Tak co tomu říkáte, pane řediteli?
Omlouvám se, budu mluvit česky. Kdybych mluvil německy, tak byste mi po chvilce dal ředitelskou herdu do zad.
Ale snad to nebude potřeba, neboť lidé praštění kolejnicí se spolu vždycky nějak domluví.
Sedneme si tadyhle před čekárnou, poněvadž odtud nejlépe uvidíme přes pole na Ronov. Kouřit se tu nesmí, ale já řeknu paní výpravčí, že vy jste ředitel a tudíž vy můžete.
Ale je tady krásně. Ať pojede vlak odkudkoli, uslyšíme ho deset minut předem. Když nebudou ve větru chrastit listy a větve tady té lípy, třeba uslyšíme i zvonek od závor.
Lidí tu moc nebude. To víte, kdo by jezdil vlakem, když má auto. Jo aha – Vy nevíte, co je auto. Auto je, když - no, na tom teď nesejde.
Žádný android nás nebude buzerovat, že nemáme do kolejiště vstupovat dokud vlak nezastaví a že tady platí integrovaný systém. Ach – vy nevíte, co je android a integrovaný systém. To neřešte, to k životu nepotřebujeme.
Ale je tady krásně. Mezi čekárnou a vagónem to máme dvacet kroků a tři schody. Jsou nádraží, kde k vlaku chodíme půl kilometru, šedesát schodů dolů nahoru a pětkrát za roh kolem osmi informačních tabulí.
Kdepak, rychlíky tudy nejezdí. Už skoro sto let. Halleyova kometa tu bývá častěji než pravidelný nákladní vlak. Ředitelství drah o tomhle nádraží třeba ani neví. Zaplaň pánbůh.
Ale je tady krásně. Co myslíte - proč nádraží na té Vaší c. k. Ústecko-Teplické dráze jsou skoro pořád mezi těmi nejkrásnějšími? Cožpak zedníci do zdí těch typizovaných budov severočeské transverzálky schovali nějaké čarodějné škatulky? Nebo snad kolejnice a pešuňky i po stodvaceti letech pořád vysílají nějaká tajemná poselství? Jak je možné, že pro maličká nádraží za humny znovu a znovu hlasuje snad polovina okresu včetně lidí, kteří tu v životě nebyli?
Proč uvšechvšudy nejsou nejkrásnějšími ta moderní nádraží jednadvacátého věku s prosklenými halami a designovými podhledy, s mramorovými podlahami a energeticky nenáročnou vzduchotechnikou, s betonovými nástupišti, s usměrněnými podchody, s výtahy a bezbariérovými koridory, s dokonalými informačními systémy, s integrovanými dopravními terminály, s parkovišti park & rail, s prodejnami všeho a s automaty na všechno?
Proč máme nejkrásnější nádraží v Zahrádkách, Rynolticích, Mimoni a teď v Blíževedlech? Proč se do hlasovacího finále dostaly Litoměřice, Ploskovice, Jablonné anebo Novina? Co je božínku na těchto "transverzálkových" jakož i mnoha dalších veskrze prachobyčejných nádražích tak fascinujícího?
Nevím. Třeba je nádraží krásné proto, protože můžeme hodinu jen tak vysedávat na lavičce a nic nedělat. Třeba je krásné proto, protože se tu nenudíme, ač nemáme mobil a internet. Třeba je krásné proto, že se večer poslední vlak ztratí ve tmě u závor a i poslední psi utichnou. Třeba je krásné proto, protože si pod stromy za magacínem klidně mohu rozbalit bivak. Třeba je krásné proto, protože když paní výpravčí ráno pěkně poprosím, uvaří mi nefalšovaného nádražáckého turka.
Třeba je krásné proto, že už jen podle jména nemůže nebýt krásné. Jen považte - může nebýt krásné nádraží pojmenované Černý kříž? Nebo Lomnice nad Popelkou? Nebo Včelnička?
A určitě je nádraží nejkrásnější proto, protože ho lidé prostě vzali za své. Závidím těm, kteří umí vzít nádraží za své. On je totiž obrovský rozdíl mezi něco vzít a vzít něco za své.
Představte si, pane ředeteli - já takové lidi znám! Sice mám věčně po kapsách díry, ale jsem nezřízeně bohatý.
Tak co tomu říkáte pane řediteli? Že je tady krásně? Jo, tady jo.
Na lavičce nejkrásnějšího nádraží České republiky roku 2018 se mnou seděl generální ředitel k. k. priv. Aussig-Teplitzer Eisenbahn-Gesellschaft pan Hermann Rosche.
Zdeněk Šindlauer
Zmizet „po tramvajácku“
Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.
Zdeněk Šindlauer
Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?
Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.
Zdeněk Šindlauer
Kterak cestičko k domovu se vineš?
Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.
Zdeněk Šindlauer
Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let
Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.
Zdeněk Šindlauer
To je od vás, Hujere, ten Schengen?
No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Nebyly to trávicí potíže, ale zhoubný nádor. Jolaně pomohla jehlová biopsie
Ještě loni touhle dobou se cítila zdravá. Zrovna prošla menopauzou, a tak když se jí začátkem léta...
U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník
Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...
Studenty protestující za Gazu měsíce trénovaly skupiny napojené na Hamás
Premium Masivní demonstrace za konec bojů v palestinském Pásmu Gazy, jež se v posledních týdnech rozlily po...
Nového děkana po Ševčíkovi na VŠE nezvolili, jediný zájemce to očekával
Akademický senát Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) nového děkana v...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 546
- Celková karma 18,89
- Průměrná čtenost 1384x