Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

Dnes, kdy Národní divadlo vede desátým rokem bez výběrového řízení a bez schválené koncepce Jan Burian, má Národní divadlo jednoho generálního ředitele, jednoho náměstka a devět ředitelů. K úloze povznést operu v Praze „do evropské operní ligy“ jsou povoláni ne méně než čtyři ředitelé.

Pandemie přihrála evropské operní mafii v Národním divadle způsob vytěžování finančních prostředků dotovaného pořadatele, jaký byl před covidem nemyslitelný: Premiéru jednoho titulu si střihnou dvakrát.

Dvojí náklady na jednu premiéru

Je-li inscenace hudebně nastudována a jevištně nazkoušena, efektivně hospodařící divadlo obětuje na její znovuuvedení do provozu daleko méně času než na premiéru: běžně se „oprašovačky“ před zahájením každé sezóny plánovávaly v rozsahu jeden titul /jeden den. Inscenace premiérované za Barenboimových emisarů, jejichž reprízy bylo třeba odložit kvůli covidu, se v Národním divadle neoprašují. Takovým inscenacím uspořádá Národní divadlo rovnou další premiéru. Datum té první vymažou.

Rigoletto měl premiéru 28. 1. 2021 v podobě živého vysílání na ČT art (tzv. „druhá premiéra“, tj. první repríza s druhým obsazením, se konala 30. 1. 2021). Svého druhu svátek: zatímco o řád níže dotovaná mimopražská divadla už dávno dokázala bez diváků v hledišti obhajovat své poslání na internetu, globalizované vedení Opery Národního divadla a Státní opery se zmohlo na streamování až po devíti měsících – počínaje koncertními čísly k Adventu 2020. Dnes je datem premiéry Rigoletta 2. 9. 2021. Původní halasně oznamované datum premiéry Národní divadlo ze svých statistik vymazalo.

Don Giovanni měl premiéru rovněž v podobě živého vysílání na ČT art, a to 24. 4. 2021. Navzdory tomu označilo Národní divadlo první reprízu opery s diváky v hledišti 28. 8. 2021 opět za premiéru – po pouhých 4 měsících. Původní termín premiéry vymazalo. Inscenování oper Káťa Kabanová a Carmen dospělo do fáze finálních zkoušek. Plán studia byl naplněn, jen premiéra se už nemohla uskutečnit. Pro nové datum premiéry vypíší nový zkouškový proces, na náklady nedbejte.

Pohrdání lidskými zdroji a plýtvání finančními prostředky

Někteří zahraniční umělci pobývají v Praze velmi rádi. Uměleckému řediteli trvalo půl roku přijít na to, že se Pelageja Kurennaja nedá poslouchat; nechal jí platit hotel, protože v ubytovacím zařízení ND se jí nelíbilo. Jiní shrábnou odměnu za šest osm neděl zkoušení, ale přiletí na den na dva a ani se nezdrží na děkovačku, jako režisér Káti Calixto Bieito. Hlavně že se provize ze zahraničních smluv utěšeně sypou. I lecjaký další výdaj se za dvojí premiéru schová. Generální ředitel Jan Burian dohlédne, aby to Národní divadlo zahraničním agenturám spřízněným s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla a Státní opery všechno zaplatilo.

Kdo chce být bílým koněm

Osobou, která z titulu své funkce odpovídá za hospodaření obou oper, ale nedostává se jí pouvoir skutečně je řídit, osobou, jež se podepisuje pod rozhodnutí jiných utrácet prostředky státního rozpočtu za nekvalitní zbytné hosty a za čurdy ze zahraničí duplicitně k osobním nákladům na zaměstnance, za letenky a hotely hrazené zahraničním hostům zřejmě protiprávně, za násobné zkouškové procesy, za dvojí premiéry a za takzvané koprodukce, z nichž nemá prospěch Národní divadlo ani jeho diváci, je správní ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Bohdana Malik.

Jako jeden z devíti ředitelů Národního divadla a ze čtyř ředitelů opery se těší platu, o jakém se hodnostáři jiného divadla v České republice ani nesní. Až nastane sháňka po někom, koho za hospodaření Národního divadla a za jeho poškozování v éře generálního ředitele Jana Buriana pohnat k odpovědnosti, řekne si paní Malik, že jí to stálo za to?

V roce 2013, kdy nastoupil Jan Burian do čela Národního divadla, poskytlo ministerstvo kultury Národnímu divadlu příspěvek na provoz ve výši 626 milionů Kč. V roce 2020 překročil státní příspěvek o 76 milionů Kč miliardu. Víme proč.

Jde tu pravděpodobně o protiprávní nakládání s majetkem státu. My daňoví poplatníci se jim na to skládáme.

Quo vadis?

Pokračování

Autor: Richard Kolář | čtvrtek 3.3.2022 19:30 | karma článku: 28,60 | přečteno: 1263x

Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 775x | Diskuse | Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2733x | Diskuse | Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,74 | Přečteno: 2202x | Diskuse | Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2313x | Diskuse | Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? IV. Tunel druhý: vykutálené koprodukce

Je Mannheim důstojným koprodukčním partnerem Národního divadla v Praze? Jaký prospěch má Národní divadlo z opakovaných koprodukcí s třetiřadým německým divadlem?

18.2.2022 v 0:04 | Karma: 24,21 | Přečteno: 1266x | Diskuse | Kultura

Nejčtenější

A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko

9. července 2025

Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...

Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys

6. července 2025  14:16

Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...

Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů

7. července 2025  9:35

Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...

Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení

10. července 2025  14:06

Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....

OBRAZEM: Stano odhalil Bartoškův poslední portrét. Dakota si napravila reputaci

7. července 2025  1:17

Jak naposledy zvěčnil renomovaný fotograf Tono Stano Jiřího Bartošku, se můžete jít podívat do...

Východ Česka zasáhly bouřky, silný déšť uvěznil lidi v Moravském krasu

13. července 2025  11:20,  aktualizováno  21:35

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) varoval, že na severu Moravy a ve Slezsku večer mohou hrozit...

U Londýna havarovalo malé letadlo, po dopadu se změnilo v ohnivou kouli

13. července 2025  21:02

Malé letadlo v neděli odpoledne havarovalo na letišti Southend poblíž města Southend-on-Sea na...

Rajchlovo PRO se rozhodlo pokračovat ve spolupráci s Okamurou a SPD

13. července 2025  20:55

Strana PRO půjde do voleb společně s Tomiem Okamurou na kandidátkách jeho hnutí SPD. „Předsednictvo...

V Modřanech našli ve Vltavě dělostřelecký granát, uzavřeli cyklostezku

13. července 2025  19:27,  aktualizováno  20:19

V Modřanech v městské části Praha 12 našli v neděli vpodvečer mladý muž a žena při magnetickém...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2237x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.