Tak nám to zase začalo.

Ptáte se co? Přízemní mrazíky, namrzlé silnice, mlhy, plískanice. Podzimní počasí, které bude obchodní zástupce provázet na cestách. Ještě pár dnů nebo týdnů a bude tu první sníh. Pro zkušené obchodní zástupce nic nového, pro nováčka v obchodě, může být první zima záludná.

Jezdím stejné trasy, tak už přesně vím, která místa jsou pod ledem. Běžně se stává, že je námraza nebo sníh tam, kde byste je nečekali. Stačí popadaná námraza ze stromů a na silnici se udělá led. Na rovinkách je vozovka suchá a zrovna v zátočinách bývá led. Někde se drží sníh nebo led, celou zimu, někde ještě měsíc po oblevě. Jindy stačí pár centimetrů sněhu, vítr a hned jsou nafoukané sněhové jazyky. Místa kde auta brzdí nebo se rozjíždějí, bývají velice kluzká. Potkávám i srnky, které se rozhodnou přeběhnout silnici, někdy je to o fous. Většinou nebývá srnka sama, dnes mi přes silnici přebíhaly zrovna tři a ani jedna se nepodívala, jestli něco nejede.

Situace, která mě kdysi překvapila. Jela jsem na suché uklizené silnici, svítilo sluníčko, z předchozího dne napadený sníh. Prostě krása. Blížila se vesnice, před levou zatáčkou dám nohu z plynu, přibrzdím motorem a chci zatočit. Auto jelo stále rovně. Povedlo se mi trefit mezi sloup a svodidla a přistát na trávě. Suchá silnice se za cedulí vesnice, změnila na velké kluziště. Jenomže já jsem nic takového nečekala, když mezi poli bylo sucho a čisto.

Vrátila jsem se s autem na silnici, chtěla jsem zjistit, jestli je auto v pořádku. Vystupuji, ještě jsem pořádně nedošlápla na silnici a už jsem ležela. Takto jsem zjistila, že pod popraškem sněhu je led, který mě vyprovodil ze silnice. To, že vesnice nemají uklizené silnice, je běžné hlavně na Vysočině, nenechte se překvapit.

Další specialita zákaz solení, většinou jsou chráněné oblasti v kopcovitém terénu, takže se jenom pluží. Kde jezdí autobusy, tak se i poctivě sype. Na silnicích III. a IV. třídy je posypu minimálně, lehce pocukrováno. Pro silničáře je priorita dálnice a jedničky, potom ostatní silnice.

Vyplatí se jet raději o dvacet kilometrů delší cestou, ale posolenou, než tou nejkratší. Problémy dělají i nákladní auta. Jedou do té doby, než jim to klouže, pak ucpou silnici. Kolikrát se k nim nedostanou ani silničáři. Vy potom strávíte několik hodin čekáním.

Na plužených silnicích si dávejte pozor na krajnice. Patníky a dřevěné kůly, jsou už mimo zpevněnou vozovku. Jak vám tam vjede pravé kolo, jste ve škarpě ani nemrknete.

V zimě sebou vozím lopatu, řetězy, smetáček, škrabku, lano, startovací kabely, deku, rukavice, jídlo a pití. Tankuji tak, abych měla rezervu na několikahodinové stání v kolonách.

Když předpovídají kalamitu, vánici, sleduji dopravu na internetu, jak to v dané oblasti vypadá. Jestli je to možné, přehodím si trasu s oblastí, kde je lepší počasí. Zákazníkům zavolám, kdy se za nimi stavím. Kolikrát mi zákazníci říkají, ať ani nejezdím, že je u nich vichřice a kalamita. Objednávku mi nadiktují telefonem, pošlou emailem nebo faxem.

Počítejte i se zpožděním dodávky zboží, přepravní služba v době kalamit nestihne všechno rozvést. Je dobré informovat zákazníka, když víte, že ke zpoždění dodání dojde.

 

Je lepší přijet k zákazníkovi o chvíli později než vůbec.

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Ivana Sáčková | sobota 26.11.2011 15:00 | karma článku: 8,02 | přečteno: 620x
  • Další články autora

Ivana Sáčková

Obchodníci nebo hyeny?

12.8.2012 v 11:22 | Karma: 22,36

Ivana Sáčková

Patříte mezi ty, co kradou?

17.6.2012 v 11:00 | Karma: 13,30