Vážně je billboard tak nebezpečný?

Posledních několik měsíců se na stránkách všech periodik a medií setkáváme s neustálým bojem proti billboardům, bigboardům, Megaboardům  a všem dalším …boardům. Setkáváme se s nimi u silnic, u cest, na průčelích domů ale i u pěších cest a chodníků. Jsou vážně takovým problémem nebo je to jen vykonstruovaný problém?

Zkuste přečíst celý billboard za 2 sekundy a zapamatovat si to...ze stránek www.volbaprokladno.cz

Nevím, co si o tom mám myslet, když se neustále dočítám o tom, jak zmizí billboardy u silnic, jak jsou nebezpečné, jak odvádějí pozornost. Podle mého názoru jsou billboardy jen nedílnou součástí reklamy jako takové a jejich přítomnost (myslím reklamních ploch jako takových) v okolí silnic nemá příliš vliv na nehodovost – opakuji: je to můj názor. Jestli je přece vedle silnice reklamní billboard na automobilku, fastfood nebo koupelnové centrum přece ještě neznamená, že kvůli tomu musím nabourat. Dovolím si přirovnat billboard k běžné dopravní ceduli nad vozovkou, s informacemi o tom, kam cesta vede nebo ceduli vedle silnice ukazující, jak budou fungovat jízdní pruhy. Na rozdíl od billboardu se na tyto totiž dívat MUSÍM. Jestli se podívám na reklamu podél cesty, je jen a jen moje volba. Ale na dopravní značení se dívat musím. Není tedy toto značení, v mnoha případech chaotické a nešťastně umístěné stejnou, nebo dokonce větší hrozbou než reklamní plocha? Neořezané větve kolem dopravních upozornění značek ani nekomentuji, s těmi se setkávám dnes a denně. Neměly by se také dopravní značení podél cest zakázat?

Ne, samozřejmě že ne. To by mne ani nenapadlo. Takový „dobrodruh“ zase nejsem. Ale možná by stálo za zamyšlení, komu a proč reklamní plochy vadí. Co je na nich vlastně nebezpečného a jak by se toto dalo eliminovat. Mám za to, že billboard jako takový rozhodně není nebezpečný. Nebezpečná je sama reklama a způsob, jak byla vytvořena, resp. co na billboardu je. A tím nemyslím, že rozhoduje, zda je na billboardu nahá žena nebo hamburger. Podle mého je mnohem nebezpečnější textový obsah. A tím nemyslím to, co nám chce říct, ale jak. Příkladem skvěle promyšlených a podle mého nikomu neškodících billboardů jsou (asi bych měl říct bohužel) billboardy politických stran – tedy většinou. Jejich sdělení je natolik stručné a jasné, že není potřeba na něj koukat déle, než jednu sekundu. A hned víme, že pan Schwarzenberg potřebuje energetický nápoj, že pak Paroubek bude pro nás pracovat nebo že nám bude regulovat ceny (jen nevíme kam), že kandidát na volby je ten a ten… Problém je u billboardů, kde si na ploše 5 x 2,5 m máme přečíst, že: „firma XY prodává výrobek, který je naprosto úžasný a skvělý a že po jeho konzumaci se budeme cítit jako ta slečna která je na něm vyobrazena*. A pokud ne tak nám firma vrátí peníze. Kontaktovat je máme na webu nebo telefonem. * pod hvězdičkou je napsáno, že se toto týká pouze při nákupu nad 10 000,- a navíc v období letních prázdnin“. Možná se to někomu zdá jako příliš velká nadsázka, ale já si to nemyslím. Podobné reklamní plochy jsem skutečně viděl. A to je podle mého názoru problém. Billboard je 3 sekundové medium, kde je potřeba na velké ploše uvádět co možná nejméně textových informací. Tak, abychom si jej dokázali – opakuji, pokud chceme – prohlédnout „mrknutím oka“. A ne abychom na něj museli civět po celou dobu, po kterou ho budeme mít v zorném poli. Tři, čtyři slova musí přece stačit, abychom pochopili, co nám reklama chce sdělit. Pokud je tam slov nebo prvků víc, je billboard skutečně nebezpečný – zejména v kombinaci s erotikou (že pánové :-)).

Takže obsah, ne reklamní plocha jako taková, je problém. Nemyslíte?

Druhou „pitomostí“ – a zde bych za odstranění skutečně byl – je umístění reklamních ploch tam, kde překážejí. A je jedno, jestli jen výhledu na silnici, křižovatku, nebo na dopravní značení. A takových je také dost. Ale to si nemyslím je problémem reklamních ploch u dálnic a silnic 1. Třídy. Zde je většinou dost místa kolem a billboard ničemu nepřekáží.

Jenže co se stane, když vymýtíme všechny billboardy kolem cest a silnic? Objeví se více polepených automobilů, automobilů s reklamními návěsy, cedulí na sloupech veřejného osvětlení… Skutečně si myslíte vy všichni, kdo se na zákazech podílíte, že tyto reklamní a komunikační plochy jsou méně nebezpečné? Skutečně žijete v domnění, že Citilight na autobusové zastávce u přechodu pro chodce, na kterém je krásná dívka v plavkách s doprovodným textem obsahujícím všechny informace o cestovní kanceláři, která snižuje ceny do 5 destinací a kde dostaneme zdarma to a to a to, je bezpečný? Pokud ano, tak je asi něco jinak. Jezdím poměrně často autem, a musím říct, že se mi ještě nestalo, že by mne někdy rozptýlil billboard. Ale mnohokrát se mi stalo, že jsem nemohl přečíst text na dopravní značce ukazující vjezd pouze pro autobusy a taxi, ale pouze od – do. A tento doplňkový text je skutečně často nečitelný i při pomalém popojíždění – příkladem budiž ulice Milady Horákové (Hradčanská) – směrem na Letnou. Tam takový pruh je, ale ještě se mi nepodařilo text u značky rozluštit.

Uznávám, že jsou lidé, kteří se nechají rozptýlit billboardem. Uznávám, že „kde nic není, ani smrt nebere“. Ale když billboardy zmizí, budou muset reklamní agentury vymyslet jiný způsob, jak prezentovat své klienty. A jsme si skutečně jistí, že tyto nové způsoby budou lepší?

A když jsme u toho „zakazování“ a rozptylování. Co kdybychom každou dopravní nehodu okamžitě přikryli nějakou plachtou, aby se ti, kdo projíždějí kolem, nemuseli (nemohli) dívat co že se to tam vlastně stalo – do té doby, než auto před nimi zabrzdí – pokračování asi tušíte…

Co kdybychom každý automobil s polepem firmy, který jej vlastní prostě přestříkali na jednobarevný?

Co kdybychom prostě zakázali všechno?

Přece nechceme, aby nás cokoliv ve voze rozptylovalo ne?

Ne, není to výhradní problém billboardů jako takových. Je to hlavně problém lidí. A to nejen těch, kdo se na billboardy dívají, ale i těch, kdo je vytvářejí (nebo schvalují).

Uznávám, že je mnohem jednodušší „vymýtit napadené lesy než je zkusit vyléčit“, ale otázkou je, co nám vyroste potom.

 

Mimochodem - pokud jedu autem a soustředím se na jízdu, tak se nemůžu nechat vyrušit něčím tak „malicherným“ jako je polonahá slečna na billboadu. Mnohem víc mě „rozhodí“, když auto přede mnou šetří oranžové žárovky a je m jedno, jestli někoho svým odbočením bez blinkru ohrozí nebo ne. To je mnohem větší nebezpečí, než kus papíru vedle silnice. To je můj názor a za tím si stojím.

Autor: Roman Křivánek | pátek 15.6.2012 12:00 | karma článku: 9,58 | přečteno: 730x
  • Další články autora

Roman Křivánek

Vánoce, Vánoce přicházejí...

23.12.2013 v 19:50 | Karma: 4,88

Roman Křivánek

Buzerovat a kasírovat!

21.5.2013 v 14:55 | Karma: 37,89

Roman Křivánek

Neděkujem - vypadněte!!!

20.9.2012 v 13:30 | Karma: 38,55