Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Decadence Now. (Od března v Národní galerii!)

Dobu, ve které právě žijeme, lze nejjednodušeji vystihnout termínem dekadentní. Tento pocit nám denně potvrzují politické špičky, média, kulturní odborníci a podoba současného umění. Lépe řečeno, ta podoba, kterou se nám výše zmíněné subjekty snaží neustále diktovat. My se však ocitáme v okamžiku, kdy většina z nás hladově touží po čistotě..

O podobě současného umění dnes rozhodují lidé, kteří o tom, co znamená být umělcem a uměním trávit celý život, neví prakticky vůbec nic. Na celém světě se z umění stává produkt, který je po způsobu mean-streemového managementu servírován konzumentům, tedy nám divákům, do plastových kelímků od Coca Coly. Z reprobeden se na nás v popartovém koutku berlínské národní galerie linou největší hity The Beatles; chybí už jen loutka Josepha Beuyse, která by nás na závěr výstavy pomazala lojem, abychom pochopili o čem to vlastně je, to jeho umění..

Podobnou proměnou s největší pravděpodobností projde i naše Národní galerie v Praze. Některá média již avizovala nejdynamičtější změny právě ve sbírce moderního a současného umění. Od března se můžeme těšit, že se pro nás nad Veletržním palácem rozzáří to krásné červené srdce, protože pravda a láska konečně i zde zvítězila nad lží a nenávistí!?

Prezentace moderního a současného umění obecně zcela podlehla komerčnímu diktátu, kdy jsou koncepce výstav podřízeny trendu doby a všechny expozice západní kultury jsou koncipovány podle jedné umělecko-historické šablony. O krizi uměnovědných oborů jsem se nedávno opět přesvědčila na výstavě v berlínské Neue Nationalgalerie, kde v současné době probíhá výstava, „Der geteilte Himmel 1945 – 1968“, německé poválečné umění ve světovém kontextu, a to výhradně z vlastních sbírek. Očekávala jsem nový pohled na východní a západní německé umění, ideálně objev nových uměleckých osobností. Bohužel koncepce výstavy byla pojednána v naprosto zavedeném a uniformním schématu současnosti.

Umělci bývalého východoněmeckého bloku byli upozaděni svobodným abstrakcí západem. Pravděpodobně nikdo z kurátorů nenašel odvahu postavit se všeobecně poplatné prezentaci nebo si dát práci s hledáním osobností, které lehce nezapadají do celosvětové uměleckohistorické konstrukce, a vystavit tak díla východoněmeckých autorů, kteří stáli mimo socialistický realismus, nepracovali v duchu předválečné moderny, nebo ti, kteří by nenásledovali světové dění, ale hledali svou vlastní cestu.

Já si přesto dovolím tvrdit, že pokud bylo někde možné nalézt pravdivou podobu moderního a současného umění, tak to bylo právě v pražském Veletržním paláci! Kontext sbírky byl na počátku nového tisíciletí nadčasově přehodnocen. Stálá expozice poválečného umění byla obohacena o zásadní díla, do té doby široké veřejnosti méně známých autorů, jakými jsou Pavel Brázda a Ivan Sobotka.  Bývalému vedení Národní galerie se povedlo vtisknout do expozic specifickou podobu, která je charakteristická prezentací děl, která jsou výrazná, i přesto, že nezapadají do teoreticky nalinkovaných rámců. Tím nabízí divákům neotřelý pohled na české umění, který je i pro zahraničního diváka velice obohacující, a to především tím, že nabízí svobodný obraz umění z období totality. Měli bychom si uvědomit, že o Pavlu Brázdovi lze již dnes hovořit jako o jedné z prvních osobností světového popartu.

Kurátorům pražské Národní galerie se povedlo v předstihu upozornit na blížící se kulturní úpadek. Nepodlehli světovým, konzumem podbarveným, tendencím, a výstavní expozice byla vždy chápána skromně a seriózně. Zvolená cesta předznamenává myšlenkový směr, který je možný chápat jako nejjednodušší cestu k narovnání zdeformovaných hodnot.

K mé velké lítosti, všechny dosud zveřejněné informace potvrzují obavy, že Národní galerie za nynějšího vedení vyšla v prezentaci současného umění cestou, která podléhá povrchnosti a rychle se střídajícím módním trendům právě na úkor pravdivé podobě současného umění a umění vůbec.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Hana Šauerová | pátek 17.2.2012 11:08 | karma článku: 10,25 | přečteno: 701x
  • Další články autora
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

U Charkova jde vše podle plánu, město zatím dobýt nechceme, tvrdí Putin

17. května 2024  13:10,  aktualizováno  14:10

Ruské síly podle prezidenta Vladimira Putina v Charkovské oblasti postupují podle plánu. S dobytím...

Fico je při vědomí, odebrali mu odumřelou tkáň. Čeká ho další operace

17. května 2024  13:43,  aktualizováno  14:03

Slovenský premiér Robert Fico je při vědomí, v závažném, ale stabilizovaném stavu, řekla šéfka...

Nova i Prima zahajují předvolební vysílání, nabídnou debaty i rozhovory s lídry

17. května 2024

Televize Nova a Prima přešly do volebního režimu. Nova startuje v pátek odpoledne na TN Live první...

Piráti plánují boj s dezinformacemi. Putin má zájem ovlivnit eurovolby, míní

17. května 2024  13:31,  aktualizováno  13:50

Dezinformace jsou podle vládních Pirátů jednou z pěti největších hrozeb pro nadcházející...

  • Počet článků 0
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 0x
Autorka vystudovala seminář dějin umění na FFMU v Brně, v současné době žije ve svobodném povolání v Berlíně.

Seznam rubrik