Každý máme svoje Znojmo
Po pravdě řečeno, takové Znojmo viděti dvojmo, jak na to vzpomíná jiná písnička, je taky dost vypovídající a nejspíš by zde dráhy se strojvůdci měly principiálně týž problém. Ale mně, náležejícínu k severnější odrúdě etnického druhu „blbé pražák“, evokuje dnes Znojmo dopad přeci jen poněkud měkčí než Vizovice, přičemž pojem „dopad“ budiž zde myšlen doslova.
Jakožto slušně vychovávanému dítku mi pojem „dopad“ samozřejmě nic neříkal, kdežto „Znojmo“ mně úplně fascinovalo. Však uznejte, jak to cloumalo klukovskou duší, když starej Kolbaba do rozhlasu na lipském nádraží celé dny jednotvárně huhňal o Bakovu, Nymburku, Liberci, Rumburku či Lovosicích, ale jen před šestou ráno mohl náležitě vznešeně zahlásit „na druhé ko ... chššš-všššš- kchch ... šného vlaku ... bžfřřřřřřřř ... -hlavy .... pch!!! ... a Znojma“
To Znojmo bylo na mapě republiky tak strašně daleko, a my s rodiči vlakem dojeli vždycky jen do Kolína, poněvadž dál jsme příbuzné neměli. A já jsem pokaždé strašně záviděl těm dvěma umouněným pánům na lipském „papuškovi“, kteří, jen co lidi v Kolíně vystoupili, jeli dál, do toho tajemného Znojma (oni tehdy jezdili už jen dvanáct kilometrů do Kutné Hory, ale – vysvětlujte absolventu první třídy problematiku vozebních ramen lokomotivních dep sousedících správ drah ...).
Samozřejmě, jednou jsem tím vlakem až do Znojma dojel. To už starej Kolbaba byl dávno v důchodu, lipští „papoušci“ v kovošrotu, u Olbramkostela byla fírovi na jihlavské „zamračené“ nějaká Česká Lípa srdečně šumafuk a vojenská hlídka u výdejny jízdenek ve Znojmě se těch, co chtěli lístek do Šatova ptala, proč.
I když jsem se poté vlaky dostal mnohem dál do světa, a vždycky to bylo krásné, oněch 306 kilometrů mezi Českou Lípou a Znojmem už přemožitele nenašlo a určitě nikdy nenajde.
Dál než do Kolína už řadu let vlaky z České Lípy nejezdí. „Prosímvás – který lúzr by dnes jel vlakem z České Lípy do Znojma?“ řeknou drážní markeťáci. Pravda, jeden lúzr by se našel, ale to je příliš málo. Navíc by akorát celou cestu čučel z okna a z precizně zpracovaného portfolia nabídek pro cestující by lautr nic nechtěl. Ke štěstí by mu postačilo, že se u Bezdězu nadechne borového lesa, že je od Poděbrad vidět Sněžka, že u Světlé zamává vodákům na Sázavě, že na nádraží v Okříškách i po sto letech státních drah pořád mají „severozápadní“ a „státní“ koleje, že od Stařeče je přehlédnutelná půlka jižní Moravy a že na někdejší hlásce Gránice stále stojí zbytek „klacku“.
Tak, tak. Vlak vyjížděl krátce po čtvrté ráno z Rumburka, v šest z Lípy, v Jihlavě byl po desáté a ve Znojmě kolem poledne. A ne každý den; jen o sobotách, jindy jen o nedělích a jindy třeba zase jenom v létě. A když naopak odpoledne znojemskej starej Kolbaba staničním rozhlasem obřadně huhňal, že na třetí koleji je vlak do České Lípy a Rumburka, byl jsem nejpyšnějším člověkem na nádraží. Však považte – i ve Znojmě věděli o České Lípě!
Inu, každý máme to svoje Znojmo a cesty do něj bývají vždy krásné.
Zdeněk Šindlauer
Zmizet „po tramvajácku“
Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.
Zdeněk Šindlauer
Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?
Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.
Zdeněk Šindlauer
Kterak cestičko k domovu se vineš?
Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.
Zdeněk Šindlauer
Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let
Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.
Zdeněk Šindlauer
To je od vás, Hujere, ten Schengen?
No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Vůz technických služeb rozmetal autobusovou zastávku, řidič byl opilý
Na okraji Mostu dnes dopoledne menší nákladní vůz zcela zdemoloval autobusovou zastávku, na které v...
V Londýně útočil muž s mečem. Zabil třináctiletého chlapce, napadl i policisty
Britská policie zadržela muže s mečem, který v severovýchodním Londýně zřejmě zaútočil na lidi a...
Novým ministrem za TOP 09 bude Tuleja. Fiala ho označil za posilu pro vládu
Novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace se má stát prorektor Slezské univerzity v Opavě pro...
Budoucí ministr pro vědu za TOP 09 Tuleja vedl univerzitu, dohlíží i na OKD
Novým ministrem pro vědu, výzkum a inovace bude za TOP 09 Pavel Tuleja, který ve vládě nahradí...
- Počet článků 546
- Celková karma 18,88
- Průměrná čtenost 1384x