Probudí se ministr kultury?
Řeč je o příspěvkové organizaci Národní divadlo.
Národní divadlo činoherní
Generálním ředitelem Národního divadla je činoherec Jan Burian. Směr transformace příspěvkové organizace MK ČR udává spolu s Garanční radou ND, jejímiž členy jsou Milan Uhde, Jan Hančil, Jiří Šesták a Eva Kejkrtová Měřičková, všichni činoherci. K tomu zástupce muzikálu Stanislav Moša. Žádný představitel opery, žádný představitel baletu! Kaši navařené za Hanákové současný ministr kultury trpně přihlíží.
Koncepce je přežitek
Jan Burian je patrně jediným ředitelem tak významného divadla v evropském prostoru, který zřizovateli a veřejnosti nepředložil koncepci řízení svěřené instituce. Ani materiál, který Burian s Garanční radou ND zveřejnili po několika odkladech až rok od jmenování, není koncepcí. Generální ředitel ND „koncepci vnímá jako proces“ (viz zde); nonsens posvěcený účelem, aby mu neviděli do karet.
Kupředu činohra
Zjevné je Burianovo posilování souboru činohry navzdory divákům, kteří dlouhodobě projevují o činoherní představení ze souborů ND nejmenší zájem - kdoví k jakým číslům by návštěvnost činohry klesla, nebýt kultovní obliby Donutilova Sluhy (premiéra 1994). Návštěvnost Činohry ND v roce Burianova nástupu 2013 (viz zde) nelze s předchozími léty ani s ostatními soubory srovnávat: její zdánlivý vzestup zařídili činohře administrativně - „redukovanými hledišti“. Činohře přidávají hrací dny a má přijímat další herce. Činohra zabrala Novou scénu a na úkor opery dostane Mozartovo Stavovské divadlo.
Vymítání opery
Opeře se od Buriana dostalo nesmyslné řídicí struktury, sporného odměňování, rádobyhvězdných hostů účinkujících na úkor vlastních sólistů a od ledna 2015 snížení počtu hracích dnů v Národním a Stavovském divadle. Výmluvněji než útěk dirigenta Roberta Jindry z pozice uměleckého šéfa Opery ND a reakce operní hvězdy Adama Plachetky (viz zde) svědčí o likvidování opery její vytěsnění ze Stavovského divadla, které má pro činohru osamostatnit patrně i se značkou Mozart činoherec Michal Dočekal, a vykázání operního souboru do Státní opery. Budova Národního divadla zůstane souborů prosta. Tak to chtěl Uhde už v roce 1990. Pražské publikum tím Burian připraví o cca dvě stě operních představení, o cca polovinu počtu představení opery ročně; důsledkem na dnešních stavech orchestrů, sborů a sólistů opery bude vyhození cca dvou set operních umělců na dlažbu.
Zlatý dům kultury Jana Buriana
Historická budova Národního divadla, obtížných uměleckých souborů zbavena, bude sloužit dramaturgickým výbojům generálního ředitele, „pravidelnému hostování významných zahraničních baletních, činoherních a operních souborů“ a „měla by se v ní prezentovat i další česká divadla“ (viz zde). Co na tom, že velikostí a technickými podmínkami budova vyhovuje leda inscenacím Národního divadla moravskoslezského z Ostravy (Janáčkova opera z Brna se tam nevejde a pro všechna ostatní česká, moravská a slezská divadla je prostor nezvládnutelně nadměrný; o tom by Činohra Národního divadla mohla vyprávět). Bude se hodit pro kladení věnců: podle privatizačního statutu ND „od divadla k podnikání všeho druhu“, kterého se současné vedení ND ujalo po týdenním řediteli Sankotovi, Národní divadlo jako svou hlavní činnost též „pořádá svatební, smuteční a jiné obřady“ (mezi jinými též „zajišťuje praktickou výuku učňů“ nebo „provozuje ubytovací zařízení“, viz zde.) Osud Zlaté kapličky málokoho zajímá.
Nedůvodné investice a dva roky na zájezdě
Na Státní operu, poslední útočiště operního souboru, má Burian také políčeno: podle včerejší tiskové konference ministra kultury začne 1. 7. 2016 její rekonstrukce. Ministr kultury slibuje na ni alokovat 665 mil. Kč, ačkoli Státní opera Praha před zbavením samostatnosti by se bývala spokojila s 50 mil. Kč a ani nejvyšší seriózní rozpočet od projekční kanceláře di5 nedosahuje 500 mil. Kč (z webu MK ČR zmizel). Místo oprav za chodu, a tudíž bez vážného dopadu na provoz opery, jak ujišťovali ministerští před půl rokem, hodlá Burian s ministrovým souhlasem Státní operu na dobu rekonstrukce zavřít (prý na dva roky). I Besser to tak chtěl. Blouzní kdo věří, že umělcům opery, kteří Burianovi v Národním do zahájení rekonstrukce zbydou, někdo dokáže zajistit přežití hraním na zájezdech nebo v Pakulu, o umělecké úrovni nemluvě.
Operu Národního divadla jeho generální ředitel s Garanční radou ND ohrožují na holé existenci.
Začne konečně ministerstvo kultury vykonávat své povinnosti zřizovatele? Schválí poslání a podobu Národního divadla ministerstvo kultury po veřejné diskusi, nebo si o jeho budoucnosti rozhodne skupinka činoherců? Napadne ministra pídit se, co v jemu podřízené příspěvkové organizaci skrývají za „procesem koncepce“? Nechá si ministr předložit, jak bude Národní divadlo vypadat po transformaci a jak zajistili působení operního souboru během rekonstrukce Státní opery, dříve než na ni vláda poskytne finance? Začne ministra zajímat, za co v Národním hodlají utrácet miliardu ročně z kapitoly státního rozpočtu, za niž on odpovídá? Nebo si ministr kultury za KDU-ČSL Daniel Herman nechá Národní divadlo činoherním tankem zprivatizovat a pro neinformovanou veřejnost a nezaměstnané operní umělce pak v záři kamer přednese brilantní řeč na téma, jak za něj kultura vzkvétá?
Viz též Provolání opery ze 7.5.2013
Richard Kolář
"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace
Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990
Richard Kolář
Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo
Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení
Richard Kolář
Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko
Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.
Richard Kolář
Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí
Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.
Richard Kolář
Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň
Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
Býčí zápasy končí i v Kolumbii, podle nového zákona do tří let
Kolumbijský parlament schválil zákaz býčích zápasů. K tomuto kroku dospěl po sedmi letech...
Soudy v Česku nepracují. Drtivá většina úředníků stávkuje za lepší mzdy
Přes devadesát procent soudních úředníků vstoupí dnes podle justičních odborů do stávky. Některé...
Poslanci chtějí vysvětlení od Jurečky, že mají lidé v penzi trávit 21,5 roku
V diskusi o návrhu důchodové reformy, která má zvýšit věk odchodu důchodu nad 65 let podle doby...
V Gaze se 70 procent pomoci z moře ukradlo. Hamásu se „odklánění“ hodí
Premium Plán amerického prezidenta Joea Bidena nakrmit Gazu pomocí plovoucích přístavů dostal ránu...
Prodej stavebního pozemku, Ostravice
Ostravice, okres Frýdek-Místek
4 569 000 Kč
- Počet článků 35
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2226x