Marketingový úspěch křesťanství. Stál za ním skutečně Ježíš?

Pokud definujeme správně provedenou marketingovou strategiijako schopnost mít ve správný čas na správném místě ten správnýprodukt, nemůže nás pohoršit, když budeme tuto strategii aplikovat i na vznik křesťanství. Po duchovnu prahnoucím jedincům se v rané antice nabízelo tolik různých variant náboženského vyžití, že raketový vzestup konverzí ke křesťanství nemůže být náhoda, ale důsledek správně zvolených postupů.

Ježíš Nazaretský byl v každém případě výjimečnou osobností a charismatickým náboženským vůdcem. Ve svém poselství lásky k bližnímu se však nijak neodlišoval od toho, co v jeho době tvrdili představitelé tehdejšího farizejského judaismu. Ježíš nezaložil nové náboženství a ani jej založit nechtěl. Jeho první učedníci po jeho ukřižování a zmrtvýchvstání zůstali malou skupinkou uvnitř tehdejšího židovství stejně jako například asketická sekta essénců, kteří žili u Mrtvého moře v komunitách, které připomínaly pozdější mnišské řády. Doba pozdní antiky, ve které křesťanství vzniklo, byla v mnoha ohledech přesycena duchovnem. Kromě klasických kultů vycházejících z řeckého resp. římského pantheonu, docházelo k masivnímu synkretismu, tj. prolínání různých kultů a náboženství. Tehdejší vládci Judeji - Římané uctívali i bohy převzaté z Egypta či východních provincií. Doba pozdní antiky se vyznačovala obrovskou popularitou tajných kultů a mystérií - například mitraismu, eleusínských mystérií, kultu Kybelé - Velké Bohyně atd. Proslulé byly i mystéria boha Dionýsa alias Bakcha. I dnes, když někdo pronese o nějaké oslavě, "že to byly úplné bakchálie", většina z nás si představí bujarý večírek, kde teče alkohol proudem a kde se pěstují všechny možné nevázanosti včetně sexuálních. Zároveň ale byli tehdejší Římané vzdělaní a odchovaní přísně logickou aristotelovskou filosofií, která se mimo jiné ptala po původu světa, jež měl začít působení jednoho jediného nehybného hybatele… Tak a Vy teď máte "zakazníky" bažící po nových náboženských prožitcích a máte "produkt" - učení vycházející z judaismu vyznávajícího jen jednoho Boha. Začínáte také větřit šanci na ovládnutí zajímavého "segmentu trhu"?
Tím, kdo zvětřil šanci k "zaplnění niky" byl Pavel z Tarsu. Žid, ale římský občan, který nejprve Ježíšovy učedníky pronásledoval, ale pak se po mystickém setkání s Ježíšem stal jejich zastáncem. Pavel asi uvědomil, že pokud se nově vznikající náboženství omezí jen na Židy, zůstane navždy jen okrajovou skupinou v rámci judaismu. I když Pavel kázal nové učení v synagogách nebyli jeho posluchači pouze Židé, poměrně velkou skupinu tehdejších návštěvníků synagog tvořili tzn. "bohabojní", Římané a Řekové, kteří se cítili osloveni židovstvím a jeho vírou v jednoho Boha, ale kteří odmítali zaplatit požadovanou "cenu" za přestup k judaismu - především obřízku a dodržování přísných židovských stravovacích předpisů. Apoštolský koncil, ke kterému mělo dojít přibližně kolem roku 50 n.l. můžete tedy vnímat jako plamennou poradu mezi "vedoucími marketingu" Pavlem a Barnabášem a "držiteli know-how" jeruzalémskými apoštoly vedenými Jakubem. Pavel dokázal prosadit, že k tomu, aby se člověk stal křesťanem, není nutné stát se předtím Židem - tedy není nutná ani obřízka ani dodržování stravovacích předpisů, vyjma těch potravin, které byly předtím obětovány pohanským Bohům. Římským a řeckým bohabojným "zákazníkům" byl nabídnut "produkt" po kterém toužili, za cenu, kterou byli ochotni zaplatit.
Další vývoj je známý a v mnoha ohledech připomíná "Šifru mistra Leonarda". Aby se usnadnilo přijetí křesťanství pohanům, byly do něj postupně absorbovány mnohé prvky pohanských kultů, které nebyly v rozporu s křesťanským učením. Narození Ježíše se překrylo s veselými saturnáliemi, sochy egyptské bohyně Isis s malým Horem na klíně se staly předobrazem Panny Marie chovající Ježíška. A třeba paralela s eleusínskými vegetativními kulty obilí a sklizně s kapitolami v Janově evangeliu o "zrnu,které nezahynulo a vydalo velký úžitek", je více než zřetelná

Marketingová poučka:

Zamyslete se, kdo je Váš zákazník. Jaké jsou jeho potřeby, z jakého prostředí vychází. Není možné, že zrovna touží po něčem, co jste mu schopni nabídnout? A jaké jsou jeho pochybnosti a důvody k tomu, že jste mu ještě nic neprodali?  Je pro něj vše srozumitelné? Nenabízíte mu něco, o co třeba nestojí? Co můžete udělat, abyste mu „usnadnili konverzi“?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zuzana Schreiberová | pondělí 20.1.2014 15:33 | karma článku: 20,35 | přečteno: 2034x