Proč se na čokoládové tyčince Kofila změnil mouřenín na modřenína?

Před dvěma roky jsme byli, my, zákazníci a milovníci oblíbené čokoládové tyčinky Kofila, ujišťováni vedením společnosti Nestlé, že obal nezmění. Ouha! Z ikonického tureckého mouřenína se stal modřenín!

MOHOU BÝT KRESLENÉ ČOKOLÁDOVÉ LUPÍNKY RASISTICKÉ?

Psal se červen roku 2020 a já jsem tehdy četla zajímavý článek „Výrobce cereálií čelí nařčení z rasismu kvůli hnědému stvoření. Mouřenín z čokolády Kofila je v bezpečí“ na zpravodajském serveru Novinky.cz.

Co se tam psalo? Zkrátka a jednoduše bývalá britská poslankyně Fiona Onasanyaová se ptala na sociálních sítích cereálního gigantu Kellogg's, proč má na dvou výrobcích jiné obaly? Naznačovala, že hnědá opička na jedné papírové krabici cereálií Coco Pops je rasistická.

Řetězec Kellogg's čelil stížnostem na sociálních sítích z rasismu již v roce 2017. Jeden čokoládový lupínek byl totiž zobrazován v kreslené podobě jako uklízeč se sluchátky na uších a čistícím strojem na elektřinu v rukou. A tak řetězec Kellogg's rychle na stížnosti zákazníků raději zareagoval a obal stáhl.

TO SE DĚLO V ZAHRANIČÍ S LUPÍNKY OD KELLOGG´S. A CO U NÁS?

Člověka hned napadne, zda se i u nás v České republice strhne vlna změn názvů a obalů potravin. A to jenom proto, že se někomu bude zdát reklama či obal potravin, na který jsme sto let zvyklí, politicky nekorektní, anebo rovnou rasistický.

Měli bychom se bát například o oblíbenou čokoládovou tyčinku Kofila, kterou známe my, naši rodiče, ale i prarodiče?

KDO BY NEZNAL ČOKOLÁDOVOU TYČINKU KOFILU?

Každý z nás nejspíš Kofilu zná. Najdeme ji v každém obchodě mezi čokoládovými pochoutkami, ale také na předních místech regálů před pokladnami, kde my, zákazníci postáváme a netrpělivě čekáme, až přijdeme na řadu a budeme moci zaplatit. A tak nás Kofila láká a smyslně vábí, abychom po ní sáhli…

Na webu OrionČokoláda.cz se o této ikonické pochoutce dočteme: „Originální kávová chuť a obrázek mouřenína na typicky žlutém obalu nás provází celé generace. KOFILA spatřila světlo světa poprvé v roce 1923 a dodnes jejímu mystickému kouzlu a tradiční chuti podléhají tisíce lidí v České republice a na Slovensku. Specifická kombinace kávy a čokolády láká k ochutnání a zaručuje opravdu vytříbený chuťový zážitek, probouzí smysly a nechává prostor pro inspiraci. Vychutnejte si ji, kdykoliv potřebujete povzbudit nebo se naopak na chvíli zastavit. Stejně jako s šálkem poctivé kávy.“

O historii Kofily či vývoji obalů se na oficiálním webu čokoládovny Orion nedočteme. Ale v roce 1992 se švýcarská nadnárodní společnost Nestlé stala jedním ze strategických partnerů při privatizaci a.s. Čokoládovny.

První obal Kofily navrhl výtvarník Zdenek Rykr v roce 1923. Ano, je to ten známý černý mouřenín v turbanu a hrnkem kávy v rukou. Uznávaný výtvarník se při tvorbě postavičky nechal inspirovat Turkem Achmetem. Ten jako první na našem území svobodného Československa servíroval kávu.

Pohled z Uměleckoprůmyslového muzea. Původní obal Kofily z roku 1923

ROK 2019 - ŽÁDNÉ ZMĚNY OBALU KOFILY NEBUDOU

Před dvěma lety se k tématu změn obalů vyjádřil Robert Kičina z československé pobočky společnosti Nestlé. „Jsme na Rykrovu kresbu hrdí, je to jedna z nejikoničtějších značek, které máme. Nezaznamenali jsme žádné tlaky ani negativní ohlasy v tomto směru.“

Pohled z druhé strany

ROK 2022 – Z MOUŘENÍNA NA KOFILE SE STAL MODŘENÍN

Od tohoto výroku v roce 2019 uběhly dva roky. Máme rok 2022. A co se stalo? Kofila změnila svůj obal. V čem? Z mouřenína, tedy muže černé pleti, se stal modřenín (ať už to znamená cokoliv). Zkrátka muž modré pleti.

HLAVNÍ DŮVODY PRO ZMĚNU OBALU KOFILY

„Již v minulosti obal Kofily prošel různými změnami, změnila se barva kalhot postavičky i tvar hrnečku. Nyní jsme s novým složením upravili také barvu obličeje postavičky z černé na modrou. To nyní odpovídá značce Orion a více ladí s barvou tohoto loga,“ uvedla pro idnes.cz tisková mluvčí Tereza Skrbková.

Modrá pleť tedy více ladí s logem. Fajn. Dalším důvodem pro změnu obalu je to, že se nyní vyrábí Kofila ze 100% udržitelně získávaného kakaa.

Nový obal Kofily s modřenínem, ať už to znamená cokoliv

Nevím, jak vám, ale mně to zní opravdu neuvěřitelně. Tak nějak falešně. Nejsem jediná, komu se to nezdá. Změna mouřenína na modřenína vyvolala pobouření mezi českými zákazníky! Někteří jdou až tak daleko, že odmítají svoji oblíbenou Kofilu kupovat.

Ze slibů z roku 2019, že se nic měnit nebude, protože žádné negativní tlaky Nestlé nezaznamenala, sešlo. Je tmavá pleť urážkou pro Turky?! Pro černochy?! Pro koho? Nějak nechápu, proč by Turek nemohl nabízet šálek kávy? Copak Turci nejsou majitelé kaváren? Co je to za nesmysl dát Turkovi modrý obličej?!

Ano, modrý obličej se více hodí k modrému logu, to jej pravda. To nelze popřít.

Dle mého skromného názoru to je škoda. Nebudu zapírat, je mi z toho smutno. Přišli jsme o kus historie, která souvisela s našimi vzpomínkami, naším dětstvím, příběhy a krásnými zážitky. Příští rok by Kofila oslavila 100. narozeniny bez větších zásahů do obalu. No, nedočkala se toho…

Krásné jarní dny a už žádné modřeníny vám přeje Vaše blogerka Hana Rebeka Šiander

Fotografie:

hrš

Článek novináře se zkratkou tcs „Výrobce cereálií čelí nařčení z rasismu kvůli hnědému stvoření. Mouřenín z čokolády Kofila je v bezpečí“, server Novinky.cz, 16. 06. 2020, je k dispozici zde: https://www.novinky.cz/koktejl/clanek/vyrobce-ceralii-celi-narceni-z-rasismu-kvuli-hnede-opicce-mourenin-z-kofily-je-v-bezpeci-40327797

Informace o výrobku Kofila najdeme na webu orioncokolada.cz zde: https://www.orioncokolada.cz/vyrobky/kofila

O historii společnosti Nestlé v ČR se dočtete zde: https://www.nestle.cz/cs/o-nestle/historie-nestle-v-cr-a-sr

Článek Veroniky Bělohlávkové, „Slavná Kofila dostala novou tvář, mouřenína vystřídal „modřenín“. 22. 02. 2022. idnes.cz; najdete zde: https://www.idnes.cz/ekonomika/podniky/kofila-mourenin-zmena-obalu-avatar-nestle-orion.A220222_141108_ekoakcie_vebe

Autor: Hana Rebeka Šiander | úterý 5.4.2022 20:30 | karma článku: 37,23 | přečteno: 2096x