- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jednou z nejzřetelnějších „novinek“ Lisabonské smlouvy je zavedení úřadu „vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku“, do jehož pravomocí náleží kompetence zasahující do svrchovaností členských států. Tímto tedy vzniká jakési ministerstvo zahraničí a bezpečnosti EU v jednom a přenáší zahraničně-politické kompetence jednotlivých členských států na orgány EU. Rozhodnutí těchto orgánů jsou pro členské státy závazná – čl. 14:
„odst. 1
Vyžaduje-li mezinárodní situace operativní akci Unie, přijme Rada nezbytná rozhodnutí. V rozhodnutích jsou vymezeny cíle, rozsah, prostředky, které budou Unii poskytnuty, podmínky jejich provádění, a je-li to nezbytné, doba trvání.
odst. 2
Rozhodnutí podle odstavce 1 zavazují členské státy při zaujímání postojů a při provádění jejich činnosti.“
Dále se ve smlouvě upravuje složení Komise, a následujícím způsobem: čl. 9d odst. 5 „Ode dne 1. listopadu 2014 se Komise včetně předsedy a vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku skládá z takového počtu členů, který odpovídá dvěma třetinám počtu členských států[1], nerozhodne-li Evropská rada jednomyslně o změně tohoto počtu.“ Je tedy zřejmé, že ne všechny členské státy budou napříště zastoupeny v Komisi, čímž se samozřejmě i sníží váha jednotlivých hlasů, ale je zde také ponechána možnost do budoucnosti upravit složení Komise jiným způsobem. Další zajímavý prvek obsazování Komise se nachází v článku 9d odst. 3 „Členové Komise jsou vybíráni podle celkové způsobilosti a evropanství z osob, které poskytují veškeré záruky nezávislosti.“ Co se skrývá pod pojmem evropanství, mi není dost dobře jasné a ani samotná smlouva nedává odpověď na takovou otázku, proto si nejsem úplně jist, kdo může splňovat takové podmínky.
Přijetím Lisabonské smlouvy se také Česká republika zaváže k „Listině základních práv Evropské unie“(článek 6), čímž bude ČR vázána dvěma Listinami základních práv, které jsou sice podobné, nicméně nejsou totožné. V téhle situaci se dostane ČR do problému, která z nich má „přednost“ a také neodporuje-li Lisabonská smlouva tímto ustanovením ústavnímu pořádku České republiky. Domnívám se, že taková situace může nastat, protože „Listina základních práv a svobod“ je nedělitelnou složkou ústavního pořádku ČR.
Zcela zřejmým cílem Lisabonské smlouvy je regulovat všechny myslitelné odvětví. Tvůrci tak definují, vymezují a převádí do kompetencí orgánů Evropské unie složky jako je zahraniční a bezpečnostní politika, finance, energetika, životní prostředí ale i cestovní ruch nebo vesmír. Ovšem zcela nejzásadnějším výsledkem Lisabonské smlouvy má být usnadnění schvalovacích procesů uvnitř unie, kdy se snižuje procento hlasů k dosažení kvalifikované většiny na 55% (článek 205) a rozšiřuje oblasti, kde není potřeba ratifikace členskými státy. Vstoupí-li Lisabonská smlouva v platnost, bude politika všech členských států ovládána byrokratickým aparátem Evropské unie. Proto se domnívám, že Lisabonská smlouva vážně narušuje svrchovanost České republiky a není tedy v zájmu naší země ji schvalovat, proto by každý občan měl apelovat na naše zákonodárce, aby se, chtějí-li zachovat naši svrchovanost, vyslovili proti ratifikaci této smlouvy.
[1] zvýrazněno autorem
Údaje byly čerpány z Úředního věstníku Evropské unie pod značkou C 306/11
Další články autora |