Lidé by měli umírat v práci

Radikální návrh důchodové reformy nad rámec schválený poslanci prosákl z důvěryhodného zdroje na ministerstvu práce a sociálních věcí. Studie počítá s postupným zvyšováním věku odchodu do penze až na 99 let. Tím by mělo být na 99,99% zaručeno, že lidé se důchodu nedožijí.

Pavel F. je testovacím řidičem dopravního podniku ve věkové kategorii osmdesátníci.Foto Gúgl

Již teď na příkaz ministerstva zkouší dopravní podnik na jedné z tras metra 80-ti letého řidiče maskovaného za vitálního šedesátníka. Nebohý muž je omotaný elektrodami pro případ náhlé nevolnosti nebo skonu. V takovém případě bude vlak zastaven na dálku.

Ze studie je zřejmé, že se inspirovala japonskou smrtí z přepracování (tzv. karoši). V Japonsku však umírají především mladší lidé, naším cílem je posunout věkovou hranici podstatně výše. Upracovat k smrti mladého pracovníka je zásadní chybou japonského systému. Podaří-li se u nás posunout věkovou hranici úmrtí z přepracování o nějakých 30-40 let dále, bude důchodová reforma ideálně dokonána. Jistým problémem zůstává pracovní morálka českého pracovníka. Jeden z oponentů studie, sociolog Šmitko, dokonce vyjadřuje pochybnost, zda je vůbec možno Čecha upracovat k smrti v jakémkoli věku.
Druhým ideovým východiskem studie je Rilkovo pojetí "vlastní smrti" - ovšem vztaženo na práci: "eigene Tod im Arbeit". Tuto stať pro ministerstvo zpracoval filozof Černohradský, jenž parafrázuje Rilkův citát: "Kdo ještě dneska dbá o dobře propracovanou smrt v práci? Nikdo. Dokonce i ti nejvyšší manažeři, kteří by si mohli dopřát umírat zevrubně, začínají být nedbalí a lhostejní; přání mít vlastní smrt v zaměstnání se stává stále vzácnějším."

Studie dále klade důraz na to, aby náhlý skon přestárlého pracovníka nezavinil úmrtí jednoho nebo více mladších pracovníků. Proto se například počítá s jištěním jednoho řidiče (nebo pilota) několika náhradníky (tzv. klony vyškolenými na stejnou pozici). Tak například pro dálkové lety se uvažuje až o deseti náhradních pilotech. Cestující si budou muset zvykat i na to, že se mezi nimi bude potácet povícero vrásčitých ženštin s cateringovými tácky, některé z nich o francouzských předloketních berlích. V tajné zprávě ČSA, jež je přílohou studie, se uvádí, že u menších dopravních letadel by mohlo dojít k tomu, že vzdušný prostor budou křižovat pouze letadla s piloty a jejich klony.

Zcela zásadním se jeví změnit společenské vědomí a klima tak, aby firmy začaly zaměstnávat starší pracovníky. Tahle země není pro starý (zaměstnance), a to se musí změnit. Dnes je na trhu práce pohrdáno již padesátníky a otřepanou frázi personalistů „dynamický mladý kolektiv“ je třeba nahradit sloganem „stabilní geriatrický kolektiv". Toho bude dosaženo úpravou legislativy a věkovými kvótami. Počítá se s dekadickým dělením na sedmdesátníky, osmdesátníky a devadesátníky. Stovkařům stát rovnou nabídne tzv. "eutanázovné", vyplácené předem, formou poslední večeře. Studie v tomto akceptovala společnou připomínku sečtělého ministra školství, který se nechal volně inspirovat povídkou André Mauroise "Thanatos Palace Hotel", a ministra zdravotnictví, který myšlenku podpořil tezí "stáří je prostě nevyléčitelné a působí státu útrapy bez možnosti zlepšení."
Se současnou ostrakizací starších pracovníků je nutné radikálně skoncovat, především při jejich náboru. Teprve asi tak rok před odchodem do důchodu je vhodné pracovní podmínky začít zhoršovat drobnou šikanou a přetěžováním zaměstnanců s výhledem na českou verzi karoši.

"Stáří se má ctít i kdyby se mělo mlátit holí. Krásní mladí lidé jsou umělecká díla, jako třeba ministerské asistentky, ale krásní staří lidé jsou hříčkou přírody." Píše v závěru studie - zřejmě rovněž sečtělý - ministr práce a sociálních věcí.

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Jenda Šilhavý | pondělí 27.6.2011 10:10 | karma článku: 26,86 | přečteno: 2624x
  • Další články autora

Jenda Šilhavý

Žiju v polychlaporii

9.1.2024 v 9:09 | Karma: 15,75

Jenda Šilhavý

Automobilism jest debilism

29.8.2022 v 7:07 | Karma: 12,18