Paní Dagmar Stárkové o inkluzi

Vzhledem k tomu, že na můj minulý blog, který se týkal obecných informací a principů o inkluzivním vzdělávání, reagovala svými otázkami paní Dagmar Stárková, rád bych na tomto místě její dotazy zodpověděl.

1) Všechny důležité dokumenty týkající se společného vzdělávání, včetně kompletního znění vyhlášky,  jsou k dispozici na webu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, na tomto odkazu http://www.msmt.cz/o-webu-msmt/spolecne-vzdelavani

2) Vyhláška vychází z toho, že rozhodnutí bude především na poradenském zařízení, které zváží, zda je možno dítě vzdělávat za užití tzv. podpůrných opatření (5 stupňů). Příslušné poradenské zařízení tedy vyhodnotí míru postižení dítěte, zařadí jej do jedné z 5 skupin, podle níž bude mít dítě nárok na příslušné podpůrné opatření. V případě, že postižení dítěte bude tak závažné, že vzdělávání ve standardních podmínkách nebude možné ani za pomocí podpůrných opatření, navrhne rodičům vzdělávání ve školách speciálních. Zařazení do speciálního zařízení bude možné jen na základě souhlasu rodiče. V současnosti se pracuje s tou variantou vyhlášky, že vzdělávání dítěte ve standardní základní škole je nadřazeno všem ostatním možnostem, a že do speciálního zařízení může být umístěno jen při vyčerpání všech možností vzdělávání s podpůrnými opatřeními. Výsledky vzdělávání ve speciálních školách průběžně sleduje poradenské zařízení školy, které může následně doporučit zařazení žáka do standardní základní školy.

3) Očekává se, že bude nutné zvýšit počet pracovníků poradenských zařízení 5%, což činí cca 137 pracovníků. Služba asistentů pedagoga se bude využívat na stupních podpory 3-5 nebo v případě, kdy bude ve třídě více dětí kompenzačním stupněm 2. Přesný počet asistentů pedagoga, potřebný pro zabezpečení podpůrných opatření, není dosud znám, ovšem vyhláška předpokládá zvýšení mzdových nákladů pro asistenty pedagogů o zhruba 276,4 mil. Kč. Pro zabezpečení kvalifikace asistentů pedagogů budou přijata opatření týkající se jejich přípravy v rámci operačního programu Výzkum, vývoj, vzdělávání (VVV), stejně jako zintenzivnění pořádání kurzů pro asistenty pedagoga na školách.

4) Klíč ke stanovení počtu žáků ve třídě, dle nové verze vyhlášky zveřejněné dne 21. ledna, vychází z toho, že maximální počet žáků s podpůrnými opatřeními navštěvující třídu, je 5 s tím, že žáci s přiznanými podpůrnými opatřeními 2. – 5. stupně, nesmějí přesáhnout třetinu celkového počtu dětí ve třídě. V aktuální verzi vyhlášky již nedochází k úpravě maximálního počtu žáků ve třídě celkem. Souběžně mohou vykonávat svou činnost ve třídě nejvýše 4 pedagogičtí pracovníci.

5) Vzhledem k nejnovějším změnám ve vyhlášce se vytíženost tříd žádným způsobem nezmění, jelikož počet dětí ve třídách zůstane zhruba stejný, případně bude navýšen o nejvýše 5 dětí se zdravotním postižením.

 

Autor: Adam Rykala | pátek 22.1.2016 16:41 | karma článku: 6,53 | přečteno: 721x
  • Další články autora

Adam Rykala

Zvýšení daňové slevy na děti

30.10.2016 v 16:26 | Karma: 12,09

Adam Rykala

Krize v OKD

22.2.2016 v 19:58 | Karma: 9,96

Adam Rykala

Uprchlická krize

9.2.2016 v 15:22 | Karma: 13,11

Adam Rykala

Pár slov k inkluzi

20.1.2016 v 15:11 | Karma: 8,72

Adam Rykala

Co hodláme prosadit v roce 2016

9.1.2016 v 17:57 | Karma: 5,40