Když zelený šílenec dostane moc
Bydlí tu, ale nezaparkuje. Bydlí tu, ale neprojede. Nějakou chytrou hlavu totiž napadlo, že zavede parkovací zóny. Takže když jste z Vinohrad, (možná) zaparkujete na Vinohradech. Když jste ovšem z Vinohrad a potřebuje si zajet koupit novou židli o kousek dál na Albertov, máte smůlu. Na Albertově mohou parkovat lidé z Albertova. Nájemníci bytů na Albertově mají náhle vyšší práva než obyvatelé Vinohrad. Lidé z Albertova si sice nekoupili veřejný prostor, ale tváří se, jako by byl jejich a vyhání z něj vinohradské „imigranty“. Ale běda, když bydlíte na Albertově a zachce se vám zajet si na oběd na Vinohrady!
Nedosti na tom. Pražští politici místo toho, aby už konečně dostavěli asi nejdražší tunel planety, vymýšlí další kejkle. Mezi jejich poslední nápady patří, že levnější rezidentní parkování by měli mít ti řidiči, kteří mají zároveň roční kupon na městskou dopravu. Jinými slovy vyplatilo by se koupit si kupon, hodit ho do koše a dál vesele používat auto. Ve skutečnosti totiž nejde o pomoc Praze a její dopravě, ale o pomoc Dopravnímu podniku a statistice. Když už jednou Praha vybudovala Dopravní podnik, potřebuje, aby se investice vyplatila. Aspoň na papíře.
A jelikož Praha taky investovala do cyklostezek, čekám, že není daleko chvíle, kdy levnější parkování bude mít ten, kdo prokáže, že vlastní kolo. To aby se statistika cyklistů vylepšila a investice do cyklostezek se „vyplatila“. A modlím se, aby Praha neinvestovala do paroplavby, protože řidičák na parník si fakt dělat nechci.
Úplně stranou jde fakt, že ať se nám to líbí nebo ne, Praha není Amsterodam. Ježdění na kole v Praze nedává ani z poloviny takový smysl jako v Nizozemsku. Ano, jakžtakž dává smysl zajet si těch pár metrů v přecpaném centru od Karlova mostu do Poslanecké sněmovny. Ano, chápu, že se mnohým líbí, jak důchodci v Amsterdamu nebo Bazileji drandí všude na kole. Nicméně název „Nizozemsko“ jest od „nízké“ a tedy placaté země. V Praze se jaksi nacházejí kopce. Dodnes nevím, co si myslet o těch, kteří si to v dnešním horku šlapou mezi auty podél rušné barrandovské tepny ze Smíchova na Barrandov, nebo z Holešovic do Kobylis. Mám je obdivovat za jejich fyzičku, nebo si klepat na čelo za jejich prostoduchost, s níž se řítí sportem ku zdraví? Většinou volím to druhé, neb na léčení astmatu těchto zoufalců se finančně budu podílet i já. Už vidím ty davy důchodců šlapajících od řeky vzhůru do Kobylis.
Trend je ale jasný. Ekoterorismus nejspíš půjde dál. Když ho včas nezastavíme, brzo nám pražští radní zakážou do Prahy jezdit úplně. (Pochopitelně pražští politici a pánové z podsvětí budou mít výjimku a do centra budou moct po prázdných ulicích jezdit dál se speciálním povolením, protože na taxi službu se zákaz vztahovat nebude. Pražané jim budou mávat z přeplněných autobusů s odérem, který by se dal krájet.)
Že to je plané sýčkování? Houbeles. Pomalu ale jistě k tomu vše spěje: Například rada městské části Prahy 5 se usnesla omezit průjezdnost centrálních částí Prahy 5 pro individuální automobilovou dopravu. Dojde k umělému uzavření jízdních pruhů. Údajně s cílem zklidnit dopravu a zlepšit životní prostředí. Prakticky s cílem uměle ucpat průjezd tak, aby řidiči byli odrazeni od ježdění vlastním autem po vlastním městě. Netuším, který zelený mozek si může myslet, že je-li někde zácpa a já jí uberu místo, zácpa opadne. Patrně si dotyčný uhnal na kole za zhoršené smogové situace jistou mentální indispozici. A zcela jistě rozhoduje nikoliv o vlastních, ale o veřejných penězích. Protože sháníme evropské peníze na infrastrukturu a stavíme z nich silnice, abychom z nich vzápětí dělali pěší zónu. To je plýtvání.
Všechno by mohlo jakžtakž dávat smysl, kdyby tahle šikana řidičů neřidičům pomohla. Jenže nepomůže. Protože tohle na první pohled ekologické řešení zcela neekologicky a neekonomicky propálí víc benzínu a nafty, zvětší zácpu a zvýší čoud.
Šikana řidičů ovšem pokračuje i na vyšší úrovni. Vládě nestačí, že nás bude při každé platbě špehovat skrze elektronickou evidenci tržeb; špehovat bude i skrze další a další kamery. Údajně proto, abychom nejezdili rychle. A tak budou na dálnici D1 rozmístěné inteligentní radarové systémy. Úžasné. Až na tu drobnost, že když vás kamera vyfotí, nejspíš můžete zůstat v klidu, protože nebude dost úředníků, aby vám také dali pokutu. A tak se pokuta promlčí. Už dnes se totiž města a obce, které pokuty za dopravní přestupky vypořádávají, hrozí velkého nárůstu případů.
Jak známo, přemíra kontroly, ale bez následného trestu za porušení pravidel, celkem s jistotou vede ke zvýšení riskantnosti chování, protože hříšníci si zvyknou hřešit na bezzubost systému. Takže vzhůru k novému plýtvání státním rozpočtem a ještě rychlejší jízdě po dálnicích. Mám takový divný pocit v kostech, že není daleko doba, kdy nám Velký Bratr začne kamerou kontrolovat ložnice, zda se nedopouštíme zdravotně riskantní polohy při sexu. Dobrou zprávou ale je, že stejně nebude k dispozici žádný volný úředník, který by kamerové záznamy řešil.
Vladimír Pikora a Markéta Šichtařová
Markéta Šichtařová
Hospodářský růst jde do kopru
Jako spíš „optimistická“ zpráva bylo tiskovými agenturami prezentováno oznámení, že Škoda Auto začne v Indii vyrábět malé sportovně-užitkové vozidlo SUV s délkou do čtyř metrů,
Markéta Šichtařová
Držím pěsti zemědělcům
Taky jste slyšeli tu řečnickou otázku, o co prý vlastně zemědělcům jde, když zisky mají pořád dobré?
Markéta Šichtařová
Ohrožení suverenity?
Doba covidová byla obrovským fenoménem a pokusnou laboratoří, jakou jsme si do té doby neuměli představit.
Markéta Šichtařová
Česká kritéria pro přijetí eura
V poslední době více než kdykoli dříve slýcháme od vládních představitelů volání po zahájení procesu k přijetí eura.
Markéta Šichtařová
Kvóty na ženy: Mentalita oběti
Český mediální prostor notně rozvířil nový vládní návrh o minimálním povinném zastoupení žen v radách evropských společností kótovaných na burzách v členských státech.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Česko si letos během oslav prvního máje připomene i dvacet let v EU
Sledujeme online Začínají každoroční oslavy prvního máje. V Praze pořádají tradiční setkání strany hnutí a spolky,...
Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky
Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...
Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu
Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...
Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky
Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...
- Počet článků 687
- Celková karma 43,44
- Průměrná čtenost 20125x
ředitelka společnosti Next Finance s.r.o., ekonomka,
spoluautorka několika bestsellerů o aktuální ekonomicko-politické realitě.
V roce 2016 vydala knihu Jak to vidí Šichtařová, aneb Co nám neřekli o imigraci, důchodech a naší budoucnosti.