Ministr Plaga se toho nebojí! Výborně!

Zastánci státních maturit zesilují svůj tlak, sypou písek do soukolí a sabotují, kde a co mohou. Doufejme, že ve svém zpátečnickém jednání úspěšní nebudou. Kvůli kvalitě vzdělávání u nás, kvůli žákům. 

Protože se objevují hlasy odmítající různé rozumné kroky ministra školství v oblasti státní maturity, rád bych se pokusil vysvětlit. proč bychom neměli z této cesty sejít. Křiklouni mají různou, i velmi agresivní munici - já bych tentokrát připojil hlas rozumu. Objevil se i názor, že zrušení povinné maturity z matematiky je "přídavkem ke zrušení jednotné metodiky písemné a ústní zkoušky z češtiny a cizího jazyka, čímž novela působí jako tichý atentát na státní maturitu vůbec, jako téměř úplné znehodnocení její certifikační funkce." 

U toho bych se rád zastavil. Volám: Super! Hurá! Už aby to bylo! A je typické, že se tu zmiňuje "certifikační funkce", tedy byrokratický úkon. Jak je důležitá "certifikační funkce" třeba řidičského průkazu? Člověk ho má nebo nemá, přičemž rozhoduje, jak se za volantem chová, jak ohleduplně a bezpečně řídí. Nikoho nezajímá, kolik bodů měl u testu v autoškole. Stejně tak maturita. A rád bych uvedl několik důvodů, proč jsem rád, že se do toho ministr Plaga opřel a proč si myslím, že by se neměl zastavit. 

 

Každá střední škola má nějaký profil absolventa. Zdravý rozum jasně říká: ať si tedy vytvoří maturitní zkoušku na míru, která bude ukazovat standardy školy. Pokud je důležitější ekonomicky zaměřená matematika pro hoteliéry, nechť taková je. Pokud je na jiné školy důležitější například geografické nebo technické zaměření matematiky, máte volné ruce. A pokud matematiku na této úrovni nepotřebujete, pryč s ní, jiné předměty jsou užitečnější. To samé v jiných předmětech i oborech. Pak bude maturita logickým a pedagogicky konzistentním uzavřením vzdělávací cesty, ať se jedná o gymnazistu nebo žáka praktičtěji zaměřené školy.

Druhý důvod pro zrušení státní maturity je atmosféra strachu a obav, kterou pociťují všichni: žáci, rodiče, učitelé i vedení škol. Maturita by přitom měla být svátkem vzdělávání, slavnostním ukončením společné cesty. Měla by zohlednit celé čtyři roky společné práce a měla by se odehrávat v příznivém prostředí dobrého klimatu - ostatně jako každodenní výuka. Ne být nahodilým testem, vytvořeným anonymními školomety, který ničí radost ze vzdělávání.

Další důvod je také závažný: statní maturita dlouhodobě ničí kvalitu vzdělávání. Natolik, že 99% učitelů maturitních předmětů neučí žáka svobodně, pro jeho budoucí profesní a studijní dráhu, ale jen pro maturitu - v podstatě jen dílčí a nedůležitý krok na dráze budoucího odborníka nebo pracovníka. Žáci celé roky slyší: to bude v maturitě, bez tohohle maturitu neuděláš, nepustím tě k maturitě a podobně. Tedy výhradně negativní motivaci. Zmizela svoboda zastavit se s jednou třídou u knihy, která se jim líbí, třeba i několik hodin a s jinou psát verše, vytratila se kreativita, svoboda a pozitivní atmosféra. 

A to nechci rozebírat ty už stokrát přebrané věci: že je pro vzdělávání škodlivá, velmi byrokratická, nesmyslně drahá, jen formální a jednostranná (tedy nezohledňující důležité dovednosti a softskilly), nespravedlivá, plná chyb a celkově zastaralá a hloupá. Neodpovídající profilu oboru a jednotlivých škol. Chci podpořit v tomto kroku ministra a nejsem sám. Navrhuji, ať se školometi uklidní a ustoupí vzdělávacímu pokroku, individuálnímu přístupu a autonomii škol - tedy jasným znakům kvality ve vzdělávání. 

Autor: Robert Čapek | úterý 29.10.2019 12:12 | karma článku: 25,79 | přečteno: 1163x