Začínáte pracovat jako obchodní zástupce?

Začínáte v práci jako obchodní zástupce? Máte plnou hlavu toho, jak co dělat. Jak působit na zákazníky, jak působit profesionálně? Snažíte se schovat před zákazníky vaši malou znalost produktů?  Vaši nejistotu schováváte za frajerství a okázalou suverenitu? Myslíte si, že jste u zákazníků za hvězdy, ale opak je pravdou. Většinová reakce prodavačů na nové prodejce je, "vyzkoušíme si tě". 

Je potřebné si uvědomit, že Vy začínáte, ne ti co stojí naproti Vám. Do maloobchodních prodejen přijde za den až 5 obchodních zástupců. Návštěvy se opakují po týdnu, dvou.  Během 14 dnů přijde do prodejny cca 50 obchodních zástupců.  Je to hodně početný vzorek lidí na to, aby prodavači, vedoucí nebo majitelé obchodu, dokázali poznat začátečníka.

Když za nimi přijedeme my, "staří harcovníci", kteří k nim na prodejnu jezdíme roky, slyšíme jejich názory a reakce. Shodou okolností se mi to stalo tento květen dvakrát.

První reakce: " Přišlo takový mladý ucho, kolem 20. Chudák toho moc nevěděl, ale snažil se. Tak jsem mu ještě vysvětloval rozdíly mezi výrobky. Bylo mi ho úplně líto, chtěl jsem mu pomoc".

Druhá reakce: "Přišel namistrovanej frajírek, který nic nevěděl, prý mu říkají holky "XY". O zboží nic nevěděl a ani ho nezajímalo. Žádná snaha mi něco nabídnout. Hodil katalog na pult, to bylo vše. Nejraději bych ho vyhodila. Slíbil, že mi zavolá, jak zjistí, co jsem chtěla. Vůbec se neozval. To nesnáším. Jestli se jeho chování příště nezmění, budu si na firmě na něj stěžovat". Perličkou na závěr bylo: "Ještě, že vím za ty roky, co si chci objednat a znám jejich kódy". To mě dorazilo.

Sami asi cítíte ten rozdíl v přístupu prodavačů k oběma začínajícím obchodním zástupcům. Když začínáte a nevíte nějakou odpověď, přiznejte to s tím, že ji zjistíte.  Odpověď zjistěte a zavolejte Vašemu zákazníkovi. Jestli Vás jenom zkouší, řekne Vám odpověď sám.

Nejhorší potupa pro Vás, obchodního zástupce, je nespokojenost zákazníků a poslání stížnosti na firmu. Když už někdo z vašich zákazníků (prodavačů, vedoucích či majitelů obchodu) zavolá na firmu a stěžuje si na Váš přístup a chování, věřte, že je situace hodně vážná. Stížnost je krajní situace, když obchodní zástupce vše ignoruje.

Vaši zákazníci budou mít pro Vás pochopení, pokud jim nebudete tvrdit nesmysly a hrát si na velezkušeného. Každý musí nějak začít. Přeji Vám hodně spokojených zákazníků.

 

Autor: Ivana Sáčková | sobota 2.6.2012 19:02 | karma článku: 9,21 | přečteno: 2152x
  • Další články autora

Ivana Sáčková

Obchodníci nebo hyeny?

12.8.2012 v 11:22 | Karma: 22,36

Ivana Sáčková

Patříte mezi ty, co kradou?

17.6.2012 v 11:00 | Karma: 13,30