Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přišli jste loni o dotace? Hlaste se o náhradu škody!

Na 55 milionů korun vyčíslilo ministerstvo financí dosavadní náklady na zhůvěřilou takzvanou transformaci Národního divadla, kterou prolobbovala část činohereckých kruhů (Mr. Harsh & His Boys). Senátu PČR ministr financí sdělil, že „tyto výdaje /54 794 tis. Kč/ byly realizovány v rámci schváleného rozpočtu kapitoly Ministerstva kultury, což bylo kompenzováno snížením výdajů do jiných oblastí", jinými slovy: Ministerstvo kultury loni utratilo za nesmyslné sloučení SOP s Národním divadlem nejméně padesát pět milónů NA ÚKOR JINÝCH OBLASTÍ KULTURY.

Členové takzvaného expertního týmu, jmenovaného naší paní ministryní „kde se vzali tu se vzali“, nalezli jen jediného kandidáta na funkci ředitele Národního divadla; vybírali asi nejkrásnějšího, když nemusel předložit žádnou koncepci. Pro ředitele nepožadují mnoho: jen pětiletou záruku neodvolatelnosti a pětiletý kontrakt na financování jeho organizace. Pro sebe samotné požadují jen členství v Garanční radě ND, budoucím divadelním superorgánu, který si vymysleli, aby pomohli sobě a prý ministerstvu kultury. Pro Národní divadlo požadují jen zrušení půl opery, prázdnou historickou budovu, Stavovské divadlo i s Mozartem činohře, změnu právní subjektivity - „přímé zásahy do řízení divadla ze strany státních orgánů musejí být zcela vyloučeny“, náš expertní tým metamorfovaný do garanční rady odteď zastane vše (sám se stane státním orgánem?), a čtyřnásobek státního příspěvku. Viz Návrh transformace Národního divadla, dokument MK ČR schválený ministryní kultury bez oponentního řízení.

Mám jiný návrh: Přežranému Otesánkovi Národnímu divadlu krizového manažera a klistýr; po svižné rekonvalescenci souborům do čela čerstvé umělecké osobnosti. Původcům probíhající takzvané transformace Národního divadla škodu k náhradě.

Neziskové organizace v kultuře, příjemci státních dotací na živé umění, divadla, festivaly a další pořadatelé, vydavatelé kulturních časopisů, spolky, iniciativy, zájmové kroužky, všichni, komu tažení transformátorů Národního divadla proti opeře zkrátilo loni šanci na dotace o více než 55 milionů, ať se s žádostí o náhradu obracejí na pachatele takzvané transformace Národního divadla.

Hned čtyři z představitelů zájmové skupiny, která se přes dvě desetiletí domáhá zrušení poloviny opery Národního divadla, prázdné historické budovy, odevzdání Stavovského divadla i s Mozartem činohře a jejíž snažení nás loni stálo všechny už přes 55 milionů, jsou spolu k nalezení na AMU: rektor Jan Hančil, šéf katedry činoherního divadla DAMU Jan Burian, Bohumil Nekolný, ten jejž přibrali aby zakryli činoherní stopu Václav Riedelbauch. Další nebo tytéž do svého vedení vyzdvihla paradoxně Asociace profesionálních divadel, z nichž mnohým reálně už hrozí, že zajdou na úbytě i bez čtyřnásobku Národnímu divadlu, iniciátorka kampaně „Pomozte svému divadlu“: předseda APD Jan Burian, členové výboru Jiří Šesták, Stanislav Moša. Nejctihodnější z transformátorů trůní v Radě České televize: Milan Uhde. „Nové Národní divadlo" s uvedenými parametry prosazoval od roku 1990, kdy byl ministrem kultury. Zpátky je jeho VIZE, která zůstala v paměti pod nálepkou „Národní divadlo jako garáž“

P.S. Adresu paní Aleny Hanákové ve Vizovicích neznám, ale do Nostitzova paláce nepište. Dlouho už tam tu dobrou ženu ukrývat před veřejností nemohou.

Psáno pro Literarky.cz

Autor: Richard Kolář | pondělí 13.5.2013 0:05 | karma článku: 20,71 | přečteno: 701x
  • Další články autora

Richard Kolář

"Národní divadlo jako garáž". Od nejvyššího stupínku divadelnictví k objektu privatizace

Jako první v našich novodobých dějinách se pustili do přehodnocení významu Národního divadla a pokusili přerozdělit benefity spojené s jeho posláním polistopadoví lídři Činohry ND Ivan Rajmont s Otakarem Roubínkem v roce 1990

15.6.2022 v 22:49 | Karma: 29,90 | Přečteno: 741x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Otevřený dopis ministrovi kultury ČR. Vážený pane ministře kultury Martine Baxo

Národní divadlo pod vedením Jana Buriana přestalo být reprezentační scénou České republiky v oboru opery. Nejvyšší stupínek našeho divadelnictví ponížil generální ředitel na penězovod veřejných prostředků s pochybným místem určení

23.5.2022 v 9:31 | Karma: 38,63 | Přečteno: 2719x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo: Kolik doplácíme na vstupenku a proč nemá ředitel 200 milionů manko

Národní divadlo deset let pod vedením Jana Buriana zvyšuje svoje náklady, aniž přináší vyšší uměleckou kvalitu a obslouží větší počet diváků. Právě naopak. Dotace na divákovy vstupenky a ředitelovy ztráty platíme my z našich daní.

22.4.2022 v 0:41 | Karma: 40,69 | Přečteno: 1996x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Národní divadlo přestalo naplňovat své společenské poslání v oboru opery. Opeře škodí

Národní divadlo poprvé za sto čtyřicet let své historie nedostává svému poslání podle zřizovací listiny. Není už reprezentativní scénou České republiky v oboru opery a etalonem svrchované umělecké kvality pro operu.

28.3.2022 v 3:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 2276x | Diskuse| Kultura

Richard Kolář

Kam kráčíš, Národní divadlo? V. Tunel třetí: Dvojí náklady na jednu premiéru a bílý kůň

Národní divadlo zaznamenává v posledních deseti letech rozmach nikoli v uměleckých výbojích či v narůstání počtu návštěvníků, nýbrž v růstu nákladů a ve zmnožování počtu hodnostářů, kteří se na umělcích přiživují.

3.3.2022 v 19:30 | Karma: 28,60 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Kultura
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...

OBRAZEM: Prahou prošel majálesový průvod. Masky kritizovaly Beka a bydlení

1. května 2024  19:05

Součástí oslav 1. máje byl ve středu studentský majálesový průvod, který vyrazil z pražské Kampy a...

„Mami, ve zdech je příšera,“ tvrdila holčička. Dům ovládlo 60 tisíc včel

1. května 2024  18:21

V domě rodiny Classových v Severní Karolíně číhalo po několik měsíců opravdu nečekané překvapení....

V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji

1. května 2024  16:57

Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...

  • Počet článků 35
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2225x
Absolvent filosofické fakulty University Karlovy, obor francouzština latina. Působil jsem v Hudební mládeži ČR, kterou jsem v Karlových Varech zakládal, pracoval jsem v kultuře. V době perestrojky jsem z trestu v resortu elektrotechnického průmyslu spravoval ověřování zvláštní způsobilosti v investiční výstavbě (za Komenského). Nikdy jsem nebyl a nejsem členem žádné politické strany ani hnutí. Od jara 1990 jsem působil jako zástupce šéfa opery Národního divadla Dalibora Jedličky, po jeho odchodu vynuceném činoherní lobby vedle jeho nástupkyně Evy Hermannové. V roce 1992 jsem založil soukromou uměleckou agenturu, jako operní manažer spolupracoval zejména se Sirem Charlesem Mackerrasem, DECCA, BBC. Zastupoval jsem operní pěvce u Královské opery Covent Garden v Londýně, Festivalu Glyndebourne, v Mnichově, Berlíně, Paříži, Helsinkách a u dalších operních domů a symfonických orchestrů v Evropě, obou Amerikách a v Japonsku.

Seznam rubrik