V obchodu A3 Sport mi neuznali reklamaci. Prý ze strachu, že přijdou o práci

V obchodě A3 Sport jsem si zakoupila batoh. Hlavní vada spočívá v tom, že se mi batoh při chůzi do půlky otevírá. Reklamace byla zamítnuta. Zaměstnanci tvrdí, že batoh je i s vadami v pořádku. Prý by je jinak vyhodili.

JAK JSEM SI VYBÍRALA BATOH V OBCHODU A3 SPORT

Někdy zažívám takové situace, až mi z toho zůstává rozum stát. Je to jako špatně napsaná černá komedie, které se ale ani s největším úsilím nemohu zasmát. Asi tak bych popsala zkušenost s obchodem A3 Sport.

Většinou ve sportovních obchodech nenakupuji. Běhám, chodím, cvičím a posiluji, ale přitom všem si vystačím s kvalitními sportovními botami, jedněmi tepláky a bavlněným tričkem. Ale co určitě potřebuji, je kvalitní sportovní batoh. Bez něj se při nákupech jídla a výletech neobejdu.

A tak jsem v červnu 2020 zavítala do obchodu A3 Sport s. r. o.Obchodním centru Fórum Ústí nad Labem, abych si pořídila nový batoh. Byla to moje první návštěva v tomto obchodě v životě. Okamžitě se mě ujala sympatická mladá prodavačka a aktivně se zajímala, co potřebuji a jak by mi mohla pomoci.

Procházely jsme obchod sem a tam a hledala dokonce i ve skladu. Batohy, které totiž měli vystavené, byly většinou obrovské a vzhledem k tomu, že jsem subtilní postavy, potřebovala jsem menší batoh. To bylo jedno kritérium. Dalším bylo, aby měl batoh námořnicky modrou. Posledním požadavkem byla cena, nechtěla jsem extrémně drahý batoh, protože jsem neměla ani žádné speciální požadavky.

Nakonec jsem si vybrala jednoduchý batoh značky Converse. S teniskami Converse jsem byla spokojená a nosila jsem je mnoho let, tak proč ne batoh od této značky? Splňoval mé požadavky a cena 590 Kč se mi zdála přiměřená. Milá prodavačka házela ochotně úsměvy nalevo napravo, já zaplatila a spokojeně jsem odešla s batohem domů.

PRVNÍ VADY BATOHU

Začalo to asi po roce nošení batohu. Zjistila jsem, že povolila niť a rozpáral se popruh, ven se prodral molitan. To jsem však za hrozné nepovažovala. Jsem totiž švadlena. Takže jsem vzala jehlu a niť a 10 cm rozpáraného popruhu jsem si opravila.

Co se ale ukázalo jako zásadní problém, byl vadný zip. Před pár týdny jsem šla domů s nákupem v batohu, a když mi dávalo auto přednost na přechodu pro chodce, tak jsem krátkou vzdálenost přeběhla na chodník (abych řidiče nezdržovala). Po pár krocích jsem zjistila, že mám do půlky otevřený batoh! To mě vyděsilo!

Tak toto je hlavní vada. Když je batoh trochu plný, zde asi do poloviny, tak se takhle otevře při chůzi.

Okamžitě jsem začala zjišťovat, zda jsem neztratila po cestě na přechodu potraviny a hlavně, zda mi nevypadly z otevřeného batohu peněženka a doklady. Nic jsem naštěstí neztratila, protože jsem obojí měla uloženo na dně batohu. A tím, že jsem si všimla otevřeného batohu brzy, nevypadly mi z batohu ani potraviny (byl plný do poloviny).

Tohle je dle mého názoru vážný důvod, proč batoh reklamovat. Nikdy se už nemohu spolehnout, zda se mi opotřebovaný zip, který se otevírá při zátěži, nečekaně nerozjede a já něco neztratím z otevřeného batohu. Nebo mě dokonce někdo neokrade, když půjdu po ulici s otevřeným batohem. Tohle je divoký kraj! Tohle je Sever!

Prodřený materiál na zádech, jak jsem batoh nosila. Prý jsem si to způsobila sama právě tím, že jsem batoh používala.
Poškozený materiál vespod.

REKLAMACE BATOHU V OBCHODU A3 SPORT

A tak jsem se vydala do ochodu A3 Sport v Ústí nad Labem a batoh po 1 roce a 4 měsících nošení v záruční době reklamovala. Jednal se mnou mladý sympatický prodavač a všiml si dokonce vad, které jsem já nepostřehla – batoh měl na dvou místech díry (zádech a zespoda). Byla jsem ráda, že si toho všiml a řekl, abych to napsala do reklamačního formuláře. To jsem také udělala.

Rovněž jsem zmínila rozpáraný popruh a k tomu napsala poznámku, že jsem švadlena a spravila jsem vadu sama.

Popruh batohu, který se rozpáral, jsem si sama spravila.

Mladý prodavač mě ujišťoval, že při takových vadách mi velice pravděpodobně vrátí peníze. Řekl, že prodejna A3 Sport mají dohodu s obchodem A3 Sport v Plzni, kde vyřizují reklamační řízení. Prý mi přijde SMS, kdy si mám přijít pro vyřízenou reklamaci zboží. S dobrým pocitem jsem odcházela z prodejny a doufala, že se věc rychle vyřeší.

NEUZNANÁ REKLAMACE ZBOŽÍ, I KDYŽ JE VADNÉ?

2. listopadu 2021 mi dorazila SMS, že si mám přijít pro zboží z reklamace. Výsledek: ZAMÍTNUTO. Už samotná SMS mě nepotěšila. Očekávala jsem, že reklamace bude vyřešena kladně.

Dne 6. listopadu 2021 jsem se tedy vydala do prodejny A3 Sport v Ústí nad Labem, abych se dozvěděla, proč mi zamítli reklamaci. Jednala jsem s mladou prodavačkou. Ta mi předala protokol o zamítnutí reklamace s tím, ať si to přečtu sama. Ani nebyla schopna mi to oznámit sama! Začala jsem mít z celého jednání podivný pocit. Něco tady smrdí, napadlo mě.

Pak se k nám přidala ještě jedna starší prodavačka a prodavač kolem padesáti let. Sledovali můj rozhovor s prodavačkou.

V odůvodnění se píše: „Vámi reklamované zboží bylo důkladně prohlédnuto a bylo zjištěno, že u tohoto zboží se nejedná o výrobní vadu či sníženou kvalitu materiálu. Zboží vykazuje známky mechanického poškození. Reklamace zboží byla konzultována s jednatelkou společnosti. Tímto je pro nás reklamace vyřízena.“

Jako důvod, proč mi odmítá obchod A3 Sport vrátit peníze uvádí, že jde o mechanické poškození. Ano, vždyť je to batoh a ten se, jak známo, nosí na zádech. Při chůzi se batoh přirozeně musí na zádech hýbat. Přichází do kontaktu se zády, s oblečením, a dochází k otírání. Argumentovat tedy tím, že jde o mechanické poškození, je stejné, jako kdyby jste člověku, kterému se rozpadají boty argumentovali tím, že boty neměl nosit. To se týká prodřeného materiálu v místě, kde přicházel batoh do kontaktu na zádech.

Proč nevydržela látka (je tam prodřená díru) zespodu batohu, je pro mě záhadou. Batoh jsem po dobu užívání na zem pokládala a v žádném případě jej netahal po zemi jako "kačenu", abych tam záměrně vydřela díru. V obou případech jde o nekvalitní materiál, který nevydržel normální používání zboží. Kdyby byl materiál kvalitní, vydržel by déle, než 1 rok a 4 měsíce.

Nejzávaznější vadou je zip. Pokud je opotřebovaný, ano, nazvěme to mechanické poškození, tak je to u batohu, který je často nošen a používán, přirozené. Dámy a pánové, kdo z nás  nezažil, že se mu u oblíbených džínů nezačal rozjíždět zip? Kdyby byl zip kvalitní, tak by se to nestalo. 

Obrátila jsem se na mladou prodavačku.

  • „Můžete mi prosím vysvětlit, proč mi neuznali vady zboží, když se mi batoh otevírá při chůzi na zádech? Takový batoh je mi k ničemu!“ řekla jsem rozhořčeně.
  • „Tak si to přečtěte znovu,“ řekla prodavačka.
  • „Ano, já jsem si to přečetla, ale takhle to přece nemůžeme nechat! To bych si připadala jako naprostý idiot! Jak mám nosit batoh, který se mi otevírá při chůzi? Podívejte, já jsem švadlena, takže o tom něco vím. Hlavní problém je v tom, že zip není kvalitní. Teď je za dobu nošení batohu oběhaný a neplní svoji funkci.“
  • „Tak ho nesmíte tak plnit věcmi. Pak se vám nebude otevírat, když bude lehký.“
  • „Děláte si ze mě srandu?“
  • „Ne,“ odpověděla klidně prodavačka.
  • „A co ty díry? Ty by na batohu přece nebyly, kdyby byl ušit z kvalitního materiálu! A že jde o mechanické poškození, jak se píše v reklamačním protokolu, to mám jako nosit batoh v ruce?“ zeptala jsem se.
  • „Já vám k tomu nic neřeknu. Takhle to rozhodli v Plzni a já s tím nic neudělám,“ řekla prodavačka.
  • „Dobře, ale nějaký názor na to máte, ne? Přece si nemůžete myslet, že tohle je v pořádku! Já mám evidentně poškozený batoh, který nebudu moci nosit, protože se mi otevírá za chůze, a ty díry se budou ještě zvětšovat, a vy po mně chcete, abych si ten batoh odnesla domů, jako že je všechno v pořádku? Podívejte, já si připadám jako naprostý idiot!“
  • „Já s tím nic neudělám. Můžete si zaplatit soudního znalce a podat žalobu.“
  • „Vy moc dobře víte, že batoh stál 590 Kč a žaloba a soudní znalec by stál mnohonásobně tolik. Nikdo se nebude soudit o tak malou částku.“
  • „Já s tím nic neudělám. Mohla byste se ještě obrátit na pana vedoucího,“ řekla prodavačka.
  • „Dobře, zavolejte mi pana vedoucího!“ řekla jsem.

Ukázalo se, že vedoucím obchodu je muž kolem padesátky, který stál od nás dva metry a všechno sledoval a slyšel.

  • „Tak co mi k tomu řeknete vy? Abych se necítila jako naprostý idiot, že si odnáším z vaší prodejny vadné zboží a všichni mi tvrdí, že je to v pořádku?“
  • „Takhle to rozhodli a my to nezměníme,“ řekl vedoucí obchodu.
  • „To myslíte vážně?“ zeptala jsem se a viděla jsem rudě.
  • „Naprosto,“ odpověděl vedoucí obchodu klidně.

Podívala jsem na všechny tři zaměstnance obchodu A3 Sport.

  • „Můžete mi prosím vás říct, proč tady hrajeme tohle trapné divadlo? Přece vidíte jasně, že jsem v právu a měli byste mi tu reklamaci uznat! O co tady jde?“ zeptala jsem se.
  • „Já vím, ale když vám dám za pravdu, tak přijdu o práci. Vyhodí mě. Za to mi to nestojí,“ řekla mladá prodavačka.
  • „Takže proto raději budete lidem prodávat zboží, a když bude vykazovat vady, tak jim budete lhát a neuznáte to?“
  • „Ano, tak to dělat musíme. Nechceme přijít o zaměstnání,“ řekl vedoucí obchodu.

Podepsala jsem reklamační protokol, vzala si vadný batoh, řekla od plic, co si o nich myslím a šla jsem pryč.

PODIVNÁ POLITIKA OBCHODU A3 SPORT

Mám hluboký pocit zklamání a frustrace. Jsem šokována brutální upřímností zaměstnanců prodejny, když přiznali, že jim o spravedlnost nejde. Cítím se okradena. Přišla jsem o šest stovek. To mi nepřijde málo. Mám poškozený batoh, který se nosit nedá.

Co je však ještě horší, přiznání prodavačky a vedoucího obchodu A3 Sport, že záměrně podporují vedení firmy v tom, aby zamítali reklamace (byť se jedná o vadné zboží), protože se bojí, že by při velkém množství uznaných reklamací vad zboží zřejmě nesplnili interní kvóty a mohli by přijít o práci.

Odmítat uznat klientům vadné zboží je krátkozraké. Udělejte tohle všem, kteří v takovém obchodě nakoupí zboží s vadami, a rozkřikne se to tak rychle, že obchod přijde o zákazníky ani nemrkne. Proč by někdo nakupoval tam, kde se bude bát, že mu vadné zboží způsobené nošením či používáním neuznají?

Jsou obchody, kam chodím nakupovat ráda. Nejenže se ke mně chovají přátelsky a s úctou, ale také vím, že když budou problémy se zbožím, tak to zvládnou vyřídit důstojně. Mezi takové obchody patří např. Baťa, Alza, Ikea

A pak jsou obchody, které bych nikomu nedoporučila. Mezi ně mohu po dnešku zařadit obchod A3 Sport. O klienta jde jen na začátku, když vám prodávají zboží. Pak už ne. Jde o to, prodat co nejvíc a vad uznat co nejméně. Jak jsem pochopila z dnešního rozhovoru s prodavačkou a vedoucím prodejny, nikdo z nich si to nechce rozházet s vedením a tak „obětují“ radši vás, klienty.

Krásné podzimní dny a žádné vadné zboží vám přeje Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander

Autor: Hana Rebeka Šiander | sobota 6.11.2021 19:06 | karma článku: 42,37 | přečteno: 11289x