Celoživotní vzdělávání sociálních pracovníků - Radmila Kopecká

---------------- Uveřejňuju na požádání, nejedná se o můj článek. ----------------

Celoživotní vzdělávání je dnes velmi podporovanou formou seberozvoje. Závisí na něm konkurenceschopnost na trhu práce a schopnost orientovat se v tomto světě. Na základě ustanovení Evropské komise se ministři členských států Evropské unie již v roce 2002 dohodli na jeho podpoře a rozvoji.

V návaznosti na to byl v ČR schválen zákon číslo 108/2006 Sb., který jako první upravuje vzdělávání sociálních pracovníků u nás.

Tento zákon vymezuje nejen potřebné dosažené vzdělání, ale i počet hodin (konkrétně 24 ročně), které musí každý sociální pracovník věnovat svému vzdělávání.

Dnes existuje celá řada kurzů, které se zaměřují na vzdělávání v oblastech vyměřených zmíněným zákonem. Jak dokazuje naše anketní šetření, provedené s 47 respondenty z institucí věnujících se sociální práci, je největší zájem o kurzy v oblasti legislativy (22,6%). Zaměstnanci jednotlivých zařízení mají také poměrně velký zájem o kurzy ukazující konkrétní práci s klienty, a to ve 13 % případů. Jak se nám podařilo zjistit, žádný z respondentů, s jedinou výjimkou, nemusel absolvovat jeden kurz dvakrát. A v 98% se jim absolvované kurzy hodily do náplně jejich práce.

Jak jsme zjistili, zaměstnavatelé mají snahu posílat své zaměstnance i na kurzy nad rámec udaný zákonem, a to v 78 % případů. Bohužel dnešní ekonomická situace jim to neusnadňuje.

Zajisté nám může být příjemné zjištění, že současná platná legislativa i trendy jdoucí z Evropské unie nahrávají celoživotnímu vzdělávání sociálních pracovníků, neboť sociální práce je jedním z oborů, v němž jeho představitelé nesmějí ztratit kontakt s aktuálním děním. Doufejme, že do budoucna přinese celoživotní vzdělávání nové pohledy do sociální práce.

 

Radmila Kopecká

Studentka MILLS obor sociální práce

Autor: Martin Rexa | úterý 5.6.2012 18:06 | karma článku: 6,03 | přečteno: 614x