Jak jsem si environmentálně zdeformoval úsměv
Začalo to tím, že v pátek večer U smraďocha kdosi líčil, jak jeden šikovný řemeslník stvořil ze dřeva báječný model Jawy 250 v doživotní velikosti a do všech detailů.
„No jo, ale von to bastlil půldruhýho roku a měl na to kvalitní elektrickej vercajk; a víte vy vejvratové, kolik to stálo energie a času?“ namítl Jirka, „jo, kdyby to všechno pižlal ručně nějakou pilkou a šmirglem – to by byla jinačí básnička!“
„No bať“, upřesnil Franta, „na to musel spotřebovat elektriky, že se Temelín div neuvařil!“
„Ty inženýre vole, tak si to zkus vyšmrdlat celý ručně!“ vypálil přísedící, čímž rozvířil bouři mozků, jejímž výsledkem slula myšlenka jakéhosi dřevěného vehiklu, který by sice zdaleka nedosahoval technické a vizuální úrovně dřevěné Jawy 250, ale zřetelně ji předčí environmentalitou výroby i předpokládaného provozu. K čemuž Franta, který jako jediný z nás dokáže sledovat televizní zpravodajství déle než patnáct vteřin, podotkl: „a eště si šplhneme u grétologů!“
Nuže, za pouhopouhou sobotu, a to příkladně ekologicko-klimatologicko-environmentálně výhradně ze dřeva, toliko rezavou ohnutou zlodějkou, rašplí a dávno ožužlaným ručním vrtákem firmy V. J. Rott jsme stvořili jednostopý hupcuk, jenž byl pokřtěn antikojeneckou vodou z přilehlé studny a pojmenován „Čelendžr“.
Pravda, vzhledem k omezeným výrobním a mentálním kapacitám vykazoval „Čelendžr“ některé drobné nedostatky, jako třeba že neměl šlapky, řetěz a přehazovačku (inu, zkuste si je vypižlat tak spartánským vercajkem a ještě v absťáku...), a také jsme se nezdržovali takovými malichernostmi, jako jsou blatníky či zvonek. To vše ale bylo bohatě vyváženo faktem, že veškerý použitý materiál byl přírodního původu, při výrobě jsme nespotřebovali ani jednu watthodinu elektrické energie a nezůstal žádný odpad, neboť odřezky odnesl Kajoš do biokompostu a odrašplovaný prach odnesl odpolední vítr do Polska.
Coby nejtěžší technik výrobce a majitel alespoň náznaku přehazovačky jsem byl ke zkušební jízdě vybrán já, přičemž trasa byla stanovena od verkštatu k brance a zpět.
Výsledky zkušební jízdy, shrnuté v lékařské zprávě MUDr. Vobšlápla, sice tendenčně pochlebovaly zdravotní pojišťovně, nicméně pro eventuální další vývoj environmentálních jednostopých vozidel měly jistý význam.
Zkušební jezdec totiž nebyl zavčas zpraven, že „Čelendžr“ není z technologických a mentálních důvodů vybaven brzdami, takže když po ujetí třiceti metrů s kopce technik zjistil, že to na šutrácích u branky nevybere, nezbývalo mu, než jí instinktivně projet skrz, přefrčet chodník a elegantně seskočit vehiklem z obrubníku na vozovku, svažující se do přilehlého údolí. Navzdory nepromazaným kluzným ložiskům počal „Čelendžr“ na spádu 12 až 17 % soustavně zrychlovat, postupně předjel starou Blažkovou na kole, traktor, linkový autobus a černé BMW, přičemž zkušební jezdec zjistil, že nemá blinkry. Rychlost při nájezdu do pravé vracečky dole na náspu u potoka nemohla být odečtena, neboť „Čelendžr“ nebyl vybaven tachometrem, a to ani dřevěným. Následná část zkušební jízdy nebyla zcela zdokumentována; další stopa trajektorie „Čelendžru“ byla objevena v mechu a kapradí u mlází 23,5 m od díry v levém svodidlu a jednotlivé součástky vehiklu, svodidla a zkušebního jezdce byly postupně odkryty a identifikovány v úzkém pruhu nízkým porostem od kraje vozovky do vzdálenosti 50 m, kde policii došlo pásmo.
Zbytek zkušebního jezdce s drobnými oděrkami, pocuchanou přehazovačkou a přeraženou dolní ústní protézou byl nalezen asi o tři minuty chůze dále na břehu rybníka Máčáku, přičemž jeho první věcná poznámka k průběhu testu zněla „navuhuju „Felendfva“ pfemenovat na „Kuemanakafi“, kde mám fuby, kuva?“
K závěrečné zprávě o přínosu environmentálního projektu „Challenger“ bude přiložena faktura Lesní správy za vytěžení zničeného porostu, znějící na částku 798.025,- Kč včetně DPH, dále bloková pokuta od Policie ČR ve výši 50,- Kč za jízdu bez helmy, a potvrzení hasičského sboru o provedení vymotání zbytku zkušebního jezdce z rybářských vlasců na břehu Máčáku.
Kromě toho s námi nemluví starej Vejraška, neboť u příležitosti osvobozování jezdce vyšlo najevo, že zainteresovaný vlasec nemá platné prohlášení o shodě a Vejraška nemá platný rybářský lístek.
Jinak veskrze pozitivní environmentální dopady projektu byly bohužel degradovány zjištěním, že při výrobě nové dolní ústní protézy odborný dentista spotřeboval energie stejně jako potřebuje nákladní vlak o hmotnosti 2500 tun k rojzezdu z klidu na rychlost 80 km/h, a nadělal přitom tolik karciogenního sajrajtu, že vývoj klimatu v oblasti dentistické laboratoře v Zoubkově ulici je na příští týden vážně ohrožen.
Jak vidno, život nás environmentálních průkopníků není žádné peříčko. Ale na druhé straně - kolik lidí na světě se může pochlubit tím, že si environmentálně rozbili hubu?
Zdeněk Šindlauer
Zmizet „po tramvajácku“
Zmizet „po anglicku“ umí každý, ačkoli se to na žádné škole nikdy nevyučovalo. Dokonce, pokud vím, pro tuto činnost dodnes neexistuje žádná norma, směrnice či doporučení, což nutno považovat za zázrak.
Zdeněk Šindlauer
Může náčelník Veliký Nanuk klepat kosu?
Ne, nemůže, poněvadž náčelník je chytrý jako liška a na výpravu zmrzlým krajem se vybaví péřovou bundou, kulichem i pletenými rukavicemi a před cestou do sebe „U piráta“ kopne jednoho lomcováka.
Zdeněk Šindlauer
Kterak cestičko k domovu se vineš?
Inu, panu básníku Raisovi to bylo nanejvýš jasné: „cestička k domovu známě se vine“ a „vždycky bych si na ní zpíval.“ Jenže známě se vinoucích cestiček znám plno a popěvkům jsem se na nich taky občas oddával.
Zdeněk Šindlauer
Revoluce v dějinách lidstva: nalezen guláš starý 800 miliónů let
Jsem pyšný na to, že před desítkami miliónů lety můj praprapra ... pradědeček vynalezl slezení ze stromu pátraje, zda potrava rostoucí a běhající po zemi je chuťově a kaloricky bohatší než lišejník a hmyzáci na stromě.
Zdeněk Šindlauer
To je od vás, Hujere, ten Schengen?
No, Hujer, vy jste fakt ten poslední, kdo nám tady chyběl! Už tak germáni mají slušný hokej v tom, jestli se tohle pohraniční nádražíčko u Mosely jmenuje Perl, nebo Perl (Mosel) – a teď ještě vy do toho s tím Schengenem!
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky
Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...
Prodej bytu 1+kk/B/S, OV, 24,3 m2, Praha 10 - Hostivař, ul. Hornoměcholupská
Hornoměcholupská, Praha 10 - Hostivař
4 090 000 Kč
- Počet článků 546
- Celková karma 18,88
- Průměrná čtenost 1384x