- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dokonce jsem už četla cosi v tom smyslu, že se církev lehce omluvila za soustavné prezentování Máří Magdalény jako kajícnice a doporučila už taková označení nepoužívat.
Jsem snílek, a tak chci věřit Danu Brownovi a bichli Svatá krev a svatý grál, kde se slavný spisovatel asi tak trochu inspiroval. Proč by nemohla být Máří Magdaléna Ježíšovou ženou? Když to by bylo tak ro-man-tic-ký ...!
Zmíněná hypotéza bude mít něco do sebe, když v ní jeli gnostici už před staletími. Nakonec i Leonardo si to asi myslel, když Marii Magdalénu vymaloval vedle Krista na Poslední večeři.*/ Houby Svatý Jan, Miláček Páně! To je jasná ženská!
Podle novodobých badatelů šel svatý Petr Magdaléně po krku vždycky, nejen při večeři z nejslavnějších. Údajně neměl Máří rád, jelikož Ježíš ji vždycky upřednostňoval. Rozuměl si s ní, možná ji i miloval a mluvil s ní déle než s mužnými apoštoly. Protože byla chytrá. A tak z ní chtěl udělat svou pokračovatelku. Jenže - Petr děsně žárlil a pomlouval Máří původem z Magdaly kudy chodil. Po Ježíšově smrti ji pak s nenápadnou elegancí přešoupl na vedlejší kolej, aby se mohl stát proslavenou církevní skálou a taky prvním papežem. Co taky s nějakou ženskou, že jo ...
Přesto se Marie Magdalská proslavila. Možná je dokonce autorkou evangelia. Jelikož o ní psali kolegové evangelisté (Lukáš, Jan) tak víme, jak oddanou a věrnou společnicí Ježíšovi byla. Stála i pod křížem, když Kristus umíral. To ona našla prázdný hrob a jí se Ježíš zjevil a požádal ji, aby o jeho vzkříšení informovala apoštoly. Ale nedovolil jí, aby se ho dotkla (což se poté proslavilo v umění jako výjev Noli me tangere - nedotýkej se mne). To teda muselo Petrem zamávat, obzvlášť když s Marií k prázdnému hrobu původně běžel taky, ale pak se rozhodl vrátit a zjevení se odehrálo bez něho.
A abych zas nebyla tak jednostranná, tak Lukáš ve svém evangeliu upozorňuje i na fakt, že nejdřív musel Ježíš z Magdalény vyhnat sedm démonů a pak teprve ji vzal k sobě. Jak to doopravdy všechno bylo, ví vážně asi jen ten nahoře ...
Marie Magdalská je hlavní postavou mnoha apokryfů (např. gnostické texty v koptštině z Nag Hammadí), ale i legend. V nich se vypráví
- jak jako hříšnice omyla Ježíšovy nohy a osušila je svými vlasy
- jak navštívila Řím a vyprávěla císaři Tiberiovi o Ježíšově vzkříšení. Ten se jen smál, že něco takového není možné možné. A tak Máří vzala ze stolu vajíčko a podala ho císaři. Načež vajíčko Tiberiovi před očima zčervenalo. No a od té doby malujeme na velikonoce kraslice .....
- jak doplula až do Francie, aby tam hlásala evangelium - možná s dcerou Sárou (jiná verze říká, že to byla egyptská služebnice), kterou za svou svatou považují Romové
- jak s ní ještě jely další dvě Marie - Salomé a Kleofášova - a místo, kde přistály se teď jmenuje Saintes-Maries-de-la-Mer (Svaté Marie od Moře)
- jak je možná doprovázel i Josef Arimatejský se svatým grálem
- jak ke konci života žila Magdaléna jako poustevnice v jeskyni nedaleko Aix-en-Provence
- nebo že vlastně všechny Černé Madonny nejsou žádné Panny Marie, ale Marie Magdaléna s Ježíšovým potomkem. Nějak ty dvě od sebe prostě museli odlišit ...
Řada křesťanských církví považuje Marii z Magdaly za svatou. I když ji často zaměňují s Marií Egyptskou nebo s další Marií, sestrou Marty a Lazara. A věřící občas ze tří světic udělají jednu, maximálně dvě...
Magdalena je patronkou mnoha řemesel, ale hlavně kadeřníků (vlasy). Dále studentů, svedených žen a kajícnic. Tak je také nejčastěji zobrazována. Jako smyslná krásná žena litující svých skutků. Většinou je polonahá nebo částečně oděná v hříšném šarlatu. Velmi populární byly mezi umělci výjevy s Ježíšem (sušení nohou vlasy, Ježíšovo zmrtvýchvstání s Noli me tangere) nebo její zpodobňování jako poustevnice s lebkou (pomíjivost). Lebka je i Magdaléniným hlavním atributem spolu s nádobkou s voňavou mastí, křížem a knihou.
Dnes má Marie z Magdaly svátek. U nás jsme jí kdysi říkávali Majdaléna nebo zkráceně Magda, Majda či Lena. Zřejmě tak kdysi nově vznikla i dvě prastará česká jména : Alena a Lenka.
V den svátku Marie Magdalény si děvčata stříhala vlasy, neboť se věřilo, že nové narostou hustší a delší. Nikdo se nechodil koupat, protože se říkalo, že Máří omotává plavce svými vlasy a topí je. A taky se nikdo neženil a nevdával, jelikož svatby na Máří Majdalénu nosily smůlu.
Tak i u nás se ty pomluvy projevily ....
*/ "Tajemstvím" Poslední večeře se v poslední době zabývá hodně badatelů a spisovatelů. Pro zajímavost shrnu jen ty nejtajemnějsí úkazy na slavné fresce: prastarý ženský symbol mezi ústředními figurami, ruka s nožem, která nikomu nepatří (nebo je Petrova?), Máří Magdaléna namísto evangelisty sv. Jana, smrtící gesto Petrovy ruky pod Magdaléniným(?) krkem, uzel na ubrusu, sv. Šimon má podobu Platóna a Juda Tadeáš zase vypadá jak sám Leonardo. A když se pořádně podívate na Jidáše, resp. na jeho krk, vypadá jak dětská hlavička a najednou vidíte miminko. Je to náznak, není to náznak .... :-)
Všichni moji svatí na :
http://sarkabayerova.blog.idnes.cz/r/76155/O-svatych-trochu-jinak.html
ti speciální z Karlova mostu na :
http://sarkabayerova.blog.idnes.cz/r/64999/Svati-na-Karlove-moste.html
a ještě orlojoví:
http://sarkabayerova.blog.idnes.cz/r/64997/O-apostolech-z-prazskeho-orloje.html
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!