Proč se nechá Audi šikanovat úchylnými lidmi?

Značka Audi stáhla reklamní fotografii na své nové auto s malou dívkou, která držela v ruce banán. Podlehla tlaku lidí, kteří se o reklamě negativně vyjadřovali na sociálních sítích. Co to bylo za lidi? A byli duševně v pořádku?

MOJE ZKUŠENOST S LIDMI NA FACEBOOKU

Žijeme v době sociálních sítí. Ačkoliv se mnozí lidé neobejdou bez sociálních sítí víc jak pár hodin (pak už prožívají abstinenční příznaky), mně se bez nich žije velice dobře. A ne že bych neměla žádnou zkušenost. Na sociální síti Facebook (FCB) jsem byla od roku 2008 do roku 2015, tedy dlouhých sedm let. To není zrovna málo.

Pokud byste si rádi přečetli o mých zkušenost s FCB, zde je můj blog: https://siander.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=476249

S tím souvisí také blog, jak zrušit profil na FCB: https://siander.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=476729

Jedním z hlavních důvodů, proč jsem sociální síť zrušila, byl, že většina lidí, kteří jsou účastníky na sítích, sami sebe pasují do role vševědoucích lidí, a bez jakýchkoliv znalostí konkrétního člověka a nulových poznatků z oborů psychologie či psychiatrie, se cítí být oprávněni druhým kecat do života.

Dlouho jsem takovým lidem na FCB oponovala, vysvětlovala, jaká zastávám stanoviska a co mě k tomu vede. Mnohokrát jsem odrážela písemné útoky a pak i mazala hanlivé příspěvky. Poslední měsíce na FCB mi chodily anonymní zprávy (nikdy jsem nepřišla na to, od koho byly), ale bylo mi vyhrožováno. Když se k tomu přidala další negativa, a já jsem situaci vyhodnotila, že mi FCB víc bere, než dává, dospěla jsem k názoru, že je na čase se rozloučit.

SEXUÁLNÍ NARÁŽKY CHLAPCŮ BĚHEM DOSPÍVÁNÍ

Zažil to snad každý. Ať už jste žena či muž. Stačí jen zavzpomínat. Na základní škole, kdy kluci dospívají, se holky nevyhnou trapným poznámkám, které v sobě často mají sexuální podtext. Kluci se domnívají, jak jsou strašně „in“ mez sebou a vtipní, ale holky, které jsou mentálně o dva roky vpředu, to vnímají opačně. Trapné, nízké, ubohé a už vůbec ne legrační.

A tak jsme mnozí jistě zažili situaci, kdy dívka drží ve školní jídelně v ruce banán, ale kluci z toho mají třetí světovou válku. Můžou se utlouct smíchy. Většině kluků se totiž vybaví: penis = sex. Anebo jiná situace. Nevinný nákup dvou malých melounů mladou dívkou, která si zapomene vzít nákupní tašku a nese je tak, že si melouny opře o hrudník. To může být pro dospívající chlapce legrace k popukání.

Tak bych mohla pokračovat. Pasoucí se kozy na zelené louce, dojení krav…

Nevím, jak pro jiné dívky, ženy či dámy, ale pro mě bylo velkou úlevou, když kluci kolem mě dospěli. Nevinné ovoce se opět stalo ovocem, kozám a krávám byl opět navrácen statut domácího dobytka.

AUDI A REKLAMA NA NOVÝ VŮZ

Dění kolem reklamy na nový model značky Audi RS4 Avant, která rozvířila v Evropě veřejné mínění, mi období dospívání připomněla. Pro ty, kteří netuší, o co jde, nastíním základní informace.

Audi zveřejnila reklamní obrázek s novým modelem RS4 Avant. O přední část auta se opírá holčička v letních šatech a džínové bundě. Na nose má sluneční brýle. V ruce drží na půl oloupaný banán, na kterém si pochutnává.

Reklamní foto mělo popis: „Nechte vaše srdce bít rychleji - ve všech aspektech”.

POKUD UMÍTE ANGLICKY, MŮŽETE SI PUSTIT VIDEO NA YOUTUBE:

Po zveřejnění reklamy se strhla doslova bouře na sociálních sítích! Jedni začali obviňovat značku Audi z toho, že holčičku umístili do role malé Lolitky, pro další byl trnem v oku banán jako výraz sexuální symboliky, jiní viděli na fotografii snahu ukázat Audi, jak mohou jejich auta snadno zabíjet malé děti, která nejsou vpředu vidět…

REAKCE AUDI?

Vedení Audi pod kritikou veřejnosti (tím se myslí lidé vyjadřující se na sociálních sítích) reagovalo omluvou a prohlášením: „Audi nikdy nemělo v úmyslu někomu ublížit. Upřímně se omlouváme za tento necitlivý obrázek a zajistíme, aby v budoucnu již nebyl použit. Interně prozkoumáme, jak byla tato kampaň vytvořena a zda neselhaly kontrolní mechanismy.“

PROČ SE NECHÁ AUDI ŠIKANOVAT ÚCHYLNÝMI LIDMI NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH?

Pokud se jenom trochu zamyslíme nad obsahem, který je k dispozici na sociálních sítích, dojde nám celkem rychle, že jde často o to nejhorší, co se v lidech probouzí a dere se na povrch.

Je to tak snadné! Názory, které totiž lidé na sociálních sítích vyjadřují, napíší jednoduše na počítač, tablet či na mobil a odešlou „do světa“. Na základě psychologických a sociologických šetření je dokázáno, že jen nízké procento těchto lidí by si totéž dovolilo říct druhému člověku či vedení firmy do očí.

Je snadné se skrýt za statusem! Je přece tak snadné si vytvořit falešný profil! Je jednoduché házet špínu na lidi či firmy, když za to nenesete žádné následky. Děsí mě, že žijeme v době, kdy veřejnost seriózně naslouchá anonymním slovním průjmům. Oceňuje tyto projevy a vnímá je jako důležité.

Žijeme v době, kdy máme strach, abychom náhodou někoho nediskriminovali, a to jen proto, že mu nedáme možnost vyjádřit jeho názor. Ale zamyslel se někdo nad tím, že to, co se právě děje automobilové značce Audi, je také diskriminace?

CO JE TO DEVIACE?

Když jsem studovala na Policejní akademii ČR předmět Sociální deviace u proděkana Mgr. Josefa Dubského, učil nás, že deviace (česky úchylka, odchylka) je všechno, co se odchyluje od normálu. Od většiny společnosti.

Jestliže v banánu vidí třináctiletý kluk symbol penisu, je to normální. On z toho vyroste. Pokud ale dospělí lidé vidí v dívčině ruce místo banánu penis, řekla bych, že je možné to hodnotit jako odchylku od normálu zcela jistě. To opravdu není norma (rozumějte: norma pro většinu společnosti).

CO JE TO RORSCHACHŮV TEST?

Situace s kritiky reklamy Audi mi silně připomíná americký dobrodružný a akční sci-fi film „Armageddon“ z roku 1998. Před odletem do vesmíru testují budoucí posádku naftařů. Jednoho z nich si zahrál vynikající herec a režisér Steve Buscemi.

Když s ním psycholog prochází Rorschachův test, tak při pohledu na inkoustové skvrny na čtvrtkách odpovídá: „Vidím malá ženská prsa, velká ženská prsa, středně velká ženská prsa…“ Jeho kolega, kterého hraje Ben Affleck, tam však vidí něco jiného. Je totiž zamilovaný do mladé ženy a její otec mu nechce dát souhlas k svatbě. To tedy vidí zase on v každé inkoustové skvrně.

Rorschachův test je jednou z psychologických metod, které se používají k rozboru osobnosti. Jedná se o projektivní test, využívající projekci myšlenkových pochodů a osobnostních rysů na neurčité objekty.Wikipedia.org

Jinými slovy, každý z nás může v banánu vidět cokoliv. Ale pokud jste člověkem, který vidí sexuální symboly všude (v reklamách na auta, v obchodě, na ošatce s ovocem, v jednotlivých druzích oblečení, dětských hračkách…), máte vážný problém a nebylo by od věci si najít dobrého psychologa. Popovídat si s ním. Velice pravděpodobně dojde i na Rorschachův test.

CO NAPSAT ZÁVĚREM?

Je skvělé, když jsme obklopeni lidmi, kterým na nás záleží, kteří nás znají a čas od času nám poskytnout zpětnou vazbu. Je ale špatné, když se veřejné mínění řídí výkřiky neznámých lidí na sociálních sítích. Napadlo vás někdy, že mohou mít třeba vážné osobní problémy? Možná to jsou oni, kdo by potřebovali péči psychologa či psychiatra. Ne člověk z marketingového oddělení Audi. Pokud se budeme my, značka Audi, nebo další společnosti přizpůsobovat takovým lidem, nedopadne to dobře. Za chvíli to budou totiž oni, kteří budou nastavovat pravidla a budou řídit náš svět. Jak? Svým vlastním pokřiveným (úchylným) způsobem.

Krásné letní dny, a pokud možno zdravý rozum v hrsti, Vám přeje Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie a zdroje informací:

Článek autora s novinářskou zkratkou laz, Novinky.cz s názvem: „Audi se omlouvá za reklamní fotku, na které je holčička s banánem“. 4. 8. 2020. Článek je dostupný zde: https://www.novinky.cz/auto/clanek/audi-se-omlouva-za-reklamni-fotku-na-ktere-je-holcicka-s-bananem-40332423#seq_no=5&source=hp&dop_ab_variant=0&dop_req_id=HT1mlUQ2C7y-202008051359&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Informace o Rorschachově testu jsou dostupné na wikipedia.org zde:https://cs.wikipedia.org/wiki/Rorschach%C5%AFv_test

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Hana Rebeka Šiander | pátek 14.8.2020 17:19 | karma článku: 47,31 | přečteno: 16481x