky.

Naštěstí zpět nám jel z blízké zastávky vlak. Někteří z nás si totiž začali pohrávat s myšlenkou využít k pohonu kol vystaveného exponátu.

Další den nás kola svezla nejdříve do Harachova a místní proslavené sklárny. Tavit a tvarovat sklo neni jen tak, pitný režim je třeba dodržet stejně jako na kole. Možná ještě víc. Proto sklářům postavili pivovar a turistům restauraci. Mnohé návštěvníky to potěší a osvěží, jen početná skupina holandských turistů si toho dne do jednoho objednala...kapucino. To je skoro rouhání.

Pak na řadu přišla láhůdka. Stoupání kolem Mumlavských vodopádů.

Místy s krátkým odpočinkem.

Na vrcholu byly cesty upravené a zastávky na panoramata, odpočinek a občerstvení vítané.

Museli jsme však být stále ve střehu, díky promyšlené politice ochránců přírody se udržela původní fauna a nebezpečí číhalo skoro za každým smrkem.

Na základnu jsme dorazili hladoví. Naštěstí jsme si předem prozíravě objednali nabídnutou večeři. Z jídelníčku sportovce jakoby vypadla a k tomu byla ještě famózní, jako od manželky, maminky a babičky dohromady. Usínali jsme plni zážitků. Druhý den nám narostla křídla a

s kuropěním jsme obklíčili hory vlakem od severu. Bylo 24 června, svátek měl Jan a po několika kilometrech jsme to oslavili svatojánským. Bylo červené a excelentní.

Zbytek kalorií jsme doplnili po pár metrech v Hejnicích. V pekařství s pozoruhodným názvem Šumava, nešlo odolat ničemu. Dokonce i posila přispěchala. Navíc oznámení nám mluvilo z duše,

nebo promlouvalo k naši hotovosti.

Pak už se stačilo jen naproti pomodlit a vystoupat na Smědavu.

Po daných rozestupech jsme se tam sjeli a okouzlující cestou začali po vrstevnici pomalu klesat.

U panoramat se nám přestaly otáčet pedály.

I to nejkrásnější však jednou končí a protože ne všude vedou koleje, nezbylo nám, než se vydat na cestu domů opět po silnici.

fotky jsou společným dílem všech zúčastněných fotografů. Text velitel.

Autor: Jaromír Šiša | pondělí 12.7.2010 9:06 | karma článku: 32,99 | přečteno: 2139x

Jaromír Šiša

Pozdravit staršího není ostuda a pustit v metru sednout, už vůbec ne.

Ale někdy je to pro partu dospívajících spíš hrdinství. Elementární základy slušného chování máme snad každý přirozeně zakódované, někomu se ale schovaly někde úplně vzadu. To je pak těžké, zamachrovat za slušňáka. V jistém městě

19.4.2023 v 9:11 | Karma: 42,87 | Přečteno: 4452x | Diskuse| Společnost

Jaromír Šiša

O tom, jak jsem fotil skanzeny a vesnické památkové rezervace.

Po předcích udržujeme tradice a pro uchování jejich způsobu života také skanzeny, které pak navštěvujeme, abychom si nejen uvědomili, jak byli šikovní a nápadití, ale také jaký tvrdý život měli. Nutno dodat,

13.4.2023 v 9:33 | Karma: 37,88 | Přečteno: 1282x | Diskuse| Fotoblogy

Jaromír Šiša

V pořadí šesté putování za hrady a zámky, to by prozatím mohlo stačit.

Hurá je otevřeno. Tak jsme se dočkali. Máme 461 hradů a zřícenin, počet zámků neumím vyhledat. Na nás turistech je teď objevovat, obdivovat a žasnout, což je činnost příjemná a tělu po všech stránkách prospěšná.

4.4.2023 v 9:13 | Karma: 38,91 | Přečteno: 2507x | Diskuse| Fotoblogy

Jaromír Šiša

Slavkovský zámek, focený uvnitř, naokolo a z nebe.

Hlavní turistická sezóna bere za kliku, a tak průběžně nabídnu par tipů k návštěvě a obdivu. Začnu zámkem ve Slavkově. Jeho historie sahá do 13. století, kdy byl sídlem německých rytířů. K přestavbě zavelel

20.3.2023 v 8:04 | Karma: 36,72 | Přečteno: 1100x | Diskuse| Fotoblogy

Jaromír Šiša

15. březen 1939, vzpomeňme smutného výročí.

Toho dne zahájila německá vojska okupaci zbytku Československa a začalo jedno z nejtemnějších období našich dějin. Vždyť podle německých plánů bychom tu dnes už nebyli. Chronologická kostka tehdejšího vývoje událostí praví, že

15.3.2023 v 8:05 | Karma: 37,34 | Přečteno: 849x | Diskuse| Společnost

Tlaková níže přinese mírné ochlazení. O víkendu bude oblačno, přijdou i bouřky

2. května 2024  6:54

Přímý přenos Silný vítr a nebezpečí vzniku požáru na vybraných místech v Česku hrozí ještě ve čtvrtek, výstrahy...

USA uvalily nové sankce na stovky subjektů. V Rusku, Číně i na Slovensku

2. května 2024  6:49

Spojené státy americké uvalily nové sankce na stovky osob a právnických subjektů. Souvisejí hlavně...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23

Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě

2. května 2024  5:42

Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...

68 let, ve volných chvilkách pro vlastní potěšení cestující, fotící a píšící.